In de Programmabegroting 2012 hebben wij u op pagina 41 het volgende gemeld: "Vergelijkend onderzoek
naar tarieven van omliggende gemeenten laat zien dat de tarieven in Boarnsterhim hoger liggen. Wij richten
ons dan ook op onderzoek tot kostenreductie in het beheer en onderhoud van begraafplaatsen. Gelet op de
tariefstelling in relatie tot de doorgevoerde verhoging 2010 van 14% doen wij geen voorstellen tot een tarief
aanpassing". Op dit moment is het onderzoek nog niet afgerond en is het daarom ook nog niet wenselijk om te
komen met een voorstel tot stijging van de opbrengsten. Mochten de resultaten van het onderzoek daar aan
leiding toe geven dan zullen wij u op dat moment voorstellen doen voor de aanpassing van de tarieven. Voor
dit moment stellen wij u voor de tarieven voor 2013 niet te wijzigen.
Voor de overige heffingen en leges is in principe, behalve bijvoorbeeld in het geval van maximum tarieven,
gebruikelijk deze aan te passen op de verwachte prijsontwikkeling. Wij zien geen reden daarvan voor 2013
van te af te wijken.
Wij stellen u voor de overige heffingen en leges voor 2013 in principe te laten stijgen met 2%.
Uitgangspunten begroting 2013
Parameter
Tarief c.a.
Opmerkingen
Personeel
Loonontwikkeling 2012/2013
1,5% 1,5%
Op basis van de cao tot 1 juni 2011
Ziekteverzuim personeel
4,9
Herberekend op basis van beschikbare uren
Productieve uren per fte
1.400 uren
Ongewijzigd
Prijsontwikkeling
Prijsontwikkeling 2013
2,0%
Voor subsidiecontracten zonder prijsindex geldt 0-lijn
Huuraanpassing
2,0%
Op basis van een gewijzigde huuraanpassing van 2012.
Rente
Interne rekenrente
5%
Ongewijzigd
Indexatie bestemmingsreser
2%
Ongewijzigd, gebaseerd op de nota reserves en voorzie
ves met een egalisatiefunctie
ningen 2011
Lokale heffingen en leges
- OZB
4,5% 2%
Afvalstoffenheffing
n.n.b.
100% kostendekkende tarieven
Rioolrechten
0%
vGRP 2012-2016
Begraafrechten
0%
Voorlopig, in afwachting van het onderzoek naar kosten
reductie.
Toeristenbelasting
0%
Overige belastingen
2%
Overige leges en heffingen
2%
Uitgangspunt algemene uitkering en artikel 12
Voor 2013 stellen wij u voor om uit te gaan van de meicirculaire 2012. Indien de septembercirculaire 2012 tij
dig beschikbaar is en wanneer net als in 2011 blijkt dat de consequenties substantieel zijn zullen wij als colle
ge de Programmabegroting 2013 alsnog wijzigen voordat wij deze aan u aanbieden.
Ons uitgangspunt is om u een sluitende begroting te presenteren. We maken daarbij wel het relevante tekort
inzichtelijk vanwege een mogelijke artikel-12 aanvraag voor 2013. Het relevante tekort betreft de voorlopige-
toezegging van het Rijk in het kader van artikel 12 op basis van het rapport 2011 voor een extra uitkering in
de jaren 2013 en 2014 van jaarlijks 3,2 miljoen. In de (meerjaren-)begroting wordt het relevante tekort on
der het product algemene uitkering als baat geraamd.
Het streven is dat in 2012 het artikel 12 traject wordt afgewikkeld. Als dit tijdig, in het traject van de samen
stelling van de begroting 2013, wordt gerealiseerd dan is er met ingang van 2013 geen sprake meer van een
"relevant tekort". Dan worden de middelen die door het rijk in de jaren vanaf 2013 nog worden uitgekeerd in
het kader van artikel 12 meegenomen als baten. Deze baten maken dan onderdeel uit van het incidentele be
grotingsresultaat.
Afhankelijk van de stand van zaken van het artikel 12 rapport versie 2012 en de ontwikkeling van het resultaat
van de Programmabegroting 2013 en de Meerjarenbegroting 2014-2016, zullen wij u bij het aanbieden van de
Programmabegroting een voorstel doen hoe om te gaan met de middelen van artikel 12 dan wel een aanvul
lende aanvraag artikel 12 voor 2013.
Pagina 3
3 05 Rv Kaderbrief programmabegroting 2013 definitief 20120215.doc/3
3/4