Onze adviseur heeft in de gesprekken waar genomen dat door vier van de vijf colleges (zie eerde
re opsomming) geen opmerkingen zijn gemaakt, die steun geven aan de gedachte dat van split
sing zou moeten worden afgezien. Wel worden nog enige argumenten toegevoegd aan de door
WagenaarHoes aangegeven en boven aangehaalde argumenten:
- een eventueel provinciaalbrede herindeling zal naar verwachting niet worden geschaad door de
voorliggende gedachten;
- de schaalvergroting voor de ontvangende gemeenten geeft die gemeenten de mogelijkheid het
voorzieningenniveau te versterken, doordat de gebiedstoevoeging en de specifieke kwaliteiten
daarvan aan hen nieuwe ontwikkelingskansen bieden; die gemeenten krijgen een sterker pro
fiel.
Het college van de gemeente Leeuwarden heeft als enige gemeente uitgesproken een ongedeelde
herindeling met haar ook als een optie te zien. Daarbij dient te worden aangetekend, dat hieraan
niet de consequentie mag worden verbonden dat het college van Leeuwarden zich daarvoor echt
sterk heeft gemaakt.
Op basis van voorgaande gedachten komen wij tot de conclusie dat als vorm van de herindeling
splitsing het meest voor de hand ligt, omdat zij wordt gesteund door goede argumentatie, de
steun geniet van de colleges, waarmede overleg is gevoerd en daarnaast ook op steun mag reke
nen onder de inwoners van de betreffende gebieden
G ebieds toedeling
Het vraagstuk van de gebiedstoedeling komt uitgebreid aan de orde in het rapport van
Boer&Croon. Voordat wij nader op dit vraagstuk ingaan willen wij dank zeggen aan de gemeen
tebesturen, die in hun position papers een duidelijke visie hebben gegeven op hun eigen positie in
het licht van de mogelijke toekomstige ontwikkelingen in bestuurlijk Friesland, op de herindeling
van Boarnsterhim, het dorpenbeleid en hun financiële situatie.
Ook de volgende opmerking willen wij voorafgaand maken. Aan het begin van de informatie
avonden heeft de voorzitter van ons college steeds het kader geschetst voor die avonden. Daarbij
heeft hij in het bijzonder aangegeven, dat er alle ruimte zou zijn voor onze inwoners een voorkeur
uit te spreken voor het zelfstandig blijven, dan wel het herindelen van de gemeente. Ruimte voor
het uitspreken van een voorkeur voor de partners met wie de gemeente zou moeten herindelen.
Ook konden de inwoners zich uitspreken voor een gebiedstoedeling bij wijze van grenscorrectie.
Allerlei voorkeuren waren dus denkbaar. De voorzitter van ons college maakte daarbij uitdrukke
lijk de opmerking dat Burgemeester en Wethouders en de Raad al die voorkeuren zouden wegen
en tot een eigen oordeel zouden komen. Dat oordeel zou ook kunnen betekenen dat de voorkeur
van de inwoners niet zou worden gevolgd. In het vervolg van ons voorstel zal duidelijk worden
dat wij in een aantal gevallen de voorkeur van onze inwoners niet volgen.
In de bedoelde rapportage geeft de externe adviseur op de pagina's 9 en 10 duidelijk aan op wel
ke wijze zou kunnen worden gekeken naar het gebiedsvraagstuk. Op die pagina's worden in het
bijzonder in beeld gebracht die gebiedsdelen, waarover verschillende gedachten kunnen bestaan.
De daaruit sprekende voorkeuren ten aanzien van:
Alde Feanen naar Tytsjerksteradiel
Aldeboarn naar Heerenveen
Akkrum naar Heerenveen
De Lege Geaën naar Leeuwarden
delen wij.
In het vervolg van ons voorstel gaan wij in het bijzonder nog in op de positie van Terherne.
Pagina 4
2 01 Besl. BW 5 okt. rdsvst. herindeling 9 nov. def./bsgh/4