4.2 Draagvlak Onder bestuurlijk draagvlak bij herindeling op initiatief van gemeenten wordt verstaan de democratische legitimatie van deze voorstellen aan de hand van de besluitvorming in de gemeenteraden van de betrokken gemeenten. Hier is aan voldaan met de besluiten van de gemeenteraden (op 22 november 2011) om zelf per direct de voorbereiding te treffen voor het starten van een zogenaamde 'Arhi-procedure' teneinde gezamenlijk te komen tot de opsplitsing van Boarnsterhim door middel van twee samenvoegingen en twee grenscorrecties per 1 januari 2014, alsmede om uiterlijk per 1 mei 2012 het herindelingsadvies vast te stellen en deze aan te bieden aan de Provincie Fryslan. Indien de raden het herindelingsadvies hebben vastgesteld, duidt dit op bestuurlijk draagvlak voor het herindelingsvoorstel. Bij het bepalen van de mate van maatschappelijk draagvlak voor gemeentelijke herindeling geldt het uitgangspunt dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor het betrekken van de inwoners en andere belanghebbenden bij het herindelingsproces. Aan dit criterium wordt voldaan waarneer de gemeenten zich inspannen om de inwoners te betrekken bij het proces. Boarnsterhim heeft in dat kader een intensief en uitgebreid traject doorlopen met haar bevolking. Dit heeft tot duidelijk inzicht in de voorkeuren van de bevolking geleid: Veruit de meeste kernen hebben zich helder uitgesproken voor aansluiting bij een van de vier bij deze splitsing betrokken gemeenten. Ook heeft het college van Boarnsterhim verkennend voorwerk verricht bij haar buurgemeenten, om de herindelingvarianten met een zo groot mogelijk draagvlak in beeld te brengen. Een toelichting op de toetsing van het draagvlak in de vier ontvangende gemeenten is opgenomen in bijlage 3. De ingediende zienswijzen, inclusief wat hiermee gedaan is, zijn opgenomen in hoofdstuk 6 en bijlage 4. Het derde draagvlakcriterium betreft regionaal draagvlak. Een gemeentelijke herindeling heeft invloed op het beleid van omliggende of naburige gemeenten en op bestuurlijke verhoudingen in de regio. Aan regionaal draagvlak is voldaan wanneer omliggende of naburige gemeenten in staat worden gesteld hun zienswijze te geven op een voorgenomen herindeling en de motieven van het herindelingproces desgevraagd worden toegelicht. De omliggende en naburige gemeenten zijn na vaststelling van het herindelingontwerp op 22 november 2011 in de gelegenheid gesteld hun zienswijze kenbaar te maken. Twee gemeenten hebben gereageerd. De reacties zijn opgenomen in de reactienota, zie bijlage 4. 4.3 Bestuurskracht De nieuwe gemeenten dienen over het vermogen te beschikken om voldoende bestuurskracht te ontwikkelen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. De provinciehoofdstad Leeuwarden en de centrumgemeente Heerenveen vormen als grote Friese steden reeds bestuurskrachtige entiteiten in de provincie Fryslan. De voorgestelde toedeling van de gebiedsdelen van Boarnsterhim aan Leeuwarden en Heerenveen draagt bij aan het behouden en verder ontwikkelen van duurzaam bestuurskrachtige gemeenten. Gemeenten die antwoord kunnen geven op stedelijke en maatschappelijke vraagstukken, een passende afstand tussen burger en bestuur weten te combineren met een goede vormgeving van decentrale burgerparticipatie, en die hun taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden waar kunnen maken. De voorgestelde gebiedstoedeling biedt Leeuwarden en Heerenveen het perspectief om hun organisaties door te ontwikkelen tot organisaties die de procesregie en het handelingsrepertoire hebben die passen bij de opgaven van het gebied. Ook draagt de voorgestelde toedeling van de gebiedsdelen van Boarnsterhim bij aan een robuust bestuurlijk landschap, dat in regionale context haar rol kan waarmaken en verantwoordelijkheid kan dragen voor de ontwikkeling van de regio. 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 49