Projec trapportage
Sinds 2008 is het proces rond de totstandkoming en de inhoud van de documenten in de plan
ning en contro! cyclus continu verbeterd. Zo is vorig jaar voor het eerst in de najaarsnota een in
tegrale projectrapportage opgenomen met de stand van zaken van majeure projecten. Dit jaar is
de projectrapportage integraal in de voorjaarsnota 2011 verwerkt. Om niet in herhaling te vallen
zijn in lijn met het algemene uitgangspunt slechts afwijkingen of voortgang bij projecten sinds de
voorjaarsnota vermeld.
Integrale aanpak
De najaarsnota is op een zelfde wijze tot stand gekomen als voorgaande jaren. Vooraf zijn er
richtlijnen met uitgangspunten, werkwijze en planning door ons vastgesteld. Er zijn budgetover
zichten ter beoordeling verspreid onder de budgethouders en budgetbeheerders. Op basis van de
stand per 1 augustus 201 1 hebben zij beoordeeld of uitvoering in lijn ligt met de in de begroting
gemaakte afspraken. Vervolgens hebben zij maatregelen getroffen om gesignaleerde afwijkingen
op te vangen, te compenseren of in tijd te zetten. Daarna zijn de overige te verwachten afwijkin
gen of niet begrote effecten van ontwikkelingen aan ons gerapporteerd en beoordeeld of zij vol
doen aan de criteria onvermijdelijk en onuitstelbaar. Deze afweging heeft geresulteerd in bijgaan
de rapportage.
Ter bevordering van de inzichtelijkheid wordt het stramien van de begroting in hoofdlijn gevolgd.
Via vorenstaande werkwijze komt een rapportage tot stand, waarbij een integrale afweging mo
gelijk wordt gemaakt.
Stand begroting 2011 tot nu toe
De oorspronkelijke programmabegroting 2011 vertoonde een begrotingstekort van 9,7 miljoen.
Op 12 april 2011 is een begrotingswijziging door u vastgesteld, waarbij in nauw overleg met de
inspecteur is voorgesteld het startsaldo van de begroting te bepalen. Via dat voorstel zijn de
jaarschijven achterstallig onderhoud en de saneringstaakstelling bij de activa uit de begroting ge
haald. Dat besluit en eerdere wijzigingen dit jaar leverde toen een gewijzigde begroting met een
positief begrotingsresultaat van 79.000 op.
Daarna zijn onder meer de jaarstukken 2010, artikel 12 rapport 2010 en voorjaarsnota 2011 ver
werkt in de begroting. De provincie heeft recent ingestemd met deze wijzigingen.
De effecten van uw besluitvorming tot privatisering van de afvalinzameling en de verlaging van
het tarief voor de afvalstoffenheffing zijn gedurende de zomervakantie in de begroting 2011 ver
werkt. Dit is gedaan om over een goede basis voor het opstellen van de nieuwe begroting te be
schikken. In programma 2 van de najaarsnota staat deze wijziging financieel toegelicht.
Wij stellen u voor deze wijziging, die een klein incidenteel voordeel oplevert, te bekrachtigen via
beslispunt 2.
Alle begrotingswijzigingen hebben er gezamenlijk toe geleid dat het begrotingsresultaat rond 1
augustus 2011 35.000 bedraagt.
NB: Het relevante begrotingstekort, dat gebruikt wordt in het artikel 1 2-traject, ziet er veel nega
tiever uit: circa 2 miljoen negatiever. Daarin wordt de sanering van de algemene reserve en de
stortingen in de voorzieningen voor achterstallig onderhoud wegen en gebouwen meegenomen in
de berekening van het begrotingsresultaat.
Totaalbeeld van de najaarsnota
Zoals hiervoor is verteld heeft de najaarsnota het karakter van een afwijkingenrapportage. Het
aantal gemelde afwijkingen komt overeen met die van voorgaande jaren. De afwijkingen zijn ab
soluut gezien niet zo groot en vallen per saldo tegen elkaar weg.
Op hoofdlijn kan worden geconcludeerd dat de begroting goed op koers ligt. Het verwachte be
grotingsresultaat voor 2011 is positief waaruit wederom blijkt dat de gemeente steeds meer fi
nancieel in control is. Voor de toekomst zien we, net als vele andere gemeenten, wel een aantal
Pagina 2
3 04 najaarsnota 2011 raadsvoorstef/odwt/2