economisch en geografisch een logische samenhang vertonen. Die logische samenhang zien we niet
als we bij Leeuwarden worden gevoegd, zegt de spreker. Onze belangen en stemmen zullen
verdampen in het stedelijk centrum met zijn 90.000 inwoners, zegt hij. De raad heeft nu de kans
om de Lege Geaën, een sociaal-cultureel en geografische eenheid, bestuurlijk te herenigen, want de
Legeanster dorpen Gau, Goaiïngea en Offenwier behoren nu al tot de nieuwe gemeente Súdwest
Fryslân. Het belangrijkst is dat de inwoners hun stem kunnen geven aan hun nieuwe
volksvertegenwoordigers. De toekomstige raadsleden van Súdwest Fryslân gaan straks over de
voorzieningen in Sneek en omliggend gebied. Die voorzieningen gebruiken de inwoners van de Lege
Geaën nu al: de bibliotheek, het zwembad, theater, sportverenigingen, muzieklessen etc. Hij wil
niets afdoen aan het dorpenbeleid van de gemeente Leeuwarden, maar het is overduidelijk dat een
plattelandsgebied als De Lege Geaën veel beter past bij de nieuwe gemeente Súdwest Fryslân met
zijn 69 kernen, dan bij het sterk verstedelijkte Leeuwarden dat zeven dorpen heeft, waarvan de
meeste al zijn opgegaan in de stad. De vertegenwoordigers van alle verenigingen uit Súdwest
Fryslân zijn samen met de ambtenaren nu al druk doende om het nieuwe dorpen- en kernenbeleid
van de nieuwe gemeente vorm te geven. In het gesprek van de DB's met de burgemeesters
Apotheker en Reitsma over de mogelijkheid van aansluiting van de Lege Geaën bij Súdwest Fryslân
hebben de heren uitgenodigd om direct na de evt. beslissing van de raad tot herindeling, mee te
komen praten over hun nieuwe dorpen- en kernenbeleid. DB mist een degelijke onderbouwing in het
voorstel van het college voor een herindeling van de Lege Geaën bij Leeuwarden. Boer Croon
wijden in hun rapport, dat als onderlegger bij het voorstel van B&W hoort, maar liefst vijf zinnen
aan de Lege Geaën. O.a. staat er in dat toevoeging aan Sneek, gelet op de oriëntatie vanuit het
gebied, wellicht een logische keuze lijken. Gelet op de voorgenomen bestuurlijke indeling van
Súdwest Fryslân kunnen echter vraagtekens worden geplaatst bij de meerwaarde van een dergelijke
oplossing. Boer Croon onderbouwt deze stelling nergens. Het meest zorgelijke is dat dit blijkbaar
een wenselijke uitkomst is voor het college. I.p.v. hier zelf argumentatie aan toe te voegen neemt
B&W klakkeloos deze loze stelling van Boer Croon over. Hij verwijst naar pagina 4 van het
voorstel. De burgemeesters Apotheker en Reitsma zien wel de mogelijkheid en meerwaarde. Het is
aan de raad om alle motieven en argumenten van burgemeesters en wethouders boven tafel te
krijgen waarom deze ongefundeerde uitspraak van Boer Croon wordt omarmd door B&W. Vooral
omdat de inwoners van de Lege Geaën tenminste recht hebben op een uitleg voor deze
ongefundeerde keuze. DB heeft nu wel de argumenten voor haar keuze kunnen meegeven.
2.2 Foarste/ oangeande weryndieling Gemeente Boarnsterhim
De fise-foarsitter, de hear Van der Sluis, nimt de foarsittershammer oer fan boargemaster Baas
omdat hy portefúljehâlder is op dit ûnderwerp.
De foarsitter jout oan by de partijen lâns te gean nei folchoarder fan it tal stimmen dy't se krigen ha
mei de léste ferkiezings.
De hear Hemminga merkt op dat yn '84 de léste weryndieling wie. It is frij gau dat hjir no wer in
weryndielingsproblematyk oan 'e oarder is. Yn '84 oerhearske by de diskusjes it argumint
selsstannich bliuwe. Der waard net folie nei de alternativen sjoen. De rie fan Utingeradiel hat doe
sein by It Hearrenfean te wollen, yn gefal de gemeente net selsstannich bliuwe koe. It gong doe
noch te fier om ta in weryndieling te kommen en de trije gemeenten midden Fryslân binne by inoar
foege. Dat wie gjin sukses, sa hat bliken dien. Yntusken is der it ien en oar feroare en it kin wêze
dat dizze weryndieling net de léste is. De finansjele needsaak sil dér wol debet oan wêze. We krije
lést fan de remjende foarsprong, tinkt er, omdat wy no as ien fan de earsten mei dizze problematyk
oan 'e slach gean. In tal omringjende gemeenten tinkt der noch oer nei en dat hat konsekwinsjes
foar ús gemeente. De rezjy fan de provinsje ûntbrekt no en dy wie der yn '84 wol. De deputearre
hat no de útspraak dien dat It Fean net allinnich bliuwe mei. Wat foar konsekwinsjes hat dat foar it
fierdere proses? Yn de earste ronde fan de diskusje wie de fraachstelling: bliuwt de gemeente
selsstannich of moatte we him opheffe. Direkte oanlieding wie de finansjele posysje fan de
gemeente. Yn de ynspraakrûnte is de fraach steld hokker foarkar de ynwenners ha wêr't we hinne
moatte at de gemeente opheven wurdt. Yn de doarpen waard al gau in kar makke wêr't it
ôfsûnderlike doarp hinne wol. De hear Hofstra hat in punt, want it is net de bedoeling dat elk doarp
Pagina 5