- rente a. 1,5% per maand - een gedeelte van een maand als een maand gerekend - over het op
eisbare bedrag;
- administratiekosten, gesteld op 10% van het factuurbedrag met een minimum van 25,00 per
factuur;
- alle gerechtelijk en buitengerechtelijke incassokosten; deze laatste worden wat omvang be
treft bepaald door de door het bestuursorgaan met de inning belaste advocaat en/of incassobu
reau.
Ruiming, bezorging van overblijfselen en as.
Artikel 27.
1. Het voornemen van het college om een graf te ruimen wordt gedurende ten minste een jaar
voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden door middel van een bij het
te ruimen graf te plaatsen bordje of door middel van een sticker op het grafmonument ter ken
nis van de rechthebbende worden gebracht, tenzij het adres van de rechthebbende aan hen be
kend is. In dat geval deelt zij mee wanneer de termijn van uitgifte gaat verstrijken. Tegelijker
tijd wordt het voornemen tot ruiming in het geval er geen verlenging plaatsvindt bekend.
2. De bij de ruiming van het graf nog aanwezige overblijfselen van lijken worden indien mogelijk
begraven en de as wordt verstrooid op een van de daartoe bestemde gedeelte van de begraaf
plaats of het graf waarin de asbus zich bevond.
3. De rechthebbbende op een particulier graf, kan bij de beheerder een aanvraag indienen om de
overblijfselen te doen verzamelen om deze opnieuw in dezelfde grafruimte te doen plaatsen dan
wel om deze elders opnieuw te doen begraven.
Lijst.
Artikel 28.
1. Het bestuursorgaan houdt een lijst bij van graven die van historische betekenis zijn of waarvan
het grafbedekking een opvallende kwaliteit heeft.
2. Alvorens tot ruiming van graven wordt overgegaan onderzoekt het bestuursorgaan of er graven
zijn die in aanmerking komen om op de lijst te worden bijgeschreven.
3. De gemeenteraad beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen
die op de in het eerste lid bedoelde lijst staan.
Pagina 11
3 02 Verordening Beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaatsen 1 5 mei 2012.doc/11