Kaders m.b.i. de Financiële kaders 28. De uitvoering blijft binnen de door de gemeenten vast te stellen financiële kaders. 29. De veranderingen van de werkprocessen zijn ter bevordering van de doeltreffendheid en doelmatigheid van de uitvoering. 30. Er is sprake van een transparante begroting, uitvoering en verantwoording. 31. Vooraf wordt afgesproken hoe de kostenverdeling achteraf wordt verrekend. 32. Er worden jaarlijkse en meerjarige financiële doel- en taakstellingen vastgesteld tussen de gemeenten en Empatec. 33. Empatec legt periodiek verantwoording af aan de gemeenten. 34. De herstructurering van Empatec heeft als doel een kostendekkende en effectieve organisatie te realise ren m.b.t. verschaffen van beschut werk en uitvoering re-integratieactiviteiten. Kaders m.b.t. Risico's 35. Nastreven van transparantie van risico's om deze via de inzet van risicomanagement zoveel mogelijk te beheersen. Kanttekeningen De Wet werken naar vermogen is zoals aangegeven controversieel verklaard. Eventueel risico is dat de sa menwerking en kaderstelling uiteindelijk niet naadloos aansluiten op toekomstige wetgeving. Echter op basis van huidige verkiezingsprogramma's en de laatste nationale politieke ontwikkelingen, is de verwachting dat de Wet werken naar vermogen weer wordt opgepakt. Er is overleg gevoerd met Portefeuillehoudersoverleg Economische Zaken Sociale Zaken 11 juni, informatiebijeenkomst gemeenteraden 18 en 25 juni, ondernemingsraden en cliëntenraden 19 juni. Wettelijke/contractuele verplichting Geen directe wettelijke of contractuele verplichting. Gemeente Boarnsterhim maakt tot 1 januari 2014 deel uit van de GR Fryslan-West. Financiële consequenties Op dit moment worden naar aanleiding van de landelijke politieke ontwikkelingen de volgende algemene fi nanciële consequenties geïdentificeerd: Het Herstructureringsfonds van 400 miljoen gaat niet door. Dit betekent een incidenteel nadeel van 5,4 miljoen voor de samenwerkende partijen. Gemeenten en Empatec dienen een herstructurering nu zelf te bekostigen. De bezuiniging op de subsidie Sociale Werkvoorziening in 2013 (en verder) gaat niet door. Dit betekent dat de subsidie per SE (standaardeenheid oftewel 1 fte) in 2013 gelijk blijft aan 2012, namelijk 25.700,- en niet stapsgewijs verlaagd wordt naar 22.050,- in 2015. Dit bete kent een structureel voordeel van 1,2 miljoen in 2013 dat oploopt naar een structureel voordeel van 4,4 miljoen vanaf 2015; De gemeentelijke eigen bijdrage blijft 500,- per SE; De WWB, WSW en deel WAJONG en hun budgetten worden niet samengevoegd in de Wet werken naar vermogen; Bezuinigingen op re-integratiegelden zijn al grotendeels doorgevoerd bij gemeenten. De re- integratiegelden in de regio Fryslan-West zijn van 14,1 miljoen (in 2010) gedaald naar 7,7 miljoen (in 2012). ARHI Per 1 januari 2014 vindt de gemeentelijke herindeling plaats. Zowel de gemeente Leeuwarden als de gemeen te Heerenveen maken geen deel uit van de GR Fryslan-West maar van de GR Fryslan met Caparis als uitvoer der. Personeel dat reeds voor 1 januari 2014 geplaatst was bij Empatec blijft daarna voorlopig in dienst bij Empatec. Bovenvermelde besluitvorming heeft geen consequenties voor de gemeenten Heerenveen en Leeu warden. Hierover heeft zowel bestuurlijk als ambtelijk contact met de gemeenten plaatsgevonden. Uitvoering Uitvoering vindt plaats vanaf de tweede helft van 2012 en verder. Communicatie 3 04 Werk Vermogen.doc/4 4/5

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 18