gemeenten, de bezuinigingen op kan vangen. Met deze stip op de horizon verwachten wij een positief exploitatieresultaat van tussen de 0,5 en 2,5 miljoen euro per jaar. Om deze verbetering te bereiken zijn frictiekosten benodigd van tussen de 4,5 en 6 miljoen euro. Daarvan krijgt de GR 5,4 miljoen euro uit de herstructureringsfaciliteit. Het verschil tussen het negatieve resultaat (minus 3 tot 4,5 miljoen euro) bij de afbouwvariant en het positieve resultaat (plus van 0,5 tot 2,5 miljoen euro) bij de doorontwikkel-variant, komt door het inzetten van de kennis en ervaring van Empatec bij het zo regulier mogelijk plaatsen van mensen met een uitkering. Daardoor ontstaan inverdieneffecten op de uitkeringen die in de afbouwvariant minder zouden worden gerealiseerd.1 In een aantal regio's in Nederland komt deze lijn van doorontwikkelen voor. Het zijn goed draaiende sw-bedrijven die al -samen met hun gemeenten- veel hebben geïnvesteerd in arbeidsontwikkeling/re-integratie, goede contacten met lokale werkgevers hebben en waarbij diverse werksoorten met de brede Werken naar vermogen-doelgroep worden uitgevoerd. Uiteraard is er samenhang in datgene wat de gemeente uitvoert en datgene wat Empatec uitvoert. Het één kan niet los worden gezien van het ander en voorkomen moet worden dat dingen óf dubbel óf niet gebeuren. Daarnaast kunnen gemeenten verschillende wensen hebben over het dienstverleningspakket dat Empatec uitvoert. Ook dat wordt nader uitgewerkt: hoe meer en verschillend de wensen zijn, des te minder schaalvoordelen zijn te realiseren. Al met al is het voor de cliënt en werkgever als het ware één keten waarbinnen nauwe samenhang is tussen de activiteiten. Voor gemeenten is het in die zin één 'gesloten financieel' systeem. Een plus in de eigen uitvoering kan een min betekenen bij Empatec en omgekeerd. Daarom dienen de wijzigingen in samenhang met elkaar te worden bezien. Daarbij dient recht te worden gedaan aan het budgettaire belang en mogelijke risico's die gemeenten lopen als de uitvoering achter blijft op de doelstellingen. De financiële betekenis en de organisatie-inrichting worden nog verder uitgewerkt. De werkgeversdienstverlening is essentieel voor het slagen van de uitvoering van de Wet werken naar vermogen. Uit gesprekken met werkgevers is naar voren gekomen dat werkgevers één aanspreekpunt willen vanuit de overheid, een organisatie wensen die de taal van de werkgever spreekt en 'ontzorgd' wil worden: men wil werknemers in zetten maar ze niet in vaste dienst hebben of zo'n goede begeleiding dat de werkgever er geen omkijken naar heeft. Empatec kan de bestaande relaties met werkgevers gebruiken om Wwnv-cliënten te plaatsen. Er zal nog nader uitgewerkt moeten worden wat de gemeente nog (eventueel) zelf doen, dan wel wat Empatec zal doen. Tegelijkertijd zal aangesloten worden bij lopende initiatieven vanuit de VFG met betrekking tot de 'arbeidsmarktregio Friesland' waarmee een duidelijke verbinding wordt gemaakt; de arbeidsmarktregio zal daarbij een coördinerende rol hebben. De uitvoering zal door gemeenten en/of Empatec worden uitgevoerd. Het uitgangspunt is om mensen met een uitkering te zien als 'aanstaande werknemers'. Wij willen dan ook niet meer spreken van een 'cliëntenbenadering' maar van een 'werknemersbenadering'. Dat houdt in dat de uitkeringsgerechtigde zich voorbereidt op een betaalde baan en de ondersteuning daar ook op gericht is. Deze zal ook verder worden uitgewerkt. Daarbij is het uitgangspunt dat een aanstaande werknemer (cliënt) zo snel mogelijk een baan vindt bij een reguliere werkgever. De gemeente zal de intake uitvoeren. In ieder geval zullen werkprocessen naadloos op elkaar aan moeten sluiten om de klant zo goed mogelijk te helpen. 1 Ter informatie is de financiële onderbouwing van de modellen en de financiële gevoeligheidsanalyse beknopt als bijlage toegevoegd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 36