plan in de Wieringermeer waar ECN vanuit de opbrengsten van het testpark een bijdrage levert aan het dorpshuis van Kreileroord. Binnen onze eigen gemeente is de dorpsmolen van Reduzum een goed voorbeeld van de inzet van windenergie voor de gemeenschap. De turbine levert een derde deel van de totale energievoorziening van Reduzum, Uit de opbrengsten hiervan worden maatschappelijke voorzieningen, activiteiten e.d. financieel ondersteund, zoals het dorpshuis. Daardoor heeft het hele dorp profijt van de windturbine. Een andere optie om maatschappelijke winst uit windenergie te realiseren en waaraan de gemeente zelf sturing kan geven, is door de OZB-opbrengsten direct te koppelen aan zichtbare investeringen in het gebied. Dit idee wordt door VROM aangereikt. Hierbij dient wel de kantekening geplaatst te worden. Ten eerste is het moeilijk te achterhalen hoeveel OZB-opbrengst per individuele windturbine we genereren, omdat de opbrengsten vaak uit gecombineerde bebouwing komen (samen met andere gebouwen op het perceel); de bijdrage van de turbine is daarom niet meteen helder. Nog belangrijker is dat de OZB-opbrengsten in feite al voor maatschappelijke doelen worden aangewend. Ze komen in de algemene middelen terecht en hieruit betaalt de gemeente immers al de wegen, het onderhoud openbare ruimte en gebouwen, subsidies, etc. De OZB-opbrengsten vloeien dus sowieso al terug naar de maatschappij. Als de OZB-opbrengsten van windturbines gebruikt worden voor expliciet benoemde maatschappelijke doelen, komt dit alleen maar neer op het specificeren van iets dat toch al wordt gedaan. Het wordt zichtbaar gemaakt, maar voegt niks extra's toe zodat het in feite alleen maar iets voor de show is. Daarnaast is het vanwege de artikel 12 status van onze gemeente, niet haalbaar constructies op te zetten voor een bepaalde, specifieke inzet van de ozb- opbrengsten. Deze dienen in de algemene middelen te komen en mogen niet vooraf gelabeld worden. Nog een andere manier om de gemeenschap te laten profiteren van windenergie of duurzame energie in het algemeen, is het initiatief LEF (Lokale Enerzjy Ferwerderadiel) in de gemeente in de gemeente Ferwerderadeel. LEF is een organisatiemodel waar particuliere initiatiefnemers met projecten voor het opwekken duurzame energie zich kunnen melden. Het gaat dan niet alleen om het oprichten van windturbines, maar ook om het plaatsen van zonnepanelen, bio-vergisters en allerlei andere vormen van duurzame energie. Een deel van de opbrengsten worden in LEF ondergebracht en besteed aan functies die de leefbaarheid in de dorpen vergroten, zoals sportverenigingen, dorpshuizen, maatschappelijke en culturele activiteiten. Zo wordt het draagvlak voor duurzame energie vergroot en komt een deel van subsidie weer terug bij de gemeenschap. LEF beheert het geld, de gemeente is daar verder geen partij in en de initiatiefnemer produceert de duurzame energie. LEF is opgericht door de gemeente Ferwerderadeel, maar is nu een zelfstandige organisatie. Ook is er inspraak door allerlei maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers, zoals dorpsbelang, die een klankbordgroep vormen. Zo is de continuïteit van LEF gegarandeerd en niet afhankelijk van de politiek. Binnen de kaders van dit windbeleid voor de gemeente Boarnsterhim is oprichting van een dergelijk model een stap te ver, maar naar de toekomst toe wellicht wel een goed instrument om het opwekken van duurzame energie in het algemeen te stimuleren. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 38