De hear Posthumus seit dat it goed is at GrienLinks noch skriftlik nei de partijen ta kommunisearret
wat wêrûnder fait.
Mevrouw Rozema zegt dat ze er nog een schriftelijke toevoeging bij zal doen.
Burgemeester Baas merkt op dat je herindeling en de uitkomsten daarvan hier in het openbaar
oplost. Hier wordt het debat gevoerd. Dat er daarnaast initiatieven zijn vanuit fracties waardeert hij.
In de volgende raadsvergadering moet je er wel uit zien te komen met elkaar. Hij heeft niet gezegd
dat de PvdA zich in het hele voorstel kan vinden, maar hij begrijpt dat de heer Van der Woude zijn
waardering heeft uitgesproken. Mevrouw Veldstra heeft gezegd dat alle informatie op tafel moet.
Daarmee suggereert ze of dat niet het geval is. Het college heeft niet meer informatie dan ze aan de
raad heeft gegeven. De fracties kunnen zelf op zoek naar andere informatie. De heer Bouma zegt
ook dat de raad alles helder moeten hebben en op het verkeerde been gezet is. Het is niet de
bedoeling dat het college informatie achterhoudt en zo zit het college ook niet in elkaar, zegt de
burgemeester. De heer Zijlstra zegt dat we ons moeten houden aan de wet. Dat geldt voor zowel de
raad als het college, zegt de spreker. Onze standpunten zijn op de wet gebaseerd.
De hear Van der Woude freget - by ynterrupsje - oft by suvere wetteksten ek net in stik
ynterpretaasje heart. Mei allinnich wetteksten komme we der net út, seit er.
Burgemeester Baas zegt dat hij al meerdere malen heeft aangegeven dat het de interpretatie van het
college is. Garanties kan hij op dat punt niet geven.
De hear Zijlstra merkt - by ynterrupsje - op dat er graach én de wettekst én de ynterpretaasje ha
wol.
Burgemeester Baas merkt op dat de heer Zijlstra het collegestuk moet lezen.
De hear Zijlstra seit: en de wettekst.
Burgemeester Baas wil deze wel kopiëren. Het college zal de raad op alle vragen die er zijn zo snel
mogelijk bedienen. De heer Frensel zegt dat als je de gemeente in drie of vier stukken verdeelt, de
complexiteit wel een beetje meevalt. Hij voorspelt de heer Frensel dat je gewoon meer risico loopt
in het proces, of je nu met twee partners moet onderhandelen of met vier of vijf.
De hear Frensel vraagt - bij interruptie - of de voorzitter van mening is dat de complexiteit mee
moet wegen. D66 heeft bepleit dat juist die complexiteit afneemt omdat je kunt werken met
gemeentelijke toevoegingen. Er ontstaat dan een heel andere situatie voor de gemeente.
Burgemeester Baas zegt dat het minder complex wordt voor de nieuwe gemeente, tenzij de 10%-
grens wordt overschreden. Het college hoeft niet af te treden.
De heer Frensel zegt dat dat wel zo is.
Burgemeester Baas merkt op dat de heer Frensel dan de wettekst nog eens goed zou moeten
nalezen.
De heer Frensel zegt dat de burgemeester dat nog eens zou moeten doen.
Burgemeester Baas merkt op dat de heer Frensel zich er wat gemakkelijk van af maakt, door te zeg
gen dat als je met drie of vier partners gaat samenwerken, de complexiteit niet toeneemt. Als het
gaat om het risico op vertraging is het volgens D66 ook niet zo groot.
De heer Frensel merkt op dat hem nu dingen in de mond gelegd worden die hij niet gezegd heeft.
Hij heeft niet gezegd dat hij vertraging op de koop toe neemt.
Burgemeester Baas merkt op dat door de toenemende complexiteit, alleen al doordat er met meer
partners moet worden onderhandeld waardoor je meer risico's loopt op afbreuk, je risico's hebt op
vertraging. Als het opschuift en we halen 2014 niet, dan zullen onze burgers daar een deel van de
rekening voor krijgen. In alle gesprekken met het Rijk vanaf vorig jaar heeft het college gezegd dat
we een stip op de horizon zetten en er dan mee stoppen. In eerste instantie was dat 2013, later is
daar 2014 van gemaakt. Dat was voor het Rijk een argument om te proberen tot een goed overleg
te komen om de financiële problematiek zo goed mogelijk op te lossen en daarbij probeert het
college de schade voor onze burgers zo veel mogelijk te beperken. Het kan best zijn dat het Rijk
zegt dat we de OZB nog wel 's omhoog kunnen gooien. We hebben er belang bij om zoveel
mogelijk vast te houden aan het ingezette tijdspad.
Frou Esser merkt - by ynterrupsje - op dat se fynt dat de portefúljehâlder te maklik praat oer de
risiko's by meardere gemeenten, foaral omdat de oanbelangjende gemeenten lykas Súdwest Fryslân
en Skarsterlân dúdlik oanjûn ha dat se hiel graach dy dielen ûntfange. Se ferwachtet gjin risiko's dat
sy ôfheakje sille.
Pagina 21