De wijze waarop de diverse prestatievelden binnen de Wmo in Boarnsterhim afgedekt zijn, zijn grotendeels in het beleidsplan "Mienskipssoarch ek us soarch" maar zeker ook in de diverse acties, werkzaamheden en activiteiten die in het verlengde van de Wmo onder de verantwoordelijkheid van het college uitgevoerd worden. Deze laatst genoemde acties variëren van werkzaamheden in het kader van vrijwilligerswerk, mantelzorg, maar ook goede informatie en advies, subsidiëring van diverse verenigingen/instellingen, inkoop van diensten, het lokale onderwijsbeleid, de inburgering van nieuwkomers, het zorg dragen voor een voorzieningenaanbod en huishoudelijke hulp etc. etc.. Vanuit deze achtergrond is het dan ook bijna ondoenlijk om per prestatieveld alle aspecten van het sociaal beleid binnen de gemeente Boarnsterhim uitputtend te beschrijven en aan te geven op welke wijze de gemeente Boarnsterhim uitvoering geeft aan de Wmo-prestatievelden. Bovendien beperkt de Wmo zich niet tot het sociaal beleid maar zijn er zeer zeker ook duidelijke raakvlakken met andere beleidsterreinen als ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, leefbaarheid, herstructurering, nieuwe werken en groen-/wegenonderhoud. Dat wil dus zeggen dat binnen de gemeente Boarnsterhim heel veel gebeurt dat beleidsmatig dan wel op uitvoeringsbasis te vertalen is naar één van de prestatievelden. Om te voorkomen dat dit beleidsplan resulteert in een uitgebreide nota met een beschrijving van een breed scala aan activiteiten, wordt volstaan met een globaal beeld waarin met name het sociale beleid betrokken wordt. Wij hebben hierbij dan ook niet de intentie om volledig te zijn. Dat geldt ook voor de gevolgen die de komende herindeling gaat hebben op het geheel. Voor alle prestatievelden geldt dat bestaand en nieuw beleid zoveel mogelijk afgestemd gaat worden met de desbetreffende gemeenten terwijl "de winkel gewoon open blijft". Tenslotte is ervoor gekozen om de grote decentralisatieoperatie rond de nieuwe Wet Werken naar Vermogen hier niet in op te nemen maar de impact en gevolgen separaat aan uw raad voor te leggen. 4. Basisgegevens sociale infrastructuur Boarnsterhim In Boarnsterhim zijn de groepen 30 - 44 jaar en 45 - 65 jaar relatief sterk vertegenwoordigd. De groep jongeren van 15-29 jaar is ondervertegenwoordigd ook in vergelijking met omringende gemeenten wat overigens gebruikelijk is voor gemeenten die weinig opleidingsfaciliteiten binnen hun grenzen hebben. Als we naar de algemene bevolkingsopbouw van Boarnsterhim kijken kunnen we constateren dat de vergrijzing in Boarnsterhim weliswaar in volle gang is maar minder snel verloopt dan in de rest van Nederland. Uit CBS-gegevens blijkt dat we een relatief minder vergrijsde bevolkingsopbouw hebben. Dit verschuift echter de komende jaren aanzienlijk aangezien de prognose aangeeft dat de groep 30- 44 jaar in 2020 bijna even groot is als die van 15-29 jaar. 4 WMO beleidsplan 2012-2013 gemeente Boarnsterhim

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2011 | | pagina 35