1
m
mam
BELEIDSNOTA OPENBARE VERLICHTING
Gasontladingslampen kunnen onderverdeeld worden in natriumlampen en kwiklampen, die beiden weer
onderverdeeld kunnen worden in hogedruk- en lagedruklampen. Ieder lamptype heeft andere eigenschappen
qua lichtkleur, kleurweergave en energieverbruik.
Schematisch weergegeven:
*r;i:
idfôÉiyââiat.1
De keuze voor een lamp en een armatuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een armatuur is
doorgaans voor een bepaald lamptype ontworpen, en kan geen andere lamptypen bevatten (er zijn wel
armaturen die geschikt gemaakt kunnen worden voor meerdere lamptypen). Deze relatie tussen lamp en
armatuur betekent dat wanneer een lamptype vervangen wordt door een ander type, doorgaans ook het (veel
duurdere) armatuur vervangen moet worden.
Ontwikkelingen in verlichtingstechniek
Dynamische openbare verlichting
Het verlichtingsniveau op wegen - en met name op wegen met een belangrijke
verkeersfunctie - is meestal afgestemd op de maximale verkeersbelasting. Dit
betekent echter dat de verlichting op rustige tijdstippen en tijdens goede
weersomstandigheden overvloedig is. Dergelijke overvloedige verlichting is
een belangrijke oorzaak van lichtvervuiling, en bovendien een forse
kostenpost voor de wegbeheerder.
De laatste jaren wordt daarom steeds meer gebruik gemaakt van dynamische
openbare verlichting: verlichting die afgestemd is op de verkeersintensiteit, de
weersomstandigheden en overige externe omstandigheden (zoals calamiteiten
en werkzaamheden). De verlichting kan bij goede weersomstandigheden op rustige, nachtelijke uren gedimd
worden tot 20% van het verlichtingsniveau, met als gevolg een lager energieverbruik en minder
lichtvervuiling. Uit proeven van Rijkswaterstaat is gebleken dat dynamische openbare verlichting leidt tot
een besparing van 25% tot 45% op het energieverbruik.
Pagina 10
m
mp
rnet-jal hdlogeen
k