Geen onderhoud meer uitvoeren op grafstenen zonder een onderhoudsovereenkomst.
Vereenvoudiging van de tarievenstructuur naar burgers, waardoor er minder facturen verstuurd hoeven te
worden en onderhoudskosten van de begraafplaats standaard in de tarieven zijn verwerkt.
Administratief op orde zijn
Er is overleg gevoerd met
Wethouder mevrouw M.A J. Jager-Wöltgens
Wethouder mevrouw H.J. de Haan-Laagland (in relatie tot NV Empatec)
Afdelingsmanager De heer R. Klarenbeek
Specialist AJZ, mevrouw I. Tietsma
Financiën, de heer J. van de Wiet
Bureau Avviato
Adviesbureau de Meent
Ambtenaren begraafplaatsen Gemeente Heerenveen
Ambtenaren begraafplaatsen Gemeente Leeuwarden
Ambtenaren begraafplaatsen Gemeente Sudwest Fryslan
Wettelijke/contractuele verplichting
De voorstellen kunnen enkel via de bevoegdheid van de Raad ingevoerd worden.
De huidige verordening voldoet niet aan de in 2010 herziende Wet op de lijkbezorging
Financiële consequenties
De inkomsten door de tarieven voor een urnennis te verlagen en binnen de bijdrage voor de onderhoudskosten
een onderscheid te maken in graf, kindergraf en urnennis zullen nauwelijks consequenties hebben voor de
baten. Door het college aangenomen vereenvoudigde tarievenstructuur (clustering van tarieven, zie bijlage)
voor de burgers, zal dit in administratieve zin voor de gemeente eenvoudiger worden en voor de burger
betekent dit minder facturen vanuit de gemeente voor verschillende kostenposten (voorheen vijf, nu twee).
De onderhoudsbijdrage wordt ineens en daarmee eerder ontvangen en is bedoeld voor het toekomstige
onderhoud. De ontvangen bijdragen voor onderhoud worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve en
zullen in 20 (begraving/urnenplaatsing) of 10 (verlenging) vaste jaarlijkse termijnen vrijvallen in de
exploitatie ter dekking van het onderhoud.
In de "Adviesnota begraafplaatsen" worden in paragraaf 4.2 blz. 24 andere te verwachten
bezuinigingsbedragen genoemd, dan hieronder worden weergegeven. Dit komt doordat het bestek
begraafplaatsen en de raming hiervan na het gereedkomen van de adviesnota bekend waren. De
verwachtingen hieronder zijn gebaseerd op doorberekeningen van deze later bekende gegevens. Tevens is pas
na de adviesnota duidelijkheid gekomen, welke gevolgen er zijn binnen de personele en materiële inzet. Door
de bouw van urnenmuren is tevens rekening gehouden met een extra baat.
Financiële consequenties
Beëindigen van de onderhoudsovereenkomst voor de begraafplaats bij de NH-kerk in Aldeboarn. Deze
maatregel zal een besparing opleveren van ongeveer €4.000 per jaar van 31-12-2013.
Onderhoud aan de begraafplaatsen uitvoeren op onderhoudsniveau 'basis' en uitbesteden aan
marktpartijen. Verwacht wordt dat deze maatregel zal leiden tot een besparing van ongeveer €20.000
in 2012 en in 2013 €40.000,- op de jaarlijkse onderhoudskosten.
Grafstenen waarop geen onderhoudsovereenkomst van toepassing is niet langer onderhouden. Deze
maatregel zal naar schatting een besparing van ongeveer €10.000 per jaar opleveren
Doordat na aanbesteding het materieel en het personeel door de aannemer ingezet worden, is er een
besparing binnen de post onderhoud begraafplaatsen op deze onderdelen, namelijk €7.500,- in 2012
en in 2013 €12.500,- op een bestelauto. De personele besparing op de onderhoud begraafplaatsen zal
in 2012 een besparing opleveren van €7.500,- inzet en in 2013 €10.000,-. De besparing van personeel
op het product onderhoud begraafplaatsen komt voorlopig ten laste van het product openbaar groen.
Een daadwerkelijke besparing kan pas volgen met een afname van het personeelsbestand.
Door de bouw van de urnenmuren is de verwachting, dat er gezien de vraag 15 nissen in 2012 en 2013
rechten worden geheven. Vanaf 2014 is de verwachting dat het voor vier urnenvoorzieningen
gemiddeld gaar om 8 nissen per jaar. Dit levert structureel een extra baat op van €17.680,- per jaar.
3/6
3 02 Raadsvoorstel begraafplaatsen 15 mei 2012.doe/3