'^ÊM' Pagina 3 Wijzigingen huidig plan Naar aanleiding van de inspraakreacties van het voorontwerpbestemmingsplan is het plan ook al aangepast. Hierbij gaat het om de situering van de parkeerplaatsen op het achterterrein en het realiseren van extra par keerplekken op eigen terrein. In de toelichting van het bestemmingsplan is een overzichtskaart met de nieuwe ligging van de parkeerplaat sen bijgevoegd. In de vorige situatie konden een aantal bewoners van de Wijde Steeg nauwelijks bij hun ach tererf of reeds bestaande parkeerplek komen. De inrichting is nu zo aangepast, dat dit wel mogelijk blijft. Tevens zullen een aantal woningen met een inpandige garage worden gerealiseerd, zodat de parkeerplaatsen aan de Volmaweg zelf niet meer t.b.v. het project gebruikt hoeven te worden. Hiermee wordt op het eigen terrein aan de parkeernorm voldaan. De parkeerplaatsen langs de Volmaweg blijven zodoende helemaal openbaar toegankelijk. De omvang van de woningen blijft overigens hetzelfde. Ten opzichte van het ontwerpplan zijn een ook een aantal zaken gewijzigd. Naar aanleiding van de zienswij zen en de informatieve behandeling van het ontwerpbestemmingsplan in de gemeenteraad van 1 maart 2011 is de hoogte van het kopgebouw aangepast. In het ontwerpbestemmingsplan dat ter inzage heeft gelegen was de maximale bouwhoogte 14 meter aflopend naar maximaal 11,5 meter en dat is nu in het aangepaste plan veranderd in een maximale bouwhoogte van 12 meter aflopend naar 11 meter. Met deze hoogte wordt tegemoet gekomen aan de wens van de bewoners en de raad om het kopgebouw niet te hoog te maken, terwijl er nog wel sprake is van een accent van het kopgebouw en een bijzondere hoofd vorm. Ook is het bouwvlak van het appartementengebouw wat meer rechtgetrokken. Door deze aanpassingen wordt de massaliteit van het kopgebouw ook minder. Daarnaast lig er niet meer een concreet bouwplan voor. De ontwikkelaar handhaaft het ontwerp van de wo ningen en het kopgebouw zoals weergegeven in het ontwerpbestemmingsplan dat ter inzage heeft gelegen niet. Binnen de kaders van het vast te stellen bestemmingsplan zal door de ontwikkelaar een nieuw plan wor den uitgewerkt. Overigens blijft het aantal en de situering van de parkeerplaatsen nog wel gelijk aan het ontwerpbestemmingsplan. Argumenten 1Plan draast bij aan kwalitatieve versterking ruimtelijk beeld Grou. Al op oude schilderijen is de dorpscontour vanaf het water vastgelegd: woningen aan de dorpsrand met de kerktoren die daarbovenuit steekt. Het stedenbouwkundig beeld is een combinatie van een ritme van gescha kelde kleinschaliger bebouwingen en een groter gemeenschappelijk element. Het onderhavige plan maakt hetzelfde inrichtingsprincipe mogelijk. De woningen vormen een rij van de dorpsrand richting het water. Het appartementengebouw vormt een markant gebouw aan het begin van de Volmaweg. De huidige achterkantsi tuatie van de bebouwing op de terp richting water, wordt hiermee omgezet in een nieuwe voorkantensituatie. Zo wordt de relatie tussen het water en het dorp versterkt. 2. Ontwikkeling Volmaweg past binnen de Detailhandelstructuurvisie Grou In de Detailhandelstructuurvisie Grou is beleid vastgesteld ten aanzien van de detailhandel in Grou. De ge meente kiest ervoor om het kernwinkelgebied uit te breiden in de richting van de Meersweg, doorlopend via de Volmaweg tot de Hellingshaven. Hiermee wordt een functionele relatie gelegd tussen het Pikmeer en het centrum. Ook wordt op deze manier ruimte gecreëerd voor aanvullende winkelvoorzieningen die ertoe kunnen leiden dat de toevloeiing van bezoekers uit omliggende gebieden een normaal niveau bereikt, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de reeds aanwezige detailhandel. 3. Volmaweg in breder perspectief (o.a. Hellingshaven) Voor de ontwikkelingen van de bebouwde omgeving aan de Volmaweg en de Hellingshaven geldt dat bij de plaatsing en de functiekeuze rekening wordt gehouden met de historisch samenhangende structuur. Functio neel geldt dat er ontwikkelingen plaats kunnen vinden die een aanvulling zijn op de functies in het centrum: detailhandel en wonen. Zo ontstaat er ook een functionele samenhang in de routing van haven naar dorpscen trum. De functie wonen komt in dit deel van het oude centrum ook veel voor. Daarnaast zijn er eisen gesteld aan de gebouwen gebaseerd op de bijzondere ligging tussen het historisch cen trum en de laaggelegen groene polder. Als voorwaarde geldt dat sprake is van een knipoog naar het verleden, maar waarbij de gebouwen wel een vernieuwende vormentaal moeten uitstralen, waaruit respect blijkt voor maat, schaal en karakteristiek voor Grou. De volumes herinneren aan de haven gerelateerde bebouwing, het gaat daarbij om een mix van authentieke elementen en strakke vormgeving en hierdoor zal een geheel nieuw beeld ontstaan. 3/6 3 02 Rv vaststelling Volmaweg.doc/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 13