6
De WWNV en het Herstructureringsfonds Wsw leken bijna werkelijkheid te worden. De WWNV is op 1
februari 2012 als wetsvoorstel 'werken naar vermogen' ter besluitvorming aan de Tweede Kamer
aangeboden. Het streven van het kabinet was om voor de zomer 2012 parlementaire goedkeuring te
krijgen, zodat de wet per 1 januari 2013 van kracht zou worden. Het Herstructureringsfonds Wsw was
voor de deadline van 30 april 2012 al door GR Fryslan- West naar het Ministerie van Sociale Zaken
verstuurd nadat alle Colleges hun handtekening eronder hadden gezet. Maar de val van het kabinet
Rutte op 23 april 2012 creëerde een periode van onzekerheid over het wel of niet doorgaan van de
hervormingen binnen het sociaal domein. Door de demissionaire status van het kabinet mochten zij niet
over alle onderwerpen een besluit nemen. Over welke onderwerpen wel of niet een besluit genomen
mag worden, wordt bepaald door de Tweede Kamer. De Tweede Kamer stelt een lijst op met
controversiële onderwerpen. De onderwerpen die op die lijst staan worden uitgesteld totdat er een
nieuw kabinet is of tot de Kamer besluit om het onderwerp van de lijst af te halen. Nu is met de
bekendmaking van het zogenaamde "lenteakkoord" op 25 mei bekend geworden dat de WWNV en het
Herstructureringsfonds Wsw voorlopig van de baan zijn. De Tweede Kamer dient nog te debatteren over
de formele lijst met controversiële onderwerpen.
Deze politieke ontwikkelingen resulteren niet in grote veranderingen voor de gemeenten, de Dienst
en/of Empatec. Hieronder zijn de zaken opgesomd die met de politieke veranderingen niet door zullen
gaan en waar we het project Werk Vermogen! in de analyses wel op hadden gerekend:
f Het Herstructureringsfonds Wsw (€400 miljoen) is ingetrokken. Dit betekent dat er niets gedaan
wordt met de Herstructureringsaanvraag Wsw. Ook zijn Empatec de herstructureringen n.a.v. de
kabinetsplannen zijn uitgevoerd voor de rekening van Empatec.
De bezuiniging op SW in 2013 gaat niet door. Het plan was om de subsidie te verlagen van
€27.050 (in 2010) naar €22.050 in (2015). Deze bezuiniging is gedeeltelijk gerealiseerd. Zo is de
afgelopen 2 jaar (2011 en 2012) de subsidie flink ingekort van €27.050 (in 2010) naar €25.750
per SE (in 2012). De subsidie wordt niet gekort in 2013 en blijft op het niveau van 2012.
Er vindt geen aanscherping plaats van de indicatiestelling Wsw. Het aantal Wsw'ers hoeft niet
afgebouwd te worden van 90.000 naar 30.000 mensen.
De indicatiestelling voor de Wajong verandert niet. Dit betekent dat de Wajong niet beperkt wordt
tot mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn. Mensen die anders in de Wajong
zouden zijn ingestroomd, zouden voor een groot deel naar de sociale dienst komen voor
ondersteuning. Dit gaat nu niet gebeuren. De doelgroep Wajongers komt niet richting de
gemeenten, maar blijven onder de regie van het UWV.
m Het instrument loondispensatie en de (verplichte) toepassing van een loonwaardemethodiek gaan
niet door.
De huidige rekensystematiek blijft ongewijzigd.
Er komt geen gebundeld participatiebudget. Het Werkdeel is de afgelopen al fors teruggebracht.
De bezuinigingen op het Werkdeel zijn al grotendeels in 2011 en 2012 gerealiseerd met als
gevolg dat gemeenten al minder financiële middelen tot hun beschikking hebben. Er zijn amper
re-integratiebudgetten over voor de sociale diensten, zou flink worden teruggebracht. Er zou
sprake zijn van een integraal Participatiebudget waarbij de totale Rijksbijdrage substantieel zou
dalen in de periode 2010 tot 2015 en waarbij in de overgang van 2012 naar 2013 het Wsw-
budget een geoormerkt onderdeel zal worden van het Participatiebudget.
Er komt niet één ontschotte budget. In de WWNV zou het Inkomensdeel als budget deels worden
ingezet als loonkostencompensatie, waardoor een geheel andere rekensystematiek ontstaat.