2 De noodzaak tot herstructurering van de uitvoering van de WSW 2.1 Inleiding In deze paragraaf wordt op de urgentie ingegaan om als GR van Fryslan-West te anticiperen op de invoering van de WWNV en de herstructurering van de WSW. Door de nieuwe regelgeving ontstaat er een situatie die vraagt om actie. De gemeenten in Fryslan West en NV Empatec beseffen dat er grote veranderingen op komst zijn en willen daar proactief op inspelen. Uit de doorberekening van de invloed van een aantal mogelijke scenario's van hoe na de wetswijziging om te gaan met de doelgroepen WSW, WWB/WIJ en Wajong, zijn financiële conclusies getrokken. De noodzaak tot actie is groot, omdat indien er geen herstructurering plaatsvindt, er een financieel zeer onwenselijke situatie ontstaat. Met de komst van de nieuwe Wet Werken Naar Vermogen komt er zowel inhoudelijk als financieel een nieuw beleidskader voor gemeenten. WSW De WSW zal zich in de toekomst alleen nog richten op de groep met een indicatie voor beschut werken. Van de overige mensen, die dan niet meer in deze doelgroep vallen, wordt verwacht dat zij met de inzet van loondispensatie en begeleiding aan het werk kunnen bij reguliere werkgevers. Indicaties van vóór 15 mei 2011 behouden hun bestaande rechten. Daardoor neemt de totale WSW populatie langzaam af. Binnen de GR Fryslan-West gaat men ervan uit dat op termijn het totale aantal mensen, dat 'beschut binnen' werkt met een WSW indicatie zal zijn teruggebracht tot een derde van de huidige populatie. Het gaat daarbij om een afname van ongeveer 800 SE, van 1200 SE op dit moment naar 400 SE in de toekomst. De subsidie per werkplek neemt in diezelfde periode af van 27.080 naar 22.050. In totaal gaat het om een structurele korting van ruim 5 miljoen per jaar in 2015. Dit legt een enorme druk op het budget. Een van de redenen hiervan is het feit dat de mensen die op dit moment een WSW-indicatie hun huidige CAO behouden met salarisafspraken die boven het subsidiebedrag liggen. WWB/Wajong Naar verwachting zal de groep uitkeringsgerechtigden binnen de Wet Werk Bijstand groeien door enerzijds een stagnerende arbeidsmarkt en anderzijds de instroom van mensen die voorheen tot de WSW en de Wajong doelgroep behoorden. Van 2011 naar 2012 was de groei ongeveer 19% (van 3200 personen naar ongeveer 3800). Dezelfde groei is in de komende jaren te verwachten. Tegelijkertijd neemt het gemeentelijke WWB budget binnen de gehele regio tussen 2011 en 2015 af van €58,4 miljoen naar €54,2 miljoen. Dit vraagt om een veranderende aanpak. Indien de gemeenten verder gaan met de huidige werkwijze en alleen de WSW regionaal onderbrengen bij Empatec zal er vanaf 2018 een jaarlijks tekort ontstaan van ruim €7 miljoen, dat door de gemeenten gedekt dient te worden. Conclusie De gemeenten moeten een grotere doelgroep gaan bedienen met een kleiner budget. In totaal kan er zonder een veranderde aanpak geanticipeerd worden op een jaarlijks tekort op de WSW van ruim 7 miljoen vanaf 2018. Dit tekort zal door de gemeenten gedekt dienen te worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 21