Zonder Wsw- indicatie
Met Wsw- indicatie
Personen met arbeidscapaciteit:
lager dan 20%
Er wordt beperkt op deze groep
ingezet
Er zal worden gekeken naar
mogelijkheden binnen de ar-
beidsmatige dagbesteding of
andere Wmo-producten
Zij staan op de wachtlijst om in
aanmerking te komen voor een
arbeidsplek bij Empatec
Er worden geen trajecten inge
zet (behoudens werken met
behoud van uitkering)
Personen met arbeidscapaciteit:
tussen de 20% - 80%
De meeste inzet wordt gepleegd
op deze groep.
Inzet van 'Werken met behoud
van uitkering', scholing
Personen die bij Empatec wer
ken
Deze groep wordt gestimuleerd
naar een plaatsing op de regu
liere arbeidsmarkt
Personen met arbeidscapaciteit:
hoger dan 80%
Er wordt uitgegaan dat deze
groep zichzelf kan redden of
met een zeer beperkte inzet
van middelen.
Personen die bij Empatec wer
ken
Deze groep wordt gestimuleerd
naar een plaatsing op de regu
liere arbeidsmarkt
Pagina 3
11Het project Werk Vermogen! Fase 2 richt zich op de gezamenlijke implementatie van de Wet werken naar
vermogen (WWNV) en hetgeen nodig is om per 1 januari 2013 de WWNV uit te voeren. Hierbij kan het
tempo van ontwikkeling per gemeente anders zijn. (NB: hoewel de WWNV controversieel is verklaard is er voor geko
zen deze tekst voorlopig te handhaven)
Kaders m.b.t. de Werkgeversdienstverlening
12. De prioriteit ligt bij het plaatsen van werkzoekenden bij reguliere werkgevers via een sterke werkgevers
dienstverlening.
13. De gemeenten geven daarbij als werkgever en inkoper zelf het goede voorbeeld.
14. De gemeenten zetten in op Social Return of Investment.
15. Werkgeversdienstverlening wordt in de regio Fryslan-West opgepakt in een gezamenlijke bedrijfsmatige
aanpak, waarbij er eenheid is in producten- en dienstverleningspakket.
16. Bij de werkgeversdienstverlening staat de individuele werkgever centraal: Ingespeeld wordt op zijn wen
sen en mogelijkheden om een uitkeringsgerechtigde een plaats in zijn organisatie te bieden en hem
daarbij te ondersteunen.
17. Werken is lonend voor de werknemer.
18. Een goede samenwerking tussen Economische Zaken (EZ) en Sociale Zaken is essentieel voor een succes
volle werkgeversdienstverlening.
19. De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de Fryslan- brede werkgevers
dienstverlening. Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met een geografische indeling van
twee hoofdregio's: Noardwest en Südwest.
20. Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met branches.
21De werkgeversdienstverlening sluit aan op onderwijs als het gaat om het verbinden van de werkgevers-
vraag en het aanbod vanuit de werkzoekenden.
22. De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de werkgeversdienstverlening van
regionale onderwijs- en zorginstellingen.
Kaders m.b.t. de Werknemersbenadering
23. De eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van uitkeringsgerechtigden staan voorop.
24. "Voor wat, hoort wat": Iedere werkzoekende heeft mogelijkheden en deze worden benut voor werk en
voor het verkrijgen van regulier werk. Zolang hij nog geen regulier werk heeft, accepteert hij alle werk
zaamheden en activiteiten. Van niemand wordt het onmogelijke gevraagd, maar het mogelijke moet.
25. Werk bij de reguliere werkgever heeft prioriteit. Werk bij een niet reguliere werkgever of Empatec wordt
uitsluitend aangeboden als dit voordeliger is voor de gemeenten dan welk alternatief ook.
26. Er is een blijvende focus op jongeren.
27. De gemeenten zijn selectief bij de inzet van ondersteuningsinstrumenten:
3 04 Werk Vermogen.doc/3
3/5