gemeenten, de bezuinigingen op kan vangen. Met deze stip op de horizon verwachten wij een positief
exploitatieresultaat van tussen de 0,5 en 2,5 miljoen euro per jaar. Om deze verbetering te bereiken zijn
frictiekosten benodigd van tussen de 4,5 en 6 miljoen euro. Daarvan krijgt de GR 5,4 miljoen euro uit de
herstructureringsfaciliteit.
Het verschil tussen het negatieve resultaat (minus 3 tot 4,5 miljoen euro) bij de afbouwvariant en het
positieve resultaat (plus van 0,5 tot 2,5 miljoen euro) bij de doorontwikkel-variant, komt door het inzetten van
de kennis en ervaring van Empatec bij het zo regulier mogelijk plaatsen van mensen met een uitkering.
Daardoor ontstaan inverdieneffecten op de uitkeringen die in de afbouwvariant minder zouden worden
gerealiseerd.1 In een aantal regio's in Nederland komt deze lijn van doorontwikkelen voor. Het zijn goed
draaiende sw-bedrijven die al -samen met hun gemeenten- veel hebben geïnvesteerd in
arbeidsontwikkeling/re-integratie, goede contacten met lokale werkgevers hebben en waarbij diverse
werksoorten met de brede Werken naar vermogen-doelgroep worden uitgevoerd.
Uiteraard is er samenhang in datgene wat de gemeente uitvoert en datgene wat Empatec uitvoert. Het één
kan niet los worden gezien van het ander en voorkomen moet worden dat dingen óf dubbel óf niet gebeuren.
Daarnaast kunnen gemeenten verschillende wensen hebben over het dienstverleningspakket dat Empatec
uitvoert. Ook dat wordt nader uitgewerkt: hoe meer en verschillend de wensen zijn, des te minder
schaalvoordelen zijn te realiseren.
Al met al is het voor de cliënt en werkgever als het ware één keten waarbinnen nauwe samenhang is tussen
de activiteiten. Voor gemeenten is het in die zin één 'gesloten financieel' systeem. Een plus in de eigen
uitvoering kan een min betekenen bij Empatec en omgekeerd. Daarom dienen de wijzigingen in samenhang
met elkaar te worden bezien. Daarbij dient recht te worden gedaan aan het budgettaire belang en mogelijke
risico's die gemeenten lopen als de uitvoering achter blijft op de doelstellingen. De financiële betekenis en
de organisatie-inrichting worden nog verder uitgewerkt.
De werkgeversdienstverlening is essentieel voor het slagen van de uitvoering van de Wet werken naar
vermogen. Uit gesprekken met werkgevers is naar voren gekomen dat werkgevers één aanspreekpunt willen
vanuit de overheid, een organisatie wensen die de taal van de werkgever spreekt en 'ontzorgd' wil worden:
men wil werknemers in zetten maar ze niet in vaste dienst hebben of zo'n goede begeleiding dat de
werkgever er geen omkijken naar heeft. Empatec kan de bestaande relaties met werkgevers gebruiken om
Wwnv-cliënten te plaatsen. Er zal nog nader uitgewerkt moeten worden wat de gemeente nog (eventueel)
zelf doen, dan wel wat Empatec zal doen. Tegelijkertijd zal aangesloten worden bij lopende initiatieven
vanuit de VFG met betrekking tot de 'arbeidsmarktregio Friesland' waarmee een duidelijke verbinding wordt
gemaakt; de arbeidsmarktregio zal daarbij een coördinerende rol hebben. De uitvoering zal door gemeenten
en/of Empatec worden uitgevoerd.
Het uitgangspunt is om mensen met een uitkering te zien als 'aanstaande werknemers'. Wij willen dan ook
niet meer spreken van een 'cliëntenbenadering' maar van een 'werknemersbenadering'. Dat houdt in dat de
uitkeringsgerechtigde zich voorbereidt op een betaalde baan en de ondersteuning daar ook op gericht is.
Deze zal ook verder worden uitgewerkt. Daarbij is het uitgangspunt dat een aanstaande werknemer (cliënt)
zo snel mogelijk een baan vindt bij een reguliere werkgever. De gemeente zal de intake uitvoeren. In ieder
geval zullen werkprocessen naadloos op elkaar aan moeten sluiten om de klant zo goed mogelijk te helpen.
1 Ter informatie is de financiële onderbouwing van de modellen en de financiële gevoeligheidsanalyse
beknopt als bijlage toegevoegd.