De dorpen In overleg met onze partners en mede op basis van de inbreng van de besturen dorpsbelangen, denk hierbij in het bijzonder aan de door hen ontwikkelde en nog te ontwikkelen dorpsvisies, wil len wij komen tot nadere afspraken over de instandhouding van de basisvoorzieningen, die in de verschillende dorpen aanwezig zijn. Ook willen wij in overleg met onze partners komen tot zeg genschapsafspraken in de relatie van de dorpen met de nieuwe gemeentebesturen. Visie Onderdeel van het herindelingsontwerp is het formuleren van een gebiedsvisie. Een visie op de toekomstige ruimtelijk economische en toeristisch recreatieve ontwikkeling van in het bijzonder de twee nieuwe gemeenten "Heerenveen" en "Leeuwarden". Onze inzet is er op gericht om de elementen van het bestaande beleid, geformuleerd in onder andere de door uw raad vastgestelde structuurvisie, op een goede wijze neergelegd te zien worden in deze ontwikkelingsschets. Daar bij is ons streven er op gericht die visie zodanig vorm te geven dat het meer is dan een optelsom van de afzonderlijke visies van de bij de beide samenvoegingen betrokken gemeenten. Waar ligt de synergie? Waar liggen de kansen dat de onderscheiden visies elkaar juist kunnen versterken! Externe instellingen Een bijzonder aandachtspunt vormen onze externe instellingen (gemeenschappelijke regelingen als bij voorbeeld Empatec of de stichting Mienskipssoarch). Dit is met name van belang in die si tuaties, waarin wij samenwerken met externe instellingen, waaraan niet wordt deel genomen door onze toekomstige partners. Wij willen met onze partners tot goede afspraken komen over de keuzes, die in die trajecten kunnen worden gemaakt. Het spreekt voor zich dat we de in het ge ding zijnde instellingen daarbij nauw zullen betrekken. Financiën In de fase, waarin wij het herindelingsontwerp voorbereiden, willen wij komen tot door alle part ners gedragen verdeelsleutels voor de boedelscheiding. Posities Heerenveen en Leeuwarden Voor beide gemeenten geldt dat zij deelnemen aan de projectorganisatie onder het nodige voor behoud. Dat voorbehoud wordt met name gemaakt tegen de achtergrond van de financiële situa tie van de gemeente en in samenhang daarmee de onderhoudsproblematiek. Recent heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden de raad geïnformeerd over de stand van zaken bij brief van 4 februari 2011De brief gaat ter kennisname hierbij. Het voorbehoud wordt in deze brief expliciet gesteld. Dat standpunt wordt niet alleen ver bonden aan het kunnen beschikken over de uitkomsten van de artikel 1 2-rapportage. Ook wordt een relatie gelegd met de rapportage van de commissie van wijze mannen aan het college van Gedeputeerde Staten over de bestuurlijke toekomst van Friesland en de naar aanleiding van dat rapport door dat college in te nemen standpunten, dan wel de weerslag, die dat rapport zal krij gen in het nieuwe akkoord van het nog te vormen college van Gedeputeerde Staten. Met onze partners constateren wij dat vaststaat dat de financiële situatie van de gemeente een zeer bepa lende invloed heeft op de besluitvorming van de raden van de betrokken gemeenten. Om te voor komen dat te late rapportage van het ministerie van BZK naar aanleiding van onze voor de begro ting 201 1 herhaalde aanvraag om een extra bijdrage van het Rijk zal leiden tot vertraging in het herindelingsproces, zullen wij alles in het werk stellen om onze inhoudelijke bijdragen ten behoeve van de afronding van deze rapportage zodanig tijdig gereed te hebben, dat het verschijnen van deze rapportage voor de zomervakantie kan plaatshebben. Het is duidelijk. Wij zullen onze inzet daarop richten. Tegelijkertijd moeten wij natuurlijk vaststellen dat wij van de voortgang bij het Rijk afhankelijk blijven. Pagina 5 3 05 Raadsvoorstel voortgang herindeling 1/abgh/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 28