3.2 Werkgeversdienstverlening Kaders m.b.t. Werkgeversdienstverlening 12 De prioriteit ligt bij het plaatsen van werkzoekenden bij werkgevers via een sterke werkgeversdienstverlening. 13 De gemeenten geven daarbij als werkgever en inkoper zelf het goede voorbeeld. 14 De gemeenten zetten in op Social Return of Investment. 15 Werkgeversdienstverlening wordt in de regio Fryslan-West opgepakt in een gezamenlijke bedrijfsmatige aanpak, waarbij er eenheid is in producten- en dienstverleningspakket. 16 Bij de werkgeversdienstverlening staat de individuele werkgever centraal: Ingespeeld wordt op zijn wensen en mogelijkheden om een uitkeringsgerechtigde een plaats in zijn organisatie te bieden en hem daarbij te ondersteunen. 17 Werken is lonend voor de werknemer. 18 Een goede samenwerking tussen Economische Zaken (EZ) en Sociale Zaken is essentieel voor een succesvolle werkgeversdienstverlening. 19 De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de Fryslan brede werkgeversdienstverlening. Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met een geografische indeling van 2 hoofdregio's: Noardwest en Südwest. 20 Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met branches. 21 De werkgeversdienstverlening sluit aan op onderwijs als het gaat om het verbinden van de werkgeversvraag en het aanbod vanuit de werkzoekenden. 22 De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de werkgeversdienstverlening van regionale onderwijs- en zorginstellingen. 3.2.1 Uitstroom! De toenemende klantenbestanden van de sociale diensten vragen om een krachtige werkgeversdienstverlening. Mensen die bij de sociale dienst aankloppen dienen zo snel mogelijk weer in hun kracht geplaatst te worden door hen op de reguliere arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Hierbij spelen werkgevers en de wijze waarop zij betrokken worden bij de plaatsing van personen met afstand tot de arbeidsmarkt in een reguliere werkomgeving een cruciale rol waar veel van afhangt. Het succes van deze benadering zal het succes van de gezamenlijke werkgeversdienstverlening bepalen, voornamelijk omdat uitstroom naar de reguliere arbeidsmarkt centraal staat. Dit betekent dat meer uitplaatsingen leidt tot hogere schadelastbeperking op het Inkomensdeel.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 35