Aangezien er te veel wijzigingen zijn in zowel de opzet, de artikelen, het aantal artikelen en de volgorde
van de artikelen is het niet mogelijk om in de nieuwe verordening per artikel de wijzigingen aan te geven.
Argumenten
1.1 Er moet een reactie van het co/Zege volgen op de ingebrachte zienswijzen.
Uiteindelijk zijn er twee zienswijzen binnengekomen: een mondelinge zienswijze van de heer Smittenberg uit
Jirnsum en een schriftelijke zienswijze van de heer Van der Meulen van de Sport Advies Raad (SAR). De mon
delinge zienswijze van de heer Smittenberg had betrekking op een tegenstrijdigheid in de verordening ten
aanzien van de indieningstermijn voor de subsidieaanvraag. Deze zienswijze is in de definitieve versie van de
ASB 12 verwerkt en dit is mondeling gemeld aan de heer Smittenberg. De zienswijze van de heer Van der Meu
len betreft een aantal procedurele punten die op grond van de rechtmatigheidstoetsing door de accountant
dan wel het moment van de vaststelling van de gemeentelijke begroting niet in de ASB 12 verwerkt kunnen
worden. Daarbij moet vermeld worden dat in de voorliggende ASB 12 om vrijwilligersorganisaties tegemoet te
komen al een forse vereenvoudiging van de criteria heeft plaatsgevonden. Bijgevoegd vindt u de via de e-mail
ingebrachte zienswijze van de SAR en de concept-reactie van het college op deze zienswijze. Concluderend
kan gesteld worden dat de zienswijze van de heer Van der Meulen niet tot wijzigingen in de ASB 12 heeft ge
leid.
2.1 Vaststelling, intrekking en publicatie moet plaatsvinden.
Gelijktijdig met de vaststelling van de ASB 12 vindt de intrekking van de ASB 08 plaats waarna publicatie in Op
Hichte plaatsvindt. Naar verwachting zal de ASB 12 dan ook op 1 januari 2012 in werking treden. Aangezien
het subsidieproces over het jaar 2011 doorloopt tot medio 2012 en de subsidieaanvragen voor het jaar 2012
reeds in het jaar 2011 ingediend zijn, is een overgangsbepaling van toepassing. In deze bepaling staat aange
geven dat voor zowel subsidies over 2011 of 2012 de aanvrager de keuze heeft over de vraag welke verorde
ning van toepassing is. In de praktijk zal dit ongetwijfeld de ASB 12 zijn aangezien deze voor de subsidieaan
vrager toegankelijker en eenvoudiger is.
Kanttekeningen
Niet van toepassing.
Er is overleg gevoerd met
Afdeling BOP, cluster Beleid. Juridische zaken. Alle belanghebbenden via toezending van het ontwerp van de
ASB 12 en communicatie via Op e Hichte. Ook heeft in het beginstadium nog een afzonderlijk overleg met de
heer Van der Meulen van de SAR plaatsgevonden.
Nadat besluitvorming door het college over de ASB 12e heeft plaatsgevonden, zal de heer Van der Meulen op
de hoogte gebracht worden van de voorgenomen reactie op zijn zienswijze.
Wettelijke/contractuele verplichting
Als aanvulling op de kaders van de subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht, leggen gemeenten aan
vullende gemeentelijke regels en extra uitleg ten aanzien van het subsidieproces vast in een Subsidieverorde
ning.
Financiële consequenties
Niet van toepassing.
Uitvoering
Niet van toepassing.
Communicatie
De vastgestelde ASB 12 wordt toegezonden aan alle belanghebbenden.
2/3
Pagina 2
3 07 Subsidieverordening.doc/2