6 De WWNV en het Herstructureringsfonds Wsw leken bijna werkelijkheid te worden. De WWNV is op 1 februari 2012 als wetsvoorstel 'werken naar vermogen' ter besluitvorming aan de Tweede Kamer aangeboden. Het streven van het kabinet was om voor de zomer 2012 parlementaire goedkeuring te krijgen, zodat de wet per 1 januari 2013 van kracht zou worden. Het Herstructureringsfonds Wsw was voor de deadline van 30 april 2012 al door GR Fryslan- West naar het Ministerie van Sociale Zaken verstuurd nadat alle Colleges hun handtekening eronder hadden gezet. Maar de val van het kabinet Rutte op 23 april 2012 creëerde een periode van onzekerheid over het wel of niet doorgaan van de hervormingen binnen het sociaal domein. Door de demissionaire status van het kabinet mochten zij niet over alle onderwerpen een besluit nemen. Over welke onderwerpen wel of niet een besluit genomen mag worden, wordt bepaald door de Tweede Kamer. De Tweede Kamer stelt een lijst op met controversiële onderwerpen. De onderwerpen die op die lijst staan worden uitgesteld totdat er een nieuw kabinet is of tot de Kamer besluit om het onderwerp van de lijst af te halen. Nu is met de bekendmaking van het zogenaamde "lenteakkoord" op 25 mei bekend geworden dat de WWNV en het Herstructureringsfonds Wsw voorlopig van de baan zijn. De Tweede Kamer dient nog te debatteren over de formele lijst met controversiële onderwerpen. Deze politieke ontwikkelingen resulteren niet in grote veranderingen voor de gemeenten, de Dienst en/of Empatec. Hieronder zijn de zaken opgesomd die met de politieke veranderingen niet door zullen gaan en waar we het project Werk Vermogen! in de analyses wel op hadden gerekend: f Het Herstructureringsfonds Wsw (€400 miljoen) is ingetrokken. Dit betekent dat er niets gedaan wordt met de Herstructureringsaanvraag Wsw. Ook zijn Empatec de herstructureringen n.a.v. de kabinetsplannen zijn uitgevoerd voor de rekening van Empatec. De bezuiniging op SW in 2013 gaat niet door. Het plan was om de subsidie te verlagen van €27.050 (in 2010) naar €22.050 in (2015). Deze bezuiniging is gedeeltelijk gerealiseerd. Zo is de afgelopen 2 jaar (2011 en 2012) de subsidie flink ingekort van €27.050 (in 2010) naar €25.750 per SE (in 2012). De subsidie wordt niet gekort in 2013 en blijft op het niveau van 2012. Er vindt geen aanscherping plaats van de indicatiestelling Wsw. Het aantal Wsw'ers hoeft niet afgebouwd te worden van 90.000 naar 30.000 mensen. De indicatiestelling voor de Wajong verandert niet. Dit betekent dat de Wajong niet beperkt wordt tot mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn. Mensen die anders in de Wajong zouden zijn ingestroomd, zouden voor een groot deel naar de sociale dienst komen voor ondersteuning. Dit gaat nu niet gebeuren. De doelgroep Wajongers komt niet richting de gemeenten, maar blijven onder de regie van het UWV. m Het instrument loondispensatie en de (verplichte) toepassing van een loonwaardemethodiek gaan niet door. De huidige rekensystematiek blijft ongewijzigd. Er komt geen gebundeld participatiebudget. Het Werkdeel is de afgelopen al fors teruggebracht. De bezuinigingen op het Werkdeel zijn al grotendeels in 2011 en 2012 gerealiseerd met als gevolg dat gemeenten al minder financiële middelen tot hun beschikking hebben. Er zijn amper re-integratiebudgetten over voor de sociale diensten, zou flink worden teruggebracht. Er zou sprake zijn van een integraal Participatiebudget waarbij de totale Rijksbijdrage substantieel zou dalen in de periode 2010 tot 2015 en waarbij in de overgang van 2012 naar 2013 het Wsw- budget een geoormerkt onderdeel zal worden van het Participatiebudget. Er komt niet één ontschotte budget. In de WWNV zou het Inkomensdeel als budget deels worden ingezet als loonkostencompensatie, waardoor een geheel andere rekensystematiek ontstaat.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 29