Bovengenoemde bedragen zijn onverkort in de begroting 2011 en de meerjarenramingen ver
werkt. Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting 2010 is daarom een taakstelling van 3,6
miljoen in de begroting 2011 opgenomen.
Met betrekking tot de diverse delen kan het volgende worden opgemerkt:
Ad I Beheerplannen. Met ingang van 2010 is hiervoor op regulier onderhoud een taakstelling
van 2,2 miljoen doorgevoerd. Er wordt gewerkt aan de nadere verdeling van deze taakstelling
over de diverse beheerproducten. Verder trachten we hieraan invulling te geven via maatregelen
zoals areaalvermindering, nadere afspraken over onderhoudsniveaus, aanbesteding, etc.
Ad II Bedrijfsvoering. In 2011 wordt deze besparing gerealiseerd doordat vacatures minder
snel worden ingevuld, dan wel doordat eerder dan verwacht is deelgenomen aan FPU (zie ook
Najaarsnota 2010).
Ad III Herziening indirecte kosten. Zoals aangekondigd in de Voorjaarsnota 2010 heeft bij het
opstellen van de begroting 2011 een volledige herziening van de kostenverdeling plaatsgevonden.
Deze is gebaseerd op de bestaande organisatie. De urenverdeling is geschied naar huidige inzich
ten. Het laat zich aanzien dat deze taakstelling ruimschoots in 2011 wordt gerealiseerd.
Ad IV De inkomstenverhogende maatregelen zijn bij uw besluit van 14 december 2009 vastge
steld. Uit de realisatie gedurende 2010 blijkt dat de beoogde inkomstenverhoging op de begraaf-
rechten niet wordt gerealiseerd (zie ook Najaarsnota 2010). De begroting 2011 is hierop aange
past. De besparing op de brugbediening is in 2010 deels gerealiseerd en moet in 2011 volledig
worden gerealiseerd. Wij zullen nadere voorstellen hieromtrent aan u voorleggen.
Ad V: Activa. Bij deze taakstelling is er van uitgegaan dat er jaarlijks, gedurende vijf jaar, activa
ter waarde van 2 miljoen wordt afgeschreven. Deze extra afschrijving levert dan gemiddeld elk
jaar een vrijval van kapitaallasten van 190.000 op, waarmee de vrijval cumulatief na 5 jaar
950.000 bedraagt. Er is in eerste instantie aangenomen dat de benodigde injectie voor de extra
afschrijving wordt verkregen van het Rijk via de aanvraag in gevolge artikel 12 Fvv. In de begro
ting 201 1 is hierop echter eerst niet vanuit gegaan en wordt het bedrag ten laste gebracht van
de Algemene Reserve.
Ad VI Beleidsombuigingen. De uitvoering van de beleidsombuigingen is voortvarend ter hand
genomen. Voor 2010 vindt slechts een marginale vertraging plaats bij de parkeeropbrengsten.
Voor het overige ziet het ernaar uit dat het bedrag volledig wordt gerealiseerd (zie ook Najaarsno
ta 2010). Voor 2011 verwachten wij eenzelfde uitkomst, met dien verstande dat de taakstelling
bij de Twine nog niet helemaal is zeker gesteld.
Ad VII Onroerend zaak belastingen. Conform het raadsbesluit van 14 december 2009 zijn de ta
rieven verhoogd. Deze taakstelling is in 2010 volledig gerealiseerd en wij verwachten een zelfde
uitkomst voor 2011
Samengevat betekent dit dat de realisatie van het Saneringsplan nauwlettend door ons wordt ge
volgd. In het algemeen gaat de realisatie tot nu toe volgens schema en zijn er slechts op detail
afwijkingen.
Pagina 4
Saneringsplan 2010-2015in meerjarenperspectief
dl
(bedragen x 1.000)
2011
2012
2013
2014
2015
I
Beheerplannen
2.204
2.204
2.204
2.204
2.200
II
Bedrijfsvoering
92
253
300
300
300
III
Doorbelasting indirecte kosten
46
46
46
50
50
IV
Kostendekkendheid
100
100
100
100
100
V
Acitva
190
380
570
760
950
VI
Beleidsombuigingen
797
869
911
1.000
1.000
VII
Onroerend zaakbelastingen
200
200
200
200
200
Totaal
3.629
4.052
4.331
4.614
4 800
4 01 raadsvoorstel begroting 2011 definitief 5 oktober 2010/odcv/4