Een (andere) duurzaamheidsmaatregel die wordt opgenomen is het opheffen van een lediginggemaal in Grou.
Hiervoor moet naast de sloop van het gemaal tevens 70 meter rioolbuis worden aangepast. De investering be
draagt incidenteel 50.000,-.
In het kader van de zorgplicht voor het inzamelen en verwerken van overtollig hemelwater wordt een duiker
in het Nijdjip vergroot. Dit is een maatregel uit het Waterplan Boarnsterhim waarvoor tot dusver nog geen
dekking was gevonden. De kosten bedragen 40.000. Wetterskip Fryslân neemt de helft van de kosten voor
haar rekening. Binnen het vGRP wordt 20.000,- exclusief BTW (zijnde het gemeentelijk aandeel in de kos
ten), gedekt.
Met het bovenbeschreven pakket aan maatregelen en investeringen kunnen wij goed voldoen aan de drie rio
leringszorgplichten. Naast het in stand houden van de riolering stellen de in het ontwerp-vGRP opgenomen
middelen de gemeente in staat om door werkzaamheden te combineren, knelpunten aan te pakken en de kli
maatbestendigheid en duurzaamheid te vergroten.
Qua toerekening van kosten straatreiniging en onderhoud sloten
Tot dusver worden de kosten van zowel mechanisch gootvegen (door Aquario) als handmatig straatvegen bin
nen de bebouwde kom (door eigen buitendienst) volledig toegerekend aan de riolering. In de nieuwe planperi
ode wordt een reëlere kostentoerekening gehanteerd waarbij het mechanisch gootvegen volledig blijft toege
rekend aan de riolering en waarbij handmatig straatvegen wordt toegerekend aan de producten Wegen (50%)
en Afval (50%). Dit resulteert in een bij gemeenten een vrij gangbare kostenverdeling. De onderbouwing is
weergegeven in het vGRP. Deze wijze van toerekening geeft een kleine lastenverschuiving die in dit voorstel
verder wordt toegelicht onder het kopje Financiën.
De inspecteur van het Rijk vraagt van de gemeente te kijken naar de mogelijkheden om een deel van het
slootonderhoud (hekkelen en baggeren) toe te rekenen aan de riolering. Sloten die als hoofdzaak de functie
hebben om hemel- en grondwater van percelen van burgers in te zamelen en af te voeren mogen namelijk
worden gezien als voorziening in het kader van de nieuwe hemelwaterzorgplicht. Het onderhoud van deze slo
ten mag om die reden worden gedekt uit het rioolrecht. Een groot deel van deze sloten wordt echter onder
houden door aanliggende particulieren. Sloten die wel aan gemeentegrond grenzen zijn voor een groot deel in
2010 in beheer overgedragen aan Wetterskip Fryslân. Het beheer van de resterende 'gemeentelijke' sloten in
bebouwd gebied wordt in 2012 in een tweede overdrachtsfase aan Wetterskip Fryslân overgedragen. Toereke
nen van slootonderhoud aan de riolering is daardoor niet meer aan de orde. De kosten van slootonderhoud zijn
derhalve niet in het ontwerp-vGRP meegenomen.
Qua verantwoordelijkheid van de burger
In het ontwerp-vGRP staat omschreven wat de gemeente van de burger verwacht als het gaat om de verwer
king van regenwater en grondwater op eigen terrein. Gezien de grondwaterstanden en de bodemsamenstelling
in de gemeente is infiltreren van regenwater in de bodem geen optie. De mogelijkheden om regenwater en
grondwater op eigen perceel te verwerken beperken zich tot het afvoeren ervan naar een aangrenzende wa
tergang, indien aanwezig. Daarbuiten zal de gemeente geen verwerking op eigen perceel eisen.
Qua verordenings-bevoegdheid met betrekking tot het gescheiden afvoeren van regenwater
Met de inwerkingtreding van de Wet verankering en bekostiging gemeentelijke watertaken per 1 januari 2008
hebben gemeenten de mogelijkheid gekregen om een verordening op te stellen waarmee in bestaande situa
ties het gescheiden afvoeren van hemelwater en grondwater kan worden afgedwongen. In het ontwerp-vGRP
is aangegeven op welke wijze en voor welke percelen of gebieden de gemeente deze verordenings
bevoegdheid wil gaan toepassen. In de situaties waarbij de gemeente kosten voor haar rekening neemt wor
den deze kosten gedekt uit het investeringsbudget voor oplossen van knelpunten en afkoppelen.
Consequenties voor het tarief van de rioolheffing
De financiële vertaling van de strategie en de maatregelen in een kostendekkingsplan laat zien dat het moge
lijk is om het rioolheffingstarief ten opzichte van 2011 met slechts 2,5 te laten stijgen tot het tarief van
260,- in 2012, en in de vier daarop volgende jaren het tarief op dit niveau te houden. Een doorkijk naar de
daarop volgende jaren laat zien dat daarna (vanaf 2017) een lichte tariefstijging nodig zal zijn.
Uitsluitend recht Aquario
Op grond van het Besluit Aanbestedingsregels voor Overheidsopdrachten (BAO) moeten decentrale overheden
diensten vanaf 193.000,- Europees aanbesteden. De opdracht voor het dagelijks rioolbeheer voor de komen
de twee jaar overschrijdt dit drempelbedrag ruim. Om binnen de regels van de BAO het meerjarig rioolbeheer
Pagina 3
3 05 verbreed Gemeentelijk Riolerings PLan (vGRP) 2012-2016.doc/owwf/3