Om deze doelstelling te behalen, de nieuwe taken uit te kunnen voeren en de bezuinigingen op te kunnen
vangen, is het nodig om het huidige gemeentelijk beleid en de uitvoering ervan te bezien. Er dienen
strategische keuzes gemaakt te worden voor een nieuwe aanpak. Bezien moet worden wat de meest
effectieve en efficiënte uitvoering is, mede in het kader van de aanvraag voor het herstructureringsfonds
Wsw. Daarbij speelt bovendien binnen het gebied van Fryslan-West dat een drietal gemeenten voornemens
zijn te fuseren en dat acht gemeenten (waarvan er zeven van de GR Fryslan- West deel uit maken) de
uitvoering van de WWB (en deel Wmo) hebben belegd bij de GR Dienst Sociale Zaken Werkgelegenheid
Noardwest Fryslan. Bovendien wordt de gemeente Boarnsterhim per 1 januari 2014 opgeheven.
Het is aan de gemeenteraad om het beleidskader voor de verdere uitwerking van de invoering van de
nieuwe Wet werken naar vermogen vast te stellen. Daarbij is als eerste van belang om de 'stip op de
horizon' te benoemen op basis waarvan de aanvraag herstructureringsfaciliteit Wsw vóór 30 april 2012
gedaan kan worden. De aanvraag zelf is een bevoegdheid van het College van burgemeester en
wethouders. Daarbij zal -na accordering door het College van B&W- de GR Fryslan West uit praktisch
oogpunt zorg dragen dat de aanvraag van de 13 gemeenten bij het Ministerie van SZW op tijd terecht komt.
Rond de zomer krijgt de gemeenteraad een verder uitgewerkt beleidskader om de Wet werken naar
vermogen uit te voeren. Ook over de extramurale begeleiding en Jeugdzorg krijgt de gemeenteraad nog
separaat voorbereid nadere voorstellen over de beleidskaders.
Deze Startnotitie Werk Vermogen! is voorbereid door diverse medewerkers van de gemeenten (gemeente
Südwest Fryslan en gemeente De Friese Meren i.o.), de Dienst Noardwest Fryslan en Empatec. Bestuurlijk
heeft de Stuurgroep Werk Vermogen! deze Startnotitie besproken met de portefeuillehouders Sociale Zaken.
Van daaruit wordt de Startnotitie in de desbetreffende Colleges van B&W besproken waarna het aan de
gemeenteraden ter besluitvorming is aangeboden. Er is op 9 januari 2012 een voorlichtingsbijeenkomst
geweest waarbij u op hoofdlijnen geïnformeerd bent over de ontwikkelingen ten aanzien van de Wet werken
naar vermogen (Wwnv), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de bezuinigingen. Daarbij zijn ook enkele
varianten gepresenteerd die hebben geleid tot deze bestuurlijke startnotitie waarin twee richtingen, 'twee
stippen op de horizon', worden aangegeven: 'afbouw' of'doorontwikkelen'. Doordat wensen en
ontwikkelingen in de gemeenten op dit moment niet gelijk lopen, is een keuze uit een van de varianten nog
niet mogelijk. De nu gerezen situatie biedt de mogelijkheid een keuze te maken voor een hoofdrichting en
deze nader uit te werken aan de hand van een nog te presenteren kadernotitie waarin de raad vaststelt op
welke wijze de nieuwe wet wordt geïmplementeerd.
Overwegingen en keuze
Zoals aangegeven dient de 'stip op de horizon' bepaald te worden met het oog op de
herstructureringsaanvraag Wsw die uiterlijk 30 april 2012 bij het ministerie van SZW ingediend moet worden.
Om deze stip te bepalen, zijn varianten uitgewerkt. Gelet op het feit dat het om een periode van 2012 tot en
met 2018 gaat, is het nu niet mogelijk om al een gedetailleerd organisatiemodel voor te leggen. Wat wel kan
is de keuze van twee mogelijkheden aan u voor te leggen. De mogelijkheden zijn afbouw van Empatec of
het doorontwikkelen van Empatec.
De huidige situatie is dat dertien gemeenten de Gemeenschappelijke Regeling Fryslan West hebben
opgericht om gezamenlijk de Wet sociale werkvoorziening uit te voeren. Daarbij hebben acht gemeenten
(waarvan er zeven deel uit maken van de GR Fryslan West) de Dienst SZW Noardwest Fryslan opgericht
om onder andere de Wet werk en bijstand uit te voeren. Daarnaast zijn drie gemeenten voornemens per 1