Ruimtelijk uitgangspunt horecabeleid In het nieuwe ruimtelijk beleid ten aanzien van horeca in Grou, vormt de combinatie van horeca met uitbreidingsmogelijkheden en de functies wonen en detailhandel het uitgangspunt. Hierbij is het voorkomen van hinder van horecabezoekers een belangrijk aandachtspunt. Dit kan voortkomen uit het gedrag van horecabezoekers ten aanzien bewoners, maar ook ten aanzien van andere bezoekersgroepen. De koers van het nieuwe beleid verschilt zodanig dat de nadruk niet ligt op "bevriezing" zoals in de huidige situatie, maar op gebiedsgerichte ontwikkeling. Op deze manier wordt voorkomen dat de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van Grou op slot blijft. Door middel van zonering en categorisering van horecabedrijven kan enerzijds hinder worden voorkomen dan wel beperkt en kunnen anderzijds de krachten worden gebundeld door de concentratie van horecabedrijven in zones. De nadruk ligt hierbij op ontwikkelingsmogelijkheden in het kerngebied van het centrum. Buiten dit gebied wordt de ontwikkelingsruimte meer ingekaderd. Positionering Grou In de DHS is de doelstelling genoemd een optimaal functionerend Grou in de totale regionale detailhandelstructuur. Daarbij is Grou te positioneren als een verzorgingskern ten behoeve van de plaats zelf en de omliggende dorpen in de gemeente, met een plus: een toeristisch recreatief centrum gericht op de watersport. Daarbij is de keuze gemaakt voor het handhaven van een compleet (historisch) centrum, het beperken van de detailhandel aan de Stationsweg tot de huidige situatie en het toelaten van perifere detailhandel op enkele specifiek aangewezen bedrijfsterreinen met een branchering conform het Streekplan. Deze keuze is ingegeven ter versterking van een goed functionerende detailhandelsstructuur, met behoud van een economisch gezond dorpscentrum. Het proces dat is ingeslagen met de Klankbordgroep voor het tot stand komen van deze beleidsnotitie, is onderkend dat ook voor de Horeca een dergelijke positionering van belang kan zijn. Tijdens het startoverleg in juli 2010 is bepaald dat een goed horecabeleid gebaseerd dient te worden op de (gewenste) positionering van Grou in de regio. Het merk Grou dient bepaald te worden zodat richting kan worden gegeven aan keuzes ten aanzien van het Horecabeleid. Naar aanleiding van de positionering kunnen conclusies worden gemaakt over de focus van de ontwikkelingsrichting voor de Horeca. Vervolgens kunnen keuzes worden gemaakt over categorieën en aantallen horecabedrijven in de verschillende zones. In de vervolg overleggen van de Klankbordgroep over de positionering van Grou is duidelijk geworden dat dit voor de Horecanota een erg brede opgave is. Wel zijn een aantal kernkwaliteiten van Grou benoemd. 38 Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 108