8. Doorschuiven jaarschijven achterstallig onderhoud In uw vergadering van 14 december 2010 heeft u besloten om de jaarschijven voor de inhaalslag achterstallig onderhoud van 2010 tot en met 2014 met een jaar op te schuiven. In het onder staande overzicht zijn de totaalbedragen per jaar die doorschuiven inzichtelijk gemaakt, waarbij de oorspronkelijke beheerplannen als basis hebben gediend. In Bijlage 1 is per beheerplan aange geven wat de mutaties zijn. De totaal benodigde budgetten uit de onderstaande tabel zijn gelijk aan de totaal budgetten zoals die zij meegenomen in de Programmabegroting 2011 en de Meerja renbegrotingen 2012 tot en met 2014. Omschrijving 2G40 2011 2tÔ44 2012 2^42 2013 2434-3 2014 24344 2015 totaal beheerplannen 2009 correcties totaal benodigde budgetten 10.442.862 984.264- 9.840.282 1.745.686- 5.558.483 889.923- 4.507.982 4.791.859 272.042- 9.458.598 8.094.596 4.668.560 4.507.982 4.519.817 De bedragen in bovenstaande overzicht zijn gebaseerd op de oorspronkelijke beheerplannen 2009, waarin financiële correcties zijn aangebracht omdat de status van een kapitaalgoed sinds 2009 is gewijzigd, bijvoorbeeld door verkoop of overdracht. Er is nog geen rekening gehouden met het artikel 12 proof maken van diverse beheerplannen. Ook is geen rekening gehouden met het effect op achterstallig onderhoud door het uitgevoerde Grootschalig onderhoud ad. punt 7. Wij stellen u voor om de totaal benodigde budgetten uit de bovenstaande tabel 1 jaar door te schuiven van het ene jaar naar het volgende jaar. Door de verschuiving van de jaarschijf 2010 naar 2011 en de verschuiving van de jaarschijf 2011 naar 2012 ontstaat er in 2011 een inciden teel (extra) nadeel van 1.364.002 8.094.596 minus 9.458.598). Daarnaast stellen wij u voor de jaarschijven achterstallig onderhoud onder de stelpost onvoorzien te plaatsen, waardoor het zicht op deze posten transparant blijft. Dit werkt door in de producten raming 2011 en vergemakkelijkt daarmee goed budgetbeheer. Ook de vergelijking in program ma's blijft zo meer inzichtelijk. De begrotingswijziging ziet er als volgt uit: 9. Ondersteuning artikel 12 traject en herindeling In de Voor- en Najaarsnota heeft u middelen beschikbaar gesteld voor ondersteuning van het arti kel 12 traject en de gemeentelijke herindeling. Wij hebben u toen geadviseerd om deze middelen direct te onttrekken aan de Algemene Reserve. Op basis van deze besluitvorming hebben wij de betreffende middelen in de begroting 2011 en meerjarenbegrotingen 2012-2014 verwerkt. Er is met BZK afgesproken dat deze middelen worden betrokken bij het bepalen van het aanmerkelijk tekort. Consequentie van deze werkwijze is dat dit deel van de lasten nu niet zichtbaar is in het (incidentele) begrotingsresultaat van de betreffende begrotingen. Bij nader inzien heeft het daar om onze voorkeur om deze onttrekking aan de algemene reserve terug te draaien. Voor een spe cificatie verwijzen wij u kortheidshalve naar de Voorjaarsnota 2010. Het betreft voor 2011 tot en met 2014 de onderstaande bedragen. Pagina 6 2011 2012 2013 2014 2015 Programma's Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten 2 Leefbaartieid in de doroen -443 715 0 -218 999 0 -193 223 0 -220 064 0 -220 064 0 3 SDort cultuur, recreatie en toensme -1 317 258 0 -231 277 0 0 0 0 0 0 0 4 Verkeer, vervoer en fvsieke infrastructuur -6 333 623 0 -4 155 142 0 -4 314 759 0 -4 299 753 0 -4 299.753 0 7 Volkshuisvestona ruimtelijke ordenma 0 0 -63 142 0 0 0 0 0 0 0 Onvoorzien 9 458 598 0 8 094 596 0 4 668 560 0 4 507 982 0 4 519 817 0 Resultaat voor bestemming 1 364 002 0 3 426 036 0 160 578 0 -11 835 0 0 0 3 03 Eerste wijziging begroting 2011/fiwt/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 28