2012, met vervolgens een jaarlijkse afbouw van het uitkeringsbestand van 10. Hoewel er op dit moment geen goede toekomstprognoses te maken zijn, wordt voorgesteld om als raming uit te gaan van optie 3; een gelijke afbouw van het uitkeringsbestand van 260 in 2012 aflopend naar 220 in 2016. Een en ander resulteert in een nadeel van 530.000 voor het begrotingsjaar 2012 aflopend naar 205.000 in 2016. Voor bekostiging van onder andere de gemeentelijke uitvoeringskosten ontvangen we een algemene uitkering uit het Gemeentefonds. Hierbij is bepalend het uitkeringsbestand op peildatum 1 januari. De ervaring leert dat het effect van de toename pas 'verzilverd' gaat worden in november/december 2012. Momenteel worden we voor 211 uitkeringsontvangers gecompenseerd. Stand op 1 januari 2012 was 240, per saldo bestaat er nog recht op een uitkering van 29 x 5.000 is 145.000. Voorgesteld wordt 145.000 op te plussen bij de bij drage van het Rijk in het kader van de uitkering uit het gemeentefonds. (Het effect hiervan wordt meegeno men bij punt 4). 2. Participatiebudget Binnen het participatiebudget vindt met name bij het onderdeel Re-integratie in 2012 een forse verlaging van het rijksbudget plaats, ten gevolge van Rijksbezuinigingen. Ten opzichte van het oorspronkelijk geraamde be drag van 800.000, staat een werkelijke bijdrage van 491.923.Dit bedrag is pas na het opstellen van de Be groting 2012 bekend geworden. Het betekent een nadeel in de inkomsten van 308.077. Dit heeft behoorlijke consequenties voor de uitvoering van re-integratieactiviteiten in 2012 en betekent dat er - naast de reeds aangegane verplichtingen - weinig tot geen extra activiteiten in het kader van re- integratie kunnen plaatsvinden. Daarnaast zijn er in 2012 geen middelen beschikbaar om premies in het kader van de re-integratieverordening te verstrekken. De uitgaven worden daarmee aangepast aan de inkomsten. De gemeente zal daarom onder meer stoppen met het instrument "premies" (met uitzondering van de reeds toegezegde premie in het kader van het 60+ project). Bij de uitgaven worden vervolgens de volgende bedragen opgenomen: 252.000 scholing en activering, 230.000 loonkostensubsidies en 50.000 kinderopvang doelgroepen. De uitgavenkant wordt vervolgens afge- raamd met 258.000. Effectief levert dit een nadeel van 50.000 op. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat 50.000 kinderopvang doelgroepen uit de begroting 2012 niet ten laste van het participatiebudget gebracht kan worden1. 3. Leerlingenvervoer In de begroting voor 2012 staat voor leerlingenvervoer een bedrag van 221.300 opgenomen. Naar aanleiding van de aanbesteding leerlingenvervoer was voor het jaar 2011 het begrotingsbedrag incidenteel verhoogd naar 259.882 (op basis van de leerlingenaantallen schooljaar 2010/2011). In de najaarsnota 2011 is verzuimd melding te maken van de financiële gevolgen voor 2012 op grond van het geprognotiseerde aantal leerlingen schooljaar 2011/2012. Met deze bijstelling op de begroting wordt dit hersteld. Inmiddels is door wijziging van de noodzakelijk te verrijden ritten het aantal kilometers van het vervoerscon- tract groter geworden en zijn de tarieven 2012 conform het vervoerscontract bijgesteld aan de hand van de NEA-prijsindex. De NEA-prijsindex bedraagt voor 2012 5,8 Doorgaans is de NEA-prijsindex hoger (vervoers kosten) dan de reguliere inflatie. Wij stellen voor het budget in 2012 voor leerlingenvervoer structureel te verhogen naar 305.300. Dit is in to taal een nadeel van 84.000. In meerjarig perspectief wordt voorgesteld een stijgingspercentage mee te nemen van 5%. Stijging Totaal 2012 221.300 84.000 305.300 2013 305.300 15.265 320.565 2014 320.565 16.028 336.593 2015 336.593 16.830 353.423 2016 353.423 17.671 371.094 1 In de primitieve begroting 2012 zijn de budgetten in het kader van re-integratie opgenomen. De uitgaven worden volledig gecompenseerd door het geprognotiseerde rijksbudget. Binnen het totale re-integratiebudget is ten onrechte een budget voor kinderopvang doelgroepen meegenomen. 2/7 3 04 Bijstelling programmabegroting 2012 .doc/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 26