2
De noodzaak tot herstructurering van de uitvoering van de WSW
2.1 Inleiding
In deze paragraaf wordt op de urgentie ingegaan om als GR van Fryslan-West te anticiperen op de
invoering van de WWNV en de herstructurering van de WSW. Door de nieuwe regelgeving ontstaat er
een situatie die vraagt om actie. De gemeenten in Fryslan West en NV Empatec beseffen dat er grote
veranderingen op komst zijn en willen daar proactief op inspelen. Uit de doorberekening van de invloed
van een aantal mogelijke scenario's van hoe na de wetswijziging om te gaan met de doelgroepen WSW,
WWB/WIJ en Wajong, zijn financiële conclusies getrokken. De noodzaak tot actie is groot, omdat indien
er geen herstructurering plaatsvindt, er een financieel zeer onwenselijke situatie ontstaat.
Met de komst van de nieuwe Wet Werken Naar Vermogen komt er zowel inhoudelijk als financieel een
nieuw beleidskader voor gemeenten.
WSW
De WSW zal zich in de toekomst alleen nog richten op de groep met een indicatie voor beschut werken.
Van de overige mensen, die dan niet meer in deze doelgroep vallen, wordt verwacht dat zij met de inzet
van loondispensatie en begeleiding aan het werk kunnen bij reguliere werkgevers. Indicaties van vóór 15
mei 2011 behouden hun bestaande rechten. Daardoor neemt de totale WSW populatie langzaam af.
Binnen de GR Fryslan-West gaat men ervan uit dat op termijn het totale aantal mensen, dat 'beschut
binnen' werkt met een WSW indicatie zal zijn teruggebracht tot een derde van de huidige populatie. Het
gaat daarbij om een afname van ongeveer 800 SE, van 1200 SE op dit moment naar 400 SE in de
toekomst. De subsidie per werkplek neemt in diezelfde periode af van 27.080 naar 22.050. In totaal
gaat het om een structurele korting van ruim 5 miljoen per jaar in 2015. Dit legt een enorme druk op het
budget. Een van de redenen hiervan is het feit dat de mensen die op dit moment een WSW-indicatie hun
huidige CAO behouden met salarisafspraken die boven het subsidiebedrag liggen.
WWB/Wajong
Naar verwachting zal de groep uitkeringsgerechtigden binnen de Wet Werk Bijstand groeien door
enerzijds een stagnerende arbeidsmarkt en anderzijds de instroom van mensen die voorheen tot de WSW
en de Wajong doelgroep behoorden. Van 2011 naar 2012 was de groei ongeveer 19% (van 3200 personen
naar ongeveer 3800). Dezelfde groei is in de komende jaren te verwachten. Tegelijkertijd neemt het
gemeentelijke WWB budget binnen de gehele regio tussen 2011 en 2015 af van €58,4 miljoen naar €54,2
miljoen.
Dit vraagt om een veranderende aanpak. Indien de gemeenten verder gaan met de huidige werkwijze en
alleen de WSW regionaal onderbrengen bij Empatec zal er vanaf 2018 een jaarlijks tekort ontstaan van
ruim €7 miljoen, dat door de gemeenten gedekt dient te worden.
Conclusie
De gemeenten moeten een grotere doelgroep gaan bedienen met een kleiner budget. In totaal kan er
zonder een veranderde aanpak geanticipeerd worden op een jaarlijks tekort op de WSW van ruim 7
miljoen vanaf 2018. Dit tekort zal door de gemeenten gedekt dienen te worden.