Bovengenoemde bedragen zijn onverkort in de begroting 2011 en de meerjarenramingen ver werkt. Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2010 is daarom een taakstelling van 3,6 miljoen in de begroting 2011 opgenomen. Met betrekking tot de diverse delen kan het volgende worden opgemerkt: Ad I Beheerplannen. Met ingang van 2010 is hiervoor op regulier onderhoud een taakstelling van 2,2 miljoen doorgevoerd. Er wordt gewerkt aan de nadere verdeling van deze taakstelling over de diverse beheerproducten. Verder trachten we hieraan invulling te geven via maatregelen zoals areaalvermindering, nadere afspraken over onderhoudsniveaus, aanbesteding, etc. Ad II Bedrijfsvoering. In 2011 wordt deze besparing gerealiseerd doordat vacatures minder snel worden ingevuld, dan wel doordat eerder dan verwacht is deelgenomen aan FPU (zie ook Najaarsnota 2010). Ad III Herziening indirecte kosten. Zoals aangekondigd in de Voorjaarsnota 2010 heeft bij het opstellen van de begroting 2011 een volledige herziening van de kostenverdeling plaatsgevonden. Deze is gebaseerd op de bestaande organisatie. De urenverdeling is geschied naar huidige inzich ten. Het laat zich aanzien dat deze taakstelling ruimschoots in 2011 wordt gerealiseerd. Ad IV De inkomstenverhogende maatregelen zijn bij uw besluit van 14 december 2009 vastge steld. Uit de realisatie gedurende 2010 blijkt dat de beoogde inkomstenverhoging op de begraaf- rechten niet wordt gerealiseerd (zie ook Najaarsnota 2010). De begroting 2011 is hierop aange past. De besparing op de brugbediening is in 2010 deels gerealiseerd en moet in 2011 volledig worden gerealiseerd. Wij zullen nadere voorstellen hieromtrent aan u voorleggen. Ad V: Activa. Bij deze taakstelling is er van uitgegaan dat er jaarlijks, gedurende vijf jaar, activa ter waarde van 2 miljoen wordt afgeschreven. Deze extra afschrijving levert dan gemiddeld elk jaar een vrijval van kapitaallasten van 190.000 op, waarmee de vrijval cumulatief na 5 jaar 950.000 bedraagt. Er is in eerste instantie aangenomen dat de benodigde injectie voor de extra afschrijving wordt verkregen van het Rijk via de aanvraag in gevolge artikel 12 Fvv. In de begro ting 201 1 is hierop echter eerst niet vanuit gegaan en wordt het bedrag ten laste gebracht van de Algemene Reserve. Ad VI Beleidsombuigingen. De uitvoering van de beleidsombuigingen is voortvarend ter hand genomen. Voor 2010 vindt slechts een marginale vertraging plaats bij de parkeeropbrengsten. Voor het overige ziet het ernaar uit dat het bedrag volledig wordt gerealiseerd (zie ook Najaarsno ta 2010). Voor 2011 verwachten wij eenzelfde uitkomst, met dien verstande dat de taakstelling bij de Twine nog niet helemaal is zeker gesteld. Ad VII Onroerend zaak belastingen. Conform het raadsbesluit van 14 december 2009 zijn de ta rieven verhoogd. Deze taakstelling is in 2010 volledig gerealiseerd en wij verwachten een zelfde uitkomst voor 2011 Samengevat betekent dit dat de realisatie van het Saneringsplan nauwlettend door ons wordt ge volgd. In het algemeen gaat de realisatie tot nu toe volgens schema en zijn er slechts op detail afwijkingen. Pagina 4 Saneringsplan 2010-2015in meerjarenperspectief dl (bedragen x 1.000) 2011 2012 2013 2014 2015 I Beheerplannen 2.204 2.204 2.204 2.204 2.200 II Bedrijfsvoering 92 253 300 300 300 III Doorbelasting indirecte kosten 46 46 46 50 50 IV Kostendekkendheid 100 100 100 100 100 V Acitva 190 380 570 760 950 VI Beleidsombuigingen 797 869 911 1.000 1.000 VII Onroerend zaakbelastingen 200 200 200 200 200 Totaal 3.629 4.052 4.331 4.614 4 800 4 01 raadsvoorstel begroting 2011 definitief 5 oktober 2010/odcv/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2010 | | pagina 60