8. Doorschuiven jaarschijven achterstallig onderhoud
In uw vergadering van 14 december 2010 heeft u besloten om de jaarschijven voor de inhaalslag
achterstallig onderhoud van 2010 tot en met 2014 met een jaar op te schuiven. In het onder
staande overzicht zijn de totaalbedragen per jaar die doorschuiven inzichtelijk gemaakt, waarbij
de oorspronkelijke beheerplannen als basis hebben gediend. In Bijlage 1 is per beheerplan aange
geven wat de mutaties zijn. De totaal benodigde budgetten uit de onderstaande tabel zijn gelijk
aan de totaal budgetten zoals die zij meegenomen in de Programmabegroting 2011 en de Meerja
renbegrotingen 2012 tot en met 2014.
Omschrijving
2G40 2011
2tÔ44 2012
2^42 2013
2434-3 2014
24344 2015
totaal beheerplannen 2009
correcties
totaal benodigde budgetten
10.442.862
984.264-
9.840.282
1.745.686-
5.558.483
889.923-
4.507.982
4.791.859
272.042-
9.458.598
8.094.596
4.668.560
4.507.982
4.519.817
De bedragen in bovenstaande overzicht zijn gebaseerd op de oorspronkelijke beheerplannen
2009, waarin financiële correcties zijn aangebracht omdat de status van een kapitaalgoed sinds
2009 is gewijzigd, bijvoorbeeld door verkoop of overdracht. Er is nog geen rekening gehouden
met het artikel 12 proof maken van diverse beheerplannen. Ook is geen rekening gehouden met
het effect op achterstallig onderhoud door het uitgevoerde Grootschalig onderhoud ad. punt 7.
Wij stellen u voor om de totaal benodigde budgetten uit de bovenstaande tabel 1 jaar door te
schuiven van het ene jaar naar het volgende jaar. Door de verschuiving van de jaarschijf 2010
naar 2011 en de verschuiving van de jaarschijf 2011 naar 2012 ontstaat er in 2011 een inciden
teel (extra) nadeel van 1.364.002 8.094.596 minus 9.458.598).
Daarnaast stellen wij u voor de jaarschijven achterstallig onderhoud onder de stelpost onvoorzien
te plaatsen, waardoor het zicht op deze posten transparant blijft. Dit werkt door in de producten
raming 2011 en vergemakkelijkt daarmee goed budgetbeheer. Ook de vergelijking in program
ma's blijft zo meer inzichtelijk.
De begrotingswijziging ziet er als volgt uit:
9. Ondersteuning artikel 12 traject en herindeling
In de Voor- en Najaarsnota heeft u middelen beschikbaar gesteld voor ondersteuning van het arti
kel 12 traject en de gemeentelijke herindeling. Wij hebben u toen geadviseerd om deze middelen
direct te onttrekken aan de Algemene Reserve. Op basis van deze besluitvorming hebben wij de
betreffende middelen in de begroting 2011 en meerjarenbegrotingen 2012-2014 verwerkt. Er is
met BZK afgesproken dat deze middelen worden betrokken bij het bepalen van het aanmerkelijk
tekort. Consequentie van deze werkwijze is dat dit deel van de lasten nu niet zichtbaar is in het
(incidentele) begrotingsresultaat van de betreffende begrotingen. Bij nader inzien heeft het daar
om onze voorkeur om deze onttrekking aan de algemene reserve terug te draaien. Voor een spe
cificatie verwijzen wij u kortheidshalve naar de Voorjaarsnota 2010. Het betreft voor 2011 tot en
met 2014 de onderstaande bedragen.
Pagina 6
2011
2012
2013
2014
2015
Programma's
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
2 Leefbaartieid in de doroen
-443 715
0
-218 999
0
-193 223
0
-220 064
0
-220 064
0
3 SDort cultuur, recreatie en toensme
-1 317 258
0
-231 277
0
0
0
0
0
0
0
4 Verkeer, vervoer en fvsieke infrastructuur
-6 333 623
0
-4 155 142
0
-4 314 759
0
-4 299 753
0
-4 299.753
0
7 Volkshuisvestona ruimtelijke ordenma
0
0
-63 142
0
0
0
0
0
0
0
Onvoorzien
9 458 598
0
8 094 596
0
4 668 560
0
4 507 982
0
4 519 817
0
Resultaat voor bestemming
1 364 002
0
3 426 036
0
160 578
0
-11 835
0
0
0
3 03 Eerste wijziging begroting 2011/fiwt/6