"In de eerste P,aats valt °P dat Grou vee! sterke punten heeft en dat voorat de combinatie sterk is: ligging, bereikbaarheid, winkelvoorzieningen, natuur en landschap. De kleinschaligheid en het historische centrum zorgen voor een aangename sfeer. Kortom, de startpositie is goed. Vee/ sterke punten zijn op zich niet uniek. Plaatsen ais Heeg, Woudsend en Lemmer bezitten ook veel van deze sterke punten. Op zich is dat met erg, want een watersporter wil zich verplaatsen, dus dat kan ook van de ene watersportplaats naar de andere. Maar dan moet het sterke merk Grou wei in staat zijn en blijven om voldoende aantrekkingskracht en aandacht te houden"11 Opvallend aan bovenstaand fragment uit 2003 is, dat het nog steeds weergeeft wat in de Klankbordgroep over Grou uitgesproken is. De benoemde kernkwaliteiten voor Grou dienen als focus voor de ontwikkelingsmogelijkheden voor horeca. Ze zijn richtinggevend en de kernkwaliteiten zoals benoemd door de Klankbordgroep zijn opgenomen in het Horecabeleid. Dit beleid is vervolgens het toetsingskader voor verzoeken, waarbij ook de kwaliteit van de horeca hoog in het vaandel dient te staan. De door de Klankbordgroep gedestilleerde (potentiële) kernkwaliteiten zijn: 1Dorp aan het water 2. Watersportdorp bij uitstek 3. Centraal en bereikbaar (over weg en water) 4. Maritieme nostalgie (potentieel) 5. Hoogwaardige Horeca (potentieel) 6. Gezelligheid voor jong en oud 7. Groepen bij elkaar brengen (flaneren) Grou heeft een unieke combinatie van een cultuurhistorisch centrum, de kracht van een centrale ligging aan water en wegen, met voldoende volume in de aanbodzijde van detailhandel en horeca. Grou is een aantrekkelijk historisch dorp met een gemoedelijke, cultuurhistorische uitstraling. Een op één specifieke kernkwaliteit gerichte positionering wordt niet ingezet. Grou heeft hiervoor op te veel verschillende vlakken iets te bieden. Voor het horecabeleid is een gerichte positionering ook niet strikt noodzakelijk. Tijdens de bijeenkomsten van de klankbordgroep is naar voren gekomen dat het richten op een specifieke doelgroep niet gewenst en niet noodzakelijk is. Een dergelijke keuze kan ook bezoekers uitsluiten en dat strookt niet met de gedachte "Gastvrij Grou". Uit. bouwstenen voor een toeristisch-recreatieve strategie voor Grou, de Bovenkamer van Nederland, november 2003 Ruimtelijk Horecabeleid Grou 15 november 2011 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 109