Daarbij moet uiteraard de cliënt dat wel kunnen (daarom wordt nu naar loonwaarde gekeken) maar moet er
ook vraag naar arbeid van werkgevers zijn om de juiste match te maken.
Niet-volledig en niet-duurzaam arbeidsongeschikten zullen een beroep doen op de Wwnv. Voor volledig en
duurzaam arbeidsongeschikte jonggehandicapten blijft de Wet Wajong bestaan, die door het UWV wordt
uitgevoerd. Instroom in de Wsw blijft mogelijk voor enkel degene die in een beschutte omgeving kan werken,
het UWV zal deze (aangescherpte) indicatiestelling blijven uitvoeren. De huidige geïndiceerde doelgroep
Wsw behoudt haar bestaande rechten. Dat geldt voor de groep die nu een arbeidsbetrekking heeft en de
groep die op de wachtlijst staat (tot en met 15 mei 2011). Het Rijk gaat uit van een afname van de Wsw-
populatie naar op termijn één-derde van de huidige populatie.
Al met al betekent dit dat de gemeenten voor een grotere doelgroep verantwoordelijk worden die tevens qua
samenstelling 'zwaarder' wordt: mensen die meer ondersteuning en begeleiding nodig hebben. Tegelijkertijd
wordt er door het Rijk fors bezuinigd. Zo wordt het Participatiebudget in 2015 tot minder dan de helft van de
huidige omvang teruggebracht. Voor de gemeenten in het GR-gebied is dit een teruggang van 12 miljoen
euro in 2010 naar 6 miljoen euro in 2018. Tevens wordt het deel van het Gemeentefonds dat bestemd is
voor de uitvoeringskosten werken naar vermogen navenant teruggebracht.
Daarnaast wordt ook het Wsw-budget door het Rijk teruggebracht: van een subsidie per sw-plaats van
27.000,- in 2010 dooreen jaarlijkse afbouw naar€ 22.000,- in 2015. Zonder beleidswijziging betekent dit
voor de GR Fryslan West een structureel tekort van 7 miljoen euro per jaar.
Tevens vinden er bezuinigingen plaats bij het UWV. Zo gaat het UWV van 100
Werkpleinen naar 30 waardoor in de Provincie Fryslan nog één Werkplein over blijft. Ook de dienstverlening
van het UWV wordt sterk teruggebracht: alleen mensen met een WW- of Wajong-uitkering worden
ondersteund door het UWV waarbij een WW-uitkeringsgerechtigde het eerste jaar geen ondersteuning van
het UWV krijgt. Omdat het UWV geen dienstverlening meer biedt aan de Wwnv-doelgroep, komt de
ondersteuning en begeleiding van de Wwnv-doelgroep geheel op de schouders van de gemeenten terecht.
2