Over het algemeen kan gesteld worden dat het beleid van de deelnemers het beleid van De Marrekrite is. Op 19 juni 2008 heeft het algemeen bestuur de nieuwe ambitie (2009- 2013) voor De Marrekrite onderschreven: 'Het handhaven van alle bestaande voorzieningen, het doorvoeren van de kwaliteitsverbetering én het ontwikkelen van nieuwe voorzieningen in nieuwe en/of bestaande gebieden binnen de bestaande financiële kaders.' Bij het realiseren van deze ambitie speelt duurzaamheid in de breedste zin van het woord een hoofdrol. De pay off 'Natuurlijk afmeren in Fryslân' onderschrijft dat duurzaamheid als een rode draad door de bedrijfsvoering loopt. Daarnaast zijn er nog drie thema's die bij het bewerkstelligen van de ambitie een belangrijke rol spelen; veiligheid, innovatie en natuur. Ook doelmatigheid blijft een belangrijk speerpunt in de werkwijze van De Marrekrite De Marrekrite is continu op zoek om kosten te besparen door andere werk- bouwmethoden, toepassen van nieuwe materialen, inzet van mankracht, etc. Met dezelfde of minder kosten meer resultaat behalen. Ontwikkelingen op het gebied van waterrecreatie worden gevolgd, en waar nieuwe initiatieven passen binnen de doelstelling worden deze uitgevoerd. Voor de start van het Friese Merenproject (FMP) werkte De Marrekrite zeer actief mee aan de ontwikkeling van watersportvoorzieningen door routes en gebieden te ontwikkelen en de realisatie ervan te stimuleren. Voorbeeld zijn: ontwikkeling Tsjûkemar; Middelsee route; nieuwe materiaal voor steigers, regelen bedieningstijden sluizen en bruggen; enzovoort. Een deel van deze ontwikkelingen wordt nu gedaan door FMP. De organisatie van De Marrekrite is hierop in 2001 aangepast. Wanneer het FMP stopt in 2013-2015 zal de vraag naar voren komen welke organisatie zorgt voor continuïteit van deze initiatieven. Mogelijk wordt een beroep gedaan op De Marrekrite. 3.6. In beeld De Marrekrite heeft een positief imago onder watersporters, bestuurders, bevolking en pers. De Marrekrite is met grote regelmatig in de(Friese) kranten en watersporttijdschriften te vinden. Door de inzet van free publicity, website, circa 18.000 Marrekritewimpels, deelname aan beurs Boot Holland en de verspreiding van de gratis informatiefolder met kaart probeert De Marrekrite haar positieve imago continu en met succes te versterken. De Marrekrite is een sterk merk! Daarnaast motiveert het vrije aanlegplaatsenconcept veel schrijvers van reisverslagen om De Marrekrite en Fryslân te noemen als het voorbeeld waar het goed geregeld is. 3.7. Projecten De Marrekrite heeft in de afgelopen jaren een groot aantal projecten uitgevoerd om de kwaliteit van de watersportvoorzieningen te verbeteren. Te denken valt aan de projecten om houten aanlegvoorzieningen te vervangen door exemplaren van gerecycled kunststof. Op dit moment ligt er ruim 5 km aanlegvoorziening van gerecycled kunststof. Dit product is niet alleen een noviteit (door De Marrekrite zelf ontwikkeld) en duurzaam, maar brengt ook langere afschrijving- en onderhoudskosten met zich mee. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 112