Argumenten Het vigerende beleid voor permanent bewoonde woonschepen is gedateerd en niet volledig (zegt niets over afmetingen en beeldkwaliteit) waardoor er onduidelijkheden bestaan en een eenduidige beoordeling niet kan plaatsvinden. In de visie permanent bewoonde woonschepen 2012 wordt het beleidskader aangegeven en dui delijkheid geboden. De visie speelt ook in op nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot wonen op het water en onderwerpen als veiligheid en welstandscriteria. In de visie worden de keuzes die hierbij gemaakt zijn na der geconcretiseerd. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat woonschepen als gelijkwaardige vorm van wonen worden be schouwd. Een volwaardige woonvorm houdt in dat wonen op het water als woonvorm waar mogelijk gelijk wordt gesteld aan wonen op de vaste wal en waarmee uit het oogpunt van de ruimtelijke ordening rekening dient te worden gehouden. Dit komt in de praktijk het meest tot uiting door woonschepen en hun ligplaatsen primair ruimtelijk ordenen middels een ruimtelijk afwegingskader (bestemmingsplan). Er blijven echter ver schillen bestaan tussen de beide vormen van wonen, deels veroorzaakt door wet en regelgeving en deels door de specifieke situatie die wonen op het water met zich meebrengt. De verordening en de welstandscriteria zijn een vereiste om het in de visie geformuleerde beleid om te zetten naar (afdwingbare) regels. Draagvlakexterne oriëntatie/ inspraak De vraag naar actueel en eenduidig woonschepenbeleid bestaat al jaren. Meerwaarde van het nieuwe beleid is het plaatsen van wonen op het water in een groter ruimtelijk kader dan voorheen en als volwaardig onderdeel van de (openbare) ruimte. De visie is vertaald in een (juridische) regeling, op grond waarvan de gemeente be sluiten neemt, motiveert of afdwingt. De verordening en welstandscriteria geven duidelijk aan wat wel/niet is toegestaan. De woonschipbewoners zijn geconsulteerd tijdens de totstandkoming. Daarnaast hebben de ontwerpen van de visie, verordening en welstandscriteria ter inzage gelegen en bestond de mogelijkheid om reacties in te die nen. De visie en verordening hebben van woensdag 28 oktober 2009 tot en met dinsdag 8 december 2009 ter inzage gelegen. Tevens is er op 17 november 2009 een inloopavond gehouden. In totaal zijn er 20 inspraakre acties ingediend. De ingediende zienswijzen zijn zorgvuldig getoetst en beoordeeld en er heeft een gedegen belangafweging plaatsgevonden. De ingekomen reacties zijn samengevat weergegeven en van een reactie voorzien in de reactienota inspraak op de ontwerp visie permanent bewoonde woonschepen 2012 en ontwerp verordening permanent bewoonde woonschepen 2012 en hebben geleid tot aanpassingen in de visie en de ver ordening. De aangebrachte wijzigingen betreffen verduidelijking of nog nadere concretisering. De belangrijk ste wijzigingen worden onderstaand weergegeven. Voor de volledige ingediende reacties en de gemeentelijke reacties hierop verwijzen wij kortheidshalve naar deze nota. De belangrijkste wijzigingen die in de verordening zijn aangebracht, zijn te vinden in: 1. Artikel 1 aanpassing verschillende begripsomschrijvingen; 2. Artikel 8 Bij het uitsluitend wijzigen van de tenaamstelling wordt verder niet getoetst, of het betreffende woonschip aan de overige eisen van de verordening voldoet; 3. Artikel 10.1 goothoogte is verwijderd en een bouwhoogte van maximaal 4,5 meter boven de waterlijn is opgenomen. 4. Het toevoegen van artikel 10.3 en 10.6 ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor het realiseren van grote re bijgebouwen; 5. Artikel 10.7 lid a lengtemaat van 26 meter voor een historisch woonschip opgenomen; 6. Artikel 11 Veiligheids- en inrichtingseisen opgenomen; 7. Artikel 12 e en f aangepast/uitgebreid dat voor een afwezigheidperiode van 12 tot 26 weken kan worden volstaan met een melding aan het college en dat het college voor een afwezigheidperiode van meer dan 26 weken toestemming dient te verlenen; 8. Artikel 14 in plaats van 'eigenaar' wordt het begrip 'rechthebbende' toegepast; 9. Het toevoegen van artikel 20.2 b waarin geregeld wordt dat eventueel binnentreden geschiedt met in achtneming van de daartoe bij of krachtens de wet gestelde regels; 10. Passage 'Per woonschip is één bijboot toegestaan, mits de bevaarbaarheid van het water niet vermindert' is verwijderd. Kanttekeningen Geen 2/3 3 04 RV Woonschepen.doc/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 123