Over het algemeen kan gesteld worden dat het beleid van de deelnemers het beleid van De
Marrekrite is.
Op 19 juni 2008 heeft het algemeen bestuur de nieuwe ambitie (2009- 2013) voor De Marrekrite
onderschreven: 'Het handhaven van alle bestaande voorzieningen, het doorvoeren van de
kwaliteitsverbetering én het ontwikkelen van nieuwe voorzieningen in nieuwe en/of bestaande
gebieden binnen de bestaande financiële kaders.'
Bij het realiseren van deze ambitie speelt duurzaamheid in de breedste zin van het woord een
hoofdrol. De pay off 'Natuurlijk afmeren in Fryslân' onderschrijft dat duurzaamheid als een rode
draad door de bedrijfsvoering loopt. Daarnaast zijn er nog drie thema's die bij het bewerkstelligen
van de ambitie een belangrijke rol spelen; veiligheid, innovatie en natuur.
Ook doelmatigheid blijft een belangrijk speerpunt in de werkwijze van De Marrekrite De Marrekrite
is continu op zoek om kosten te besparen door andere werk- bouwmethoden, toepassen van nieuwe
materialen, inzet van mankracht, etc. Met dezelfde of minder kosten meer resultaat behalen.
Ontwikkelingen op het gebied van waterrecreatie worden gevolgd, en waar nieuwe initiatieven
passen binnen de doelstelling worden deze uitgevoerd.
Voor de start van het Friese Merenproject (FMP) werkte De Marrekrite zeer actief mee aan de
ontwikkeling van watersportvoorzieningen door routes en gebieden te ontwikkelen en de realisatie
ervan te stimuleren. Voorbeeld zijn: ontwikkeling Tsjûkemar; Middelsee route; nieuwe materiaal
voor steigers, regelen bedieningstijden sluizen en bruggen; enzovoort.
Een deel van deze ontwikkelingen wordt nu gedaan door FMP. De organisatie van De Marrekrite is
hierop in 2001 aangepast. Wanneer het FMP stopt in 2013-2015 zal de vraag naar voren komen
welke organisatie zorgt voor continuïteit van deze initiatieven. Mogelijk wordt een beroep gedaan op
De Marrekrite.
3.6. In beeld
De Marrekrite heeft een positief imago onder watersporters,
bestuurders, bevolking en pers. De Marrekrite is met grote
regelmatig in de(Friese) kranten en watersporttijdschriften te vinden.
Door de inzet van free publicity, website, circa 18.000
Marrekritewimpels, deelname aan beurs Boot Holland en de
verspreiding van de gratis informatiefolder met kaart probeert De
Marrekrite haar positieve imago continu en met succes te versterken.
De Marrekrite is een sterk merk!
Daarnaast motiveert het vrije aanlegplaatsenconcept veel schrijvers
van reisverslagen om De Marrekrite en Fryslân te noemen als het
voorbeeld waar het goed geregeld is.
3.7. Projecten
De Marrekrite heeft in de afgelopen jaren een groot aantal projecten uitgevoerd om de kwaliteit van
de watersportvoorzieningen te verbeteren. Te denken valt aan de projecten om houten
aanlegvoorzieningen te vervangen door exemplaren van gerecycled kunststof. Op dit moment ligt er
ruim 5 km aanlegvoorziening van gerecycled kunststof. Dit product is niet alleen een noviteit (door
De Marrekrite zelf ontwikkeld) en duurzaam, maar brengt ook langere afschrijving- en
onderhoudskosten met zich mee.
7