In Fryslân is recent door de vorming van de nieuwe gemeente Súdwest-Fryslân een grote nieuwe gemeente
ontstaan. De opsplitsing van Boamsterhim en voorgestelde toedeling van de gebiedsdelen sluit aan bij de in
gang gezette trend van gemeentelijke schaalvergroting in de provincie Fryslân. Opschaling van gemeenten
wordt noodzakelijk geacht vanwege de overheveling van taken van Rijk naar gemeente (decentralisatie),
toenemende effïciencydruk en het kunnen blijven leveren van een adequate kwaliteit van dienstverlening
aan burgers en bedrijven.
Door de opdeling van Boamsterhim wordt met name de positie van Leeuwarden als hoofdstad en
Heerenveen als centrum versterkt. Voor Súdwest-Fryslân en Skarsterlân gaat het om logische, beperkte
grenscorrecties c.q. aanvullingen. Ook de provincie herkent zich op hoofdlijnen in de door de raad van
Boamsterhim voorgestelde toedeling van overgaande gebiedsdelen. Er is geen sprake van restproblematiek,
in die zin dat het toekomstperspectief voor aangrenzende gemeenten ongunstig wordt beïnvloed.
Planologische ruimtebehoefte
In dit kader is het van belang om te kijken naar het ontstaan of oplossen van eventuele ruimtelijke
knelpunten. Ruimtelijke knelpunten dienen zich aan, wanneer een gemeente niet in staat is om haar functies
goed op eigen grondgebied te vervullen.
Deze herindeling is niet ingegeven door knelpunten rond planologische ruimtebehoefte. Dat neemt niet weg
dat er voor de nieuwe gemeenten meer mogelijkheden zijn als het gaat om bijvoorbeeld diversificatie van
de woonmilieus, werklocaties en toerisme en recreatie.
Nieuw beleidskader ministerie Binnenlandse Zaken - juli 2011
Omwille van helderheid in het proces en praktische overwegingen hebben wij vastgehouden aan het
oorspronkelijke uitgangspunt waarmee wij de opstelling van dit herindelingontwerp in het voorjaar van
2011 ter hand hebben genomen, namelijk het op dat moment geldende beleidskader van het ministerie van
Binnenlandse Zaken ten aanzien van gemeentelijke herindeling. Daarbij hebben wij uitvoerig kennis
genomen van het sinds juli 2011 geldende nieuwe beleidskader gemeentelijke herindeling van het
ministerie van Binnenlandse Zaken en hebben dit herindelingontwerp inhoudelijk getoetst aan het nieuwe
beleidskader. Tevens is er, als handreiking richting het nieuwe beleidskader, reeds in het voorjaar van 2011
voor gekozen om een toelichting op de toetsing van draagvlak in de vier ontvangende gemeenten op te
laten nemen als bijlage in dit herindelingontwerp.
35