Kaders m.b.i. de Financiële kaders
28. De uitvoering blijft binnen de door de gemeenten vast te stellen financiële kaders.
29. De veranderingen van de werkprocessen zijn ter bevordering van de doeltreffendheid en doelmatigheid
van de uitvoering.
30. Er is sprake van een transparante begroting, uitvoering en verantwoording.
31. Vooraf wordt afgesproken hoe de kostenverdeling achteraf wordt verrekend.
32. Er worden jaarlijkse en meerjarige financiële doel- en taakstellingen vastgesteld tussen de gemeenten en
Empatec.
33. Empatec legt periodiek verantwoording af aan de gemeenten.
34. De herstructurering van Empatec heeft als doel een kostendekkende en effectieve organisatie te realise
ren m.b.t. verschaffen van beschut werk en uitvoering re-integratieactiviteiten.
Kaders m.b.t. Risico's
35. Nastreven van transparantie van risico's om deze via de inzet van risicomanagement zoveel mogelijk te
beheersen.
Kanttekeningen
De Wet werken naar vermogen is zoals aangegeven controversieel verklaard. Eventueel risico is dat de sa
menwerking en kaderstelling uiteindelijk niet naadloos aansluiten op toekomstige wetgeving. Echter op basis
van huidige verkiezingsprogramma's en de laatste nationale politieke ontwikkelingen, is de verwachting dat
de Wet werken naar vermogen weer wordt opgepakt.
Er is overleg gevoerd met
Portefeuillehoudersoverleg Economische Zaken Sociale Zaken 11 juni, informatiebijeenkomst gemeenteraden
18 en 25 juni, ondernemingsraden en cliëntenraden 19 juni.
Wettelijke/contractuele verplichting
Geen directe wettelijke of contractuele verplichting. Gemeente Boarnsterhim maakt tot 1 januari 2014 deel
uit van de GR Fryslan-West.
Financiële consequenties
Op dit moment worden naar aanleiding van de landelijke politieke ontwikkelingen de volgende algemene fi
nanciële consequenties geïdentificeerd:
Het Herstructureringsfonds van 400 miljoen gaat niet door. Dit betekent een incidenteel nadeel van
5,4 miljoen voor de samenwerkende partijen. Gemeenten en Empatec dienen een herstructurering
nu zelf te bekostigen. De bezuiniging op de subsidie Sociale Werkvoorziening in 2013 (en verder) gaat
niet door. Dit betekent dat de subsidie per SE (standaardeenheid oftewel 1 fte) in 2013 gelijk blijft
aan 2012, namelijk 25.700,- en niet stapsgewijs verlaagd wordt naar 22.050,- in 2015. Dit bete
kent een structureel voordeel van 1,2 miljoen in 2013 dat oploopt naar een structureel voordeel van
4,4 miljoen vanaf 2015;
De gemeentelijke eigen bijdrage blijft 500,- per SE;
De WWB, WSW en deel WAJONG en hun budgetten worden niet samengevoegd in de Wet werken naar
vermogen;
Bezuinigingen op re-integratiegelden zijn al grotendeels doorgevoerd bij gemeenten. De re-
integratiegelden in de regio Fryslan-West zijn van 14,1 miljoen (in 2010) gedaald naar 7,7 miljoen
(in 2012).
ARHI
Per 1 januari 2014 vindt de gemeentelijke herindeling plaats. Zowel de gemeente Leeuwarden als de gemeen
te Heerenveen maken geen deel uit van de GR Fryslan-West maar van de GR Fryslan met Caparis als uitvoer
der. Personeel dat reeds voor 1 januari 2014 geplaatst was bij Empatec blijft daarna voorlopig in dienst bij
Empatec. Bovenvermelde besluitvorming heeft geen consequenties voor de gemeenten Heerenveen en Leeu
warden. Hierover heeft zowel bestuurlijk als ambtelijk contact met de gemeenten plaatsgevonden.
Uitvoering
Uitvoering vindt plaats vanaf de tweede helft van 2012 en verder.
Communicatie
3 04 Werk Vermogen.doc/4
4/5