structuur en wijzigingen in de loop van de infrastructuur. Ook betreft het wijzigingen die zijn ontstaan vanuit concrete planvoorstellen. De visie is zo opgesteld, dat er een maximale flexibiliteit is, ten aanzien van moge lijke toekomstige initiatieven voor de Minne Finne. In deze aangepaste visie zou de ligging van de Volmaweg hetzelfde blijven als het was en was er nieuwe be bouwing gepland langs de Volmaweg en Hellingshaven. Er zou dan aan de Volmaweg op de kruising bij de Ge dempte Haven een kopgebouw gerealiseerd worden die aan het water zou liggen. Het water zou nl. vanaf het meer rechtdoor de Gedempte Haven in lopen (p. 15 en 16 van de Aanvullende Stedebouwkundige randvoor waarden en welstandsrichtlijnen). Het initiatief dat nu bij de gemeente voorligt omvat het realiseren van negen woningen met op de begane grond de mogelijkheid voor het uitoefenen van een beroep-aan-huis, waaronder begrepen kleinschalige de tailhandel met een maximale oppervlakte van 20m2 en een hoger kopgebouw als accent op een markante lo catie met op de begane grond een winkelruimte ter vervanging van de bestaande winkel en daarboven zes ap partementen. De woningen zullen in principe twee en halve bouwlaag met een kap worden, waarbij de onderste laag, wat hoger is dan de andere bouwlaag. Juist omdat hier de mogelijkheid wordt geboden voor het uitoefenen van een beroep-aan-huis en kleinschalige detailhandel leidt dit tot een ruimtelijke uitstraling die beter bij die functies past. Nieuwe woningen kunnen daarnaast eigenlijk alleen worden afgezet als er minimaal 2 volwaar dige lagen zijn. Aangezien de omliggende huizen een zadeldak hebben, zullen de huizen aan de Volmaweg ook een kap in de vorm van een zadeldak krijgen. Er zijn een aantal aspecten van het plan die aansluiten bij de historische kern zoals het feit dat de woonbe bouwing zich op hoofdlijnen bescheiden voegt in de historische structuur. Het kopgebouw markeert net als het Hellinghavengebouw een markante plek door in de hoofdvorm aan te sluiten op de grootschaliger be- drijfsbebouwing van de historische kern. Doch qua vormgeving, uitwerking en detaillering vormt het een ver taalslag naar vernieuwende architectuur. Daarnaast is er de toepassing van zadeldaken passend in het dak landschap van Grou waar vooral zadeldaken te zien zijn. Voorts worden de gevels van het kopgebouw opge trokken uit metselwerk en/of hout, zoals ook bij de werf- en werkgebouwen in de historische kern. Aangezien het hier een ontwikkeling aan de rand van de oude dorpskern betreft en ligt aan het grootschalige water, is het ruimtelijk gewenst dat er ook nieuwe kwaliteiten worden toegevoegd, juist om het contrast tus sen de oude kern en de nieuwe ontwikkelingen en het water weer te geven. Het gaat dan om hogere bouw hoogtes. Maar ook staat het kopgebouw binnen het Waterfront op een markante plek en heeft het een com merciële functie op de begane grond met daarboven appartementen. Hierdoor is een bijzondere vorm wense lijk, met een knik in de gevel en een opgaande hoogte van het zadeldak richting de Minne Finne. Het gebouw maakt hiermee een gebaar richting het water, als afronding van Grou - Waterfront Noord. Het nieuwe gebouw wordt letterlijk een 'kopgebouw'. Ook geldt dat een zadeldak sluit het best aan op de dakvormen in de omge ving en maakt het gebouw sprekender van afstand. Maar omdat het gebouw in hoogte toeneemt richting de Minne Finne, ontstaat vrijheid in de vormgeving van het zadeldak, hierbij wordt aandacht gevraagd voor sober heid van de gebouwmassa. Daarnaast sluiten de grondgebonden woningen in hoofdvorm en materialisatie aan op de historische kern. Doch qua uitwerking en detaillering zal een vernieuwende vormgeving worden toege past. Door dit initiatief wordt juist ook de samenhang tussen dorp en water versterkt. Er ontstaat een functionele samenhang in de routing van haven naar dorpscentrum door het doortrekken van de kleinschalige detailhandel en de woonfunctie. De woningen aan de Volmaweg vormen tevens een afronding van de terp en versterken de structuur van de Volmaweg. Het voorliggende bestemmingsplan maakt realisatie van de negen woningen en het appartementengebouw en winkel juridisch-planologisch mogelijk. De plannen die voorliggen passen dan ook grotendeels binnen de aangepaste visie Waterfront uit 2007. Alleen het doortrekken van het water naar de Gedempte Haven is inmiddels (financieel) niet meer haalbaar. Het kopgebouw vormt daarom niet meer een herkenningspunt waar het water het dorp binnen komt, maar is nu een afronding van de Volmaweg. De locatie is echter wel zodanig dat het hier een markante locatie in het dorp betreft. Op dit moment is er weer een nieuwe visie op het Waterfront in voorbereiding. Hierin wordt de Minne Finne, Meersweg en het zuidelijk deel van het Waterfront opgenomen. In de kadernota voor het opstellen van deze structuurvisie die de raad op 4 oktober 2011 heeft vastgesteld, is besloten om de Hellingshaven en Volmaweg hierbuiten te laten, omdat het hier (reeds lang) lopende ontwikkelingen betrof. 2/6 3 02 Rv vaststelling Volmaweg.doc/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 12