Zonder Wsw- indicatie Met Wsw- indicatie Personen met arbeidscapaciteit: lager dan 20% Er wordt beperkt op deze groep ingezet Er zal worden gekeken naar mogelijkheden binnen de ar- beidsmatige dagbesteding of andere Wmo-producten Zij staan op de wachtlijst om in aanmerking te komen voor een arbeidsplek bij Empatec Er worden geen trajecten inge zet (behoudens werken met behoud van uitkering) Personen met arbeidscapaciteit: tussen de 20% - 80% De meeste inzet wordt gepleegd op deze groep. Inzet van 'Werken met behoud van uitkering', scholing Personen die bij Empatec wer ken Deze groep wordt gestimuleerd naar een plaatsing op de regu liere arbeidsmarkt Personen met arbeidscapaciteit: hoger dan 80% Er wordt uitgegaan dat deze groep zichzelf kan redden of met een zeer beperkte inzet van middelen. Personen die bij Empatec wer ken Deze groep wordt gestimuleerd naar een plaatsing op de regu liere arbeidsmarkt Pagina 3 11Het project Werk Vermogen! Fase 2 richt zich op de gezamenlijke implementatie van de Wet werken naar vermogen (WWNV) en hetgeen nodig is om per 1 januari 2013 de WWNV uit te voeren. Hierbij kan het tempo van ontwikkeling per gemeente anders zijn. (NB: hoewel de WWNV controversieel is verklaard is er voor geko zen deze tekst voorlopig te handhaven) Kaders m.b.t. de Werkgeversdienstverlening 12. De prioriteit ligt bij het plaatsen van werkzoekenden bij reguliere werkgevers via een sterke werkgevers dienstverlening. 13. De gemeenten geven daarbij als werkgever en inkoper zelf het goede voorbeeld. 14. De gemeenten zetten in op Social Return of Investment. 15. Werkgeversdienstverlening wordt in de regio Fryslan-West opgepakt in een gezamenlijke bedrijfsmatige aanpak, waarbij er eenheid is in producten- en dienstverleningspakket. 16. Bij de werkgeversdienstverlening staat de individuele werkgever centraal: Ingespeeld wordt op zijn wen sen en mogelijkheden om een uitkeringsgerechtigde een plaats in zijn organisatie te bieden en hem daarbij te ondersteunen. 17. Werken is lonend voor de werknemer. 18. Een goede samenwerking tussen Economische Zaken (EZ) en Sociale Zaken is essentieel voor een succes volle werkgeversdienstverlening. 19. De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de Fryslan- brede werkgevers dienstverlening. Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met een geografische indeling van twee hoofdregio's: Noardwest en Südwest. 20. Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met branches. 21De werkgeversdienstverlening sluit aan op onderwijs als het gaat om het verbinden van de werkgevers- vraag en het aanbod vanuit de werkzoekenden. 22. De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de werkgeversdienstverlening van regionale onderwijs- en zorginstellingen. Kaders m.b.t. de Werknemersbenadering 23. De eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van uitkeringsgerechtigden staan voorop. 24. "Voor wat, hoort wat": Iedere werkzoekende heeft mogelijkheden en deze worden benut voor werk en voor het verkrijgen van regulier werk. Zolang hij nog geen regulier werk heeft, accepteert hij alle werk zaamheden en activiteiten. Van niemand wordt het onmogelijke gevraagd, maar het mogelijke moet. 25. Werk bij de reguliere werkgever heeft prioriteit. Werk bij een niet reguliere werkgever of Empatec wordt uitsluitend aangeboden als dit voordeliger is voor de gemeenten dan welk alternatief ook. 26. Er is een blijvende focus op jongeren. 27. De gemeenten zijn selectief bij de inzet van ondersteuningsinstrumenten: 3 04 Werk Vermogen.doc/3 3/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 17