het tweelingdorp Haskerdijken-Nieuwebrug, kennen echter beide een eigen achtergrond en
procedures. In beide gevallen wordt de wet Arhi gevolgd.
Mogelijk ten overvloede wijzen wij nog op de lopende zienswijzeprocedure op het
herindelingsbesluit De Friese Meren. Deze procedure zal indiener een antwoord kunnen geven
over de wenselijkheid van de grenscorrectie Skarsterlan/Heerenveen m.b.t. o.a. het tweelingdorp
Haskerdijken-Nieuwebrug.
Voorstel:
In te stemmen met de reactie en te besluiten dat op grond van de zienswijze van de heer H.
Beijering geen wijziging wordt aangebracht in het besluit van 22 november 2011.
10. Zienswijze Herindeling Boarnsterhim: de heer H. Beijering, Spitsendijk 6,
Haskerdijken
Samenvatting zienswijze
De heer Beijering is van mening dat op een aantal punten het voorstel om de dorpen Akkrum, Nes
en Aldeboarn toe te voegen aan de gemeente Heerenveen niet goed gemotiveerd is. Hierbij gaat
het vooral om de volgende motieven in het herindelingsontwerp (paragraaf 2.7.2):
Geografischindiener vindt de toevoeging van deze dorpen een versterking van de huidige
onlogische geografische samenstelling van de gemeente Heerenveen zonder economische en
historische verbanden tussen de dorpen die gesitueerd zijn aan de 'extremen' van de gemeente;
Totaalbeeld herindelingindiener vindt dat door de afzonderlijke herindeling- en
grenscorrectietrajecten die lopen geen totaalbeeld wordt gegeven waarop gereageerd kan worden.
Dit vindt hij in strijd met de wet en regelgeving op dit punt. Specifiek is hij van mening dat in het
herindelingsontwerp melding had gedaan moeten worden van het besluit van de gemeenteraad
van Heerenveen d.d. 18 juli 2011 om eventueel mee te werken aan een grenscorrectie ten
aanzien van de dorpen Haskerdijken-Nieuwebrug;
Recreatie en toerisme: indiener vindt dat toevoeging van deze dorpen aan de gemeente
Heerenveen niets verandert wat betreft kansen op het gebied van toerisme en recreatie;
Ontwikkelingskansen: indiener begrijpt niet hoe de herindeling tot nieuwe ontwikkelingskansen
kan leiden langs de infrastructuur as tussen Heerenveen en Leeuwarden.
De indiener vindt verder dat de mogelijkheid van een nieuwe gemeentenaam voor Heerenveen
opgenomen had moeten worden in het herindelingsontwerp.
Tot slot gaat de zienswijze in op een tweetal wettelijke punten waar de indiener van mening is dat
in het herindelingontwerp niet correct is behandeld, namelijk:
Overgangsregeling rechtskracht bestaande regelingen (Arhi art 28): in het herindelingsontwerp
ontbreekt een vermelding van de gemeente op dit punt;
Archiefbescheiden (Arhi art 70 en 71): niet opgenomen in het herindelingsontwerp.
Reactie:
De indiener van deze zienswijze heeft zich goed verdiept in de materie en stelt een aantal
belangrijke onderwerpen aan de orde. Geconstateerd wordt dat de indiener niet om gedetailleerde
aanpassingen aan het herindelingontwerp vraagt maar vindt dat de toevoeging van Akkrum, Nes
en Aldeboarn aan de gemeente niet goed gemotiveerd is. Wij trekken daaruit de conclusie dat hij
van mening is dat dit gedeelte van het herindelingontwerp geschrapt moet worden. Wij vinden
daarentegen dat de motivering wel goed onderbouwd is (zie hieronder) en dat het
herindelingontwerp niet aangepast hoeft te worden naar aanleiding van deze zienswijze.
12