Het (gewijzigde) ziekteverzuimpercentage (4,9%) en productieve uren (1.400 uren) geven geen aanleiding tot
aanpassing en wij stellen u daarom voor deze te handhaven.
Prijsontwikkeling
In de begroting voor 2012 is rekening gehouden met een algemene stijging van de prijzen van 2%. De prognose
van het Centraal Plan Buro (CPB) in de "korte termijn raming" van december 2011 gaat voor 2012 uit een stij
ging van 2,25% voor de "Prijs overheidsconsumptie netto materiaal". De ramingen van de begroting 2012 vor
men daarmee een goede basis voor de begroting 2013. We verwachten dat de prijsontwikkeling stabiel blijft
en stellen u daarom voor om ook voor 2013 een beperkte stijging van 2% op te nemen. Deze prijsstijging is ook
het uitgangspunt voor de aanpassing van de budgetten voor subsidiecontracten met prijsindex, de gemeen
schappelijke regelingen en baten en vergoedingen die worden gerealiseerd op basis van privaatrechtelijke
overeenkomsten, met uitzondering van de huuraanpassing.
In de begroting voor 2012 is rekening gehouden met een beperkte huuraanpassing van 1,3%, gebaseerd op de
uitgangspunten voor de huurstijging 2011. In de huurbrief van de Minister van Binnenlandse Zaken en Konink
rijksrelaties van 24-11-2011 is het voorlopige uitgangspunt voor huurstijging voor 2012 2,25% op basis van de
inflatie over 2011. Voor 2013 adviseren wij u om uit te gaan van een huuraanpassing van 2% rekening houdend
met een huurstijging van 2,25% in 2012.
Rente
Voor de activa, grondexploitaties en reserves en voorzieningen wordt voor 2012 gerekend met een interne re-
kenrente van 5%. Er is geen reden om deze bestendige gedragslijn voor 2013 aan te passen. Wij adviseren u
ook voor 2013 uit te gaan van een interne rekenrente van 5%.
In juli 2011 heeft u de nota reserves en voorzieningen vastgesteld. Op basis van deze nota wordt alleen nog
rente toegevoegd aan voorzieningen die gebaseerd zijn op contante waarde en aan bestemmingsreserves met
een egalisatiefunctie. Voor de rentetoevoeging adviseren wij u om 5% toe te voegen aan de betreffende voor
zieningen 2% aan de betreffende bestemmingsreserves.
Lokale heffingen en leges
In de meicirculaire 2011 van het gemeentefonds is bekend gemaakt dat ten opzichte van 2011 in 2012 de toe
latingseis voor artikel 12 op het onderdeel OZB een stuk hoger is komen te liggen. Dit betekende voor Boarn-
sterhim dat de OZB voor 2012 met bijna 13% moest stijgen om te voldoen aan het redelijk peil van 0,1432 voor
2012. Dit heeft gezorgd voor een tariefstijging van bijna 6% extra bovenop de stijging van 5% van het bijzon
dere voorschrift en de 2% in de begroting 2012 geraamde prijsstijging.
Vanwege de extra OZB-stijging heeft de inspecteur BZK het bijzondere voorschrift in het laatste rapport arti
kel 12 voor de jaren 2013 en 2014 neerwaarts bijgesteld. Daarbij wordt niet meer uitgegaan van het gemid
delde OZB-tarief van de buurgemeenten maar van het gemiddelde tarief van de thans voorziene herindelings
partners. Uitgaande van het te hanteren artikel 12-tarief OZB van 0,1432 in 2012 resulteert dit in een OZB op
brengststijging en daarmee corresponderend belastingvoorschrift van 4,5% voor 2013 en van 0% voor 2014.
De consequentie van de neerwaartse bijstelling betekent voor Boarnsterhim een structureel lagere OZB-
opbrengst van 63.000 vanaf 2013 ten opzichte van het eerdere voorschrift. In de meerjarenbegroting is tot
op heden met de verminderde opbrengst geen rekening gehouden.
We stellen u voor de OZB-opbrengst 2013 te laten stijgen met 4,5% ten opzichte van de geraamde opbrengst
2012 conform het voorschrift van de Rijksinspecteur plus 2% voor de verwachte prijsstijging, samen 6,5%.
Voor de afvalstoffenheffing en de rioolrechten is het uitgangspunt dat de tarieven kostendekkend moeten
zijn. Voor de afvalstoffenheffing gaan we uit van een zo beperkt mogelijke kostenstijging. Voor de rioolrech
ten gaan we uit van het vGRP 2012-2016, waarin voor de eerstkomende jaren uit wordt gegaan van een stabi
lisatie van de tarieven.
In 2009 is besloten tot een éénmalige aanpassing van de tarieven toeristenbelasting, met ingang van 2010, tot
het huidige niveau. Dit niveau is in overeenstemming met het gemiddelde hoogste niveau in Fryslan. In verge
lijking met onze herindelingspartners ligt de toeristenbelasting op het hoogste niveau. Toekomstige wijzi
gingsvoorstellen worden vooraf, collegebesluit, afgestemd met de doelgroep.
De overige belastingen, woonforensen- en hondenbelasting, kunnen zoals gebruikelijk mee met de reguliere
stijging op basis van de prijsontwikkeling.
Wij stellen u voor om de toeristenbelasting voor 2013 te handhaven op het niveau van 2012 en om de woonfo-
rensenbelasting en hondenbelasting te laten stijgen met 2%.
3 05 Rv Kaderbrief programmabegroting 2013 definitief 20120215.doc/2
2/4