BOARNSTERHIM
gemeente
REACTIENOTA INSPRAAKPROCEDURE
EVENEMENTENBELEID
Van: H. Tanja
Betreft: Reactienota inspraakprocedure evenementenbeleid
Datum: donderdag 29 december 2011
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 1 november 2011 het concept evenementenbeleid
vastgesteld. Overeenkomstig de afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht en de gemeentelijke in
spraakverordening heeft het "concept evenementenbeleid" van maandag 7 november 2011 tot en met zondag
18 december 2011 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Omdat 18 december op een zondag viel, hebben
burgers conform de Awb tot en met maandag 19 december 2011 een schriftelijke inspraakreactie kunnen in
dienen bij het college van burgemeester en wethouders. Tevens is er een inloopavond georganiseerd op 14
december 2011 waar betrokkenen vragen konden stellen over het evenementenbeleid. Zeven burgers (allen
Grou, waarvan drie horecaexploitanten) hebben hier gebruik van gemaakt.
Gedurende de genoemde termijn zijn drie schriftelijke inspraakreacties ingediend met de volgende kenmer
ken: 2011/8673, 2011/8674 en 2011/8687. Het vaststellen van geluidsnormen en beveiliging en politie-inzet
na het evenement wordt in alle drie schriftelijke reacties benoemd. In één inspraakreactie wordt het veran
deren van de sluitingstijden aangegeven. Hieronder wordt per inspraakonderwerp advies gegeven of de in
spraakreactie wel of niet moet leiden tot een wijziging van het evenementenbeleid.
1. Het vaststellen van de geluidsnormen
In de schriftelijke reacties is aangegeven dat het opnemen van geluidsnormen ernstige overlast voorkomt en
daarnaast duidelijkheid geeft voor een horecabedrijf en politie in verband met de handhaving.
Geadviseerd wordt om de geluidsnormen niet op te nemen in het evenementenbeleid, om de volgende rede
nen:
Afgelopen jaren is het aantal klachten met betrekking tot geluidsoverlast minimaal (2008, 11 - 2009, 4
- 2010, 2 en 2011, 5).
Bij collectieve en incidentele festiviteiten gelden er geen geluidsnormen. De incidentele festiviteiten
(maximaal 12) worden georganiseerd in horecagelegenheden en hebben betrekking op één horecage
legenheid en vallen daarmee buiten het evenementenbeleid. Alleen de collectieve festiviteiten heb
ben daarom betrekking op het evenementenbeleid. Om de overlast te beperken worden de collectieve
festiviteiten jaarlijks aangewezen en daarnaast zijn in het evenementenbeleid een maximaal aantal
te organiseren evenementen op het Halbertsmaplein opgenomen.
Het handhaven van geluidsnormen is moeilijk handhaafbaar, omdat de gemeente zelf niet beschikt
over gecertificeerde apparatuur waarmee geluidsmetingen kunnen worden uitgevoerd. Dit wordt in
opdracht van de gemeente uitgevoerd door de Milieuadviesdienst (MAD). Daarnaast zal niet op iedere
overlastmelding meteen een geluidsmeting door de MAD worden uitgevoerd, omdat de ene burger
sneller geluidsoverlast ervaart dan een andere burger. Pas als er een aantal verschillende burgers
hebben geklaagd over geluidsoverlast, afkomstig van een evenement, zal de MAD worden ingescha
keld. Dit betekent dat er niet onmiddellijk tegen geluidsoverlast kan worden opgetreden, ondanks dat
er geluidsnormen gelden. De burger kan hierdoor ervaren dat de gemeente niets aan de problemen
doet. Het aantal bezwaar - en beroepsprocedures, met de daaraan gekoppelde kosten, zat naar ver
wachting dan ook toenemen.
De gemeente hanteert bij middel- en zware evenementen de volgende werkprocedure om de evene
menten zo goed als mogelijk te laten verlopen: er vindt een vooroverleg plaats met de organisatie en
de hulpdiensten en het evenement wordt naderhand geëvalueerd. Indien het een terugkerend evene
ment betreft, wat in bijna alle gevallen collectieve festiviteiten betreffen, worden de evaluatiepun
ten uitvoerig met de organisatie besproken in het vooroverleg om het evenement beter te laten ver
lopen.
Na de herindeling is het beleid van de herindelingsgemeenten van toepassing.
3 02 Bylage reactienota inspraakprocedure evenementenbeleid.doc/bpht i