Voor wegen en gebouwen is een bijdrage per jaar van 766.428 en 184.740 respectievelijk
berekend op annuïteitbasis op basis van 3,6% over 5 jaren (250 uitkeringsweken) Dit is de jaar
lijkse bijdrage voor de komende 4 jaar: 2011-2014. In tabel 3 in de bijlage staat de opbouw van
de betreffende bedragen.
Door de inspecteur is het achterstallig onderhoud vastgesteld op respectievelijk 3.770.000
voor wegen en 846.000 (afgerond) voor gebouwen. Deze bedragen moet worden gestort in de
betreffende voorzieningen om het achterstallig onderhoud ter hand te kunnen nemen. Ten laste
van de bestemmingsreserve Grootschalig onderhoud wordt reeds 1.363.000 (zie hierboven)
onttrokken als dekking van de storting in de voorzieningen. Het resterende deel van 3.253.000
(zie tabel 1) moet worden onttrokken aan de algemene reserve voor de noodzakelijke storting in
de voorzieningen
Tabel 1.
Storting in voorziening
waarvan tlv Grootschalig onderhoud
idem restant 1 miljoen 2010
Ten laste van Algemene reserve
wegen
gebouwen
totaal
3.770.000
910.000
263.000
846.000
190.000
4.616.000
1.100.000
263.000
2.597.000
656.000
3.253.000
De consequentie van de uitkering van de bedragen voor achterstallig onderhoud over een periode
van 5 jaren is, dat de gemeente het achterstalling onderhoud moet voorfinancieren. Als gevolg
van de onttrekking aan de algemene reserve wordt de stand van deze reserve negatief beïnvloed
en worden er extra rentelasten gemaakt. De extra rentelasten worden opgenomen via de kosten-
plaats kapitaallasten.
De te nog te ontvangen bedragen zijn opgebouwd uit een bijdrage/aflossingsdeel en een rentedeel
(tabel 3). Wanneer de aanvullende uitkering daadwerkelijk wordt ontvangen, wordt het aflos-
singsdeel van de jaren 2011 tot en met 2014, toegevoegd aan/teruggestort in de algemene re
serve. De rentelasten van de voorfinanciering worden gedekt door het budget voor rentelasten op
de kostenplaats kapitaallasten te verhogen met het rentedeel uit tabel 3.
Per saldo worden de onttrekkingen uit de algemene reserve en de verhoging van de rentelasten
gedekt door de te ontvangen aanvullende bijdrage van de algemene uitkering van 951.168 per
jaar (zie tabel 3). Op verzoek van de inspecteur is dit bedrag voorshands meegenomen als last en
valt daarmee binnen de berekening van het relevant tekort.
De bovenstaande voeding van de voorzieningen voor onderhoud van wegen en gebouwen via de
algemene reserve is besproken met zowel de rijksinspecteur als de accountant. Zij zijn akkoord
met deze werkwijze.
Bijstelling begroting 2011 op basis van het rapport 2010
In het rapport artikel 12 2010 is uitgerekend dat met name het reguliere budget voor wegen on
toereikend was en aangevuld diende te worden met 132.039. De rijksinspecteur stelt voor dit
te verrekenen met de in de begroting 2009/2010 opgenomen stelpost van 1 miljoen voor on
derhoud kapitaalgoederen. In de primitieve begroting 2011 bestaat deze stelpost echter niet
meer, deze is integraal verwerkt in de diverse beheerproducten. Tevens zijn alle vaste lasten als
gevolg van de invoering van beheersystemen (software, kapitaallasten, personeel) toegerekend.
Om toch te voldoen aan de intentie van het rapport is het beschikbare budget wegen afgezet te
gen het toegestane budget uit het rapport 2010. Uit die berekening blijkt dat het huidige reguliere
budget wegen 2011 81.635 hoger ligt voor uitbesteding van werkzaamheden dan het rapport
aangeeft. Dit komt zoals hierboven vermeld doordat in de primitieve begroting 201 1 de stelpost
Pagina 4
3 06 verwerking artikel 12 rapport 2010 in begroting 2011/fiwt/4