3. Dorpsbeheer
Allereerst wordt beschreven hoe het Dorpsbeheer nu geregeld is en vervolgens wordt
aangegeven hoe het Dorpsbeheer de komende jaren vorm gegeven kan worden.
Dorpsbeheer is in de periode 1998-2000 in convenantsvorm met vijf dorpen
opgestart met een jaarlijkse financiële bijdrage in de kosten van de dorpsbelangen.
Bij de aanvang van het Dorpsbeheer is bij de gemeente een dorpencoördinator
aangesteld. De intentie was om met alle dorpen in Boarnsterhim een convenant te
sluiten.
Dorpsbeheer (definitie voormalige convenant)
Onder Dorpsbeheer wordt in de convenanten verstaan het uitvoeren van bepaalde
taken met betrekking tot de woon- en leefomstandigheden door Dorpsbelang, in
samenwerking met de Gemeente Boarnsterhim. Het doel van Dorpsbeheer is om
in actieve samenwerking tussen gemeente, bewoners en Dorpsbelang verder
vorm te geven aan onderhoud en verbetering van de woonomgeving, samen te
werken op het gebied van beleid en het verbeteren van de communicatie tussen
de burgers en de gemeente.
In 2009 is door de gemeente aan alle dorpsbelangen aangegeven dat de functie van
dorpencoördinator bij de gemeente is vervallen en per 1 januari 2011 is de
gemeentelijke jaarlijkse bijdrage aan de dorpsbelangen vervallen in verband met een
financiële taakstelling in het kader van het saneringsplan 2010-2014.
Het contact tussen burgers, de dorpsbelangen en de gemeente vindt plaats via de
meldingenlijn en de jaarlijkse schouw. Daarnaast is er in 2009 een telefonisch
contactfunctionaris gekomen, waar dorpsbelangen terecht kunnen met onderwerpen
die de dorpen van belang vinden. Dit betreft onderwerpen, die buiten de meldingenlijn
en de schouw vallen. In 2010 is het college van Burgemeester en wethouders
gestart met het bezoeken van de dorpsbelangen voor bestuurlijk overleg. De
bekendheid van het bestaan van de contactfunctionaris bij dorpsbelangen is gering,
blijkt uit de bestuurlijke overleggen.
Hieronder wordt dieper ingegaan op de gemeentelijke werkwijze en organisatie: de
meldingenlijn, de schouw, de contactfunctionaris en het bestuurlijk overleg. Per
schakel worden verbeterpunten of doelstellingen benoemd die in 2011 moeten
worden geëffectueerd.
3.1 Meldingenlijn
In 2004 is de gemeentelijke meldingenlijn ingesteld. Meldingen en klachten over de
openbare ruimte, zoals losliggende stoeptegels, overlast van bomen en struiken,
klachten over de afvalinzameling en dergelijke kunnen hier worden gemeld.
Versie 27-10-2011
pagina 11
JW