In meerjarig perspectief moeten we een fors oplopende volumekorting op de uitkering gemeente
fonds doorrekenen 450.000 in 2012 oplopend naar 1.800.000 in 2015). Uitgezonderd deze
korting laat de meerjarenbegroting in structureel opzicht in grote lijnen een positief beeld zien.
Recent hebben wij naar aanleiding van het resultaat van de najaarsnota 2010 geconcludeerd dat
de gemeente op weg naar financieel herstel vooruitgang boekt. Het eerste resultaat van het inge
zette saneringsplan is in 2010 reeds geboekt, zodanig dat de prognose voor het rekeningsresul
taat 2010 minder negatief is dan eerst verwacht. Bovendien is geconstateerd dat op financieel
gebied de gemeente meer "in control" is. Hiermee is - zoals voorspeld - de financiële positie in
2010 nog achteruit gegaan, zij het minder dan eerst werd aangenomen.
Ondanks deze relatief positieve uitkomst van de najaarsnota 2010 is de begroting van de ge
meente niet sluitend. Het aanhoudende begrotingstekort is immers ook de reden waarom de raad
eerder heeft besloten tot het indienen van een zogenoemde artikel 1 2-aanvraag bij het Rijk.
De mogelijke door het Rijk aan de gemeenten op te leggen extra kortingen op de Algemene Uitke
ring zijn bij het opstellen van de najaarsnota buiten beschouwing gelaten, maar vanzelfsprekend
in het meerjarenperspectief van de begroting 2011 meegenomen. In die zin liggen de financiële
risico's nu meer bij (dit soort) externe factoren dan op gemeentelijk terrein.
De programmabegroting bevat naast het programmaplan, waarin de programmabeschrijvingen
zijn opgenomen ook de voorgeschreven paragrafen. De financiële begroting geeft inzicht in de ba
ten en lasten - waarbij de belangrijkste verschillen per programma tussen de begroting 2010 en
begroting 2011 worden toegelicht - en een uiteenzetting van de financiële positie.
Structurele mutaties in de realisatie van de begroting 2010 kwamen bij het opstellen van de Na
jaarsnota al naar voren en deze zijn zoveel mogelijk meegenomen in de begroting 2011. Zodoen
de komt de begroting steeds dichter tegen de werkelijkheid te liggen.
Net als in 2010 is dit een afwijkende begroting ten opzichte van reguliere begrotingen. Het afwij
kende zit in de grootte van het budgettaire tekort (zie onderstaande tabel). In 2011 is er dan wel
sprake van een structureel overschot van 238.000; de daaropvolgende jaren (2012 t/m 2014)
laten weer een oplopend structureel tekort zien. Dit wordt, zoals eerder al aangegeven, vooral
veroorzaakt door de oplopende geprognosticeerde korting op de uitkering gemeentefonds.
Meerjarenperspectief 2011-2014
(Bedragen 1.000)
2011
2012
2013
2014
Voorjaarsnota 2010
-10.605
-6.589
-5.753
-5.985
Saldo begroting 2011
-9.704
-7.100
-7.528
-8.026
Uiteenzetting:
Incidenteel
218
1
-1
-75
Sanering activa
-2.000
-2.000
-2.000
-2.000
Achterstallig onderhoud
-8.160
-4.606
-4.507
-4.520
Structureel
238
-495
-1.020
-1.431
Stand Algemene reserve, op basis doorrekening (meerjaren)begroting
(Bedragen 1.000)
2011
2012
2013
2014
Stand per 01-01
-17.645
-28.231
-36.743
-46.108
NB: Stand Algemene Reserve per 1 januari 2011 is gebaseerd op het theoretisch verwachte be
grotingsresultaat 2010, waarin de jaarschijf 2010 voor achterstallig onderhoud ad 10,3 miljoen
is meegenomen.
Pagina 2
4 01 raadsvoorstel begroting 2011 definitief 5 oktober 2010/odcv/2