De wijze waarop de diverse prestatievelden binnen de Wmo in Boarnsterhim
afgedekt zijn, zijn grotendeels in het beleidsplan "Mienskipssoarch ek us soarch"
maar zeker ook in de diverse acties, werkzaamheden en activiteiten die in het
verlengde van de Wmo onder de verantwoordelijkheid van het college uitgevoerd
worden. Deze laatst genoemde acties variëren van werkzaamheden in het kader
van vrijwilligerswerk, mantelzorg, maar ook goede informatie en advies,
subsidiëring van diverse verenigingen/instellingen, inkoop van diensten, het
lokale onderwijsbeleid, de inburgering van nieuwkomers, het zorg dragen voor
een voorzieningenaanbod en huishoudelijke hulp etc. etc.. Vanuit deze
achtergrond is het dan ook bijna ondoenlijk om per prestatieveld alle aspecten
van het sociaal beleid binnen de gemeente Boarnsterhim uitputtend te
beschrijven en aan te geven op welke wijze de gemeente Boarnsterhim
uitvoering geeft aan de Wmo-prestatievelden. Bovendien beperkt de Wmo zich
niet tot het sociaal beleid maar zijn er zeer zeker ook duidelijke raakvlakken met
andere beleidsterreinen als ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, leefbaarheid,
herstructurering, nieuwe werken en groen-/wegenonderhoud. Dat wil dus zeggen
dat binnen de gemeente Boarnsterhim heel veel gebeurt dat beleidsmatig dan wel
op uitvoeringsbasis te vertalen is naar één van de prestatievelden.
Om te voorkomen dat dit beleidsplan resulteert in een uitgebreide nota met een
beschrijving van een breed scala aan activiteiten, wordt volstaan met een globaal
beeld waarin met name het sociale beleid betrokken wordt. Wij hebben hierbij
dan ook niet de intentie om volledig te zijn. Dat geldt ook voor de gevolgen die
de komende herindeling gaat hebben op het geheel. Voor alle prestatievelden
geldt dat bestaand en nieuw beleid zoveel mogelijk afgestemd gaat worden met
de desbetreffende gemeenten terwijl "de winkel gewoon open blijft". Tenslotte is
ervoor gekozen om de grote decentralisatieoperatie rond de nieuwe Wet Werken
naar Vermogen hier niet in op te nemen maar de impact en gevolgen separaat
aan uw raad voor te leggen.
4. Basisgegevens sociale infrastructuur Boarnsterhim
In Boarnsterhim zijn de groepen 30 - 44 jaar en 45 - 65 jaar relatief sterk
vertegenwoordigd. De groep jongeren van 15-29 jaar is ondervertegenwoordigd
ook in vergelijking met omringende gemeenten wat overigens gebruikelijk is voor
gemeenten die weinig opleidingsfaciliteiten binnen hun grenzen hebben.
Als we naar de algemene bevolkingsopbouw van Boarnsterhim kijken kunnen we
constateren dat de vergrijzing in Boarnsterhim weliswaar in volle gang is maar
minder snel verloopt dan in de rest van Nederland. Uit CBS-gegevens blijkt dat
we een relatief minder vergrijsde bevolkingsopbouw hebben. Dit verschuift
echter de komende jaren aanzienlijk aangezien de prognose aangeeft dat de
groep 30- 44 jaar in 2020 bijna even groot is als die van 15-29 jaar.
4
WMO beleidsplan 2012-2013 gemeente Boarnsterhim