3.2 Werkgeversdienstverlening
Kaders m.b.t. Werkgeversdienstverlening
12 De prioriteit ligt bij het plaatsen van werkzoekenden bij werkgevers via een sterke
werkgeversdienstverlening.
13 De gemeenten geven daarbij als werkgever en inkoper zelf het goede voorbeeld.
14 De gemeenten zetten in op Social Return of Investment.
15 Werkgeversdienstverlening wordt in de regio Fryslan-West opgepakt in een gezamenlijke
bedrijfsmatige aanpak, waarbij er eenheid is in producten- en dienstverleningspakket.
16 Bij de werkgeversdienstverlening staat de individuele werkgever centraal: Ingespeeld wordt op
zijn wensen en mogelijkheden om een uitkeringsgerechtigde een plaats in zijn organisatie te
bieden en hem daarbij te ondersteunen.
17 Werken is lonend voor de werknemer.
18 Een goede samenwerking tussen Economische Zaken (EZ) en Sociale Zaken is essentieel voor
een succesvolle werkgeversdienstverlening.
19 De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de Fryslan brede
werkgeversdienstverlening. Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met een
geografische indeling van 2 hoofdregio's: Noardwest en Südwest.
20 Binnen de werkgeversdienstverlening wordt gewerkt met branches.
21 De werkgeversdienstverlening sluit aan op onderwijs als het gaat om het verbinden van de
werkgeversvraag en het aanbod vanuit de werkzoekenden.
22 De werkgeversdienstverlening in onze regio Fryslan-West sluit aan op de
werkgeversdienstverlening van regionale onderwijs- en zorginstellingen.
3.2.1 Uitstroom!
De toenemende klantenbestanden van de sociale diensten vragen om een krachtige
werkgeversdienstverlening. Mensen die bij de sociale dienst aankloppen dienen zo snel mogelijk weer in
hun kracht geplaatst te worden door hen op de reguliere arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Hierbij
spelen werkgevers en de wijze waarop zij betrokken worden bij de plaatsing van personen met afstand
tot de arbeidsmarkt in een reguliere werkomgeving een cruciale rol waar veel van afhangt. Het succes
van deze benadering zal het succes van de gezamenlijke werkgeversdienstverlening bepalen,
voornamelijk omdat uitstroom naar de reguliere arbeidsmarkt centraal staat. Dit betekent dat meer
uitplaatsingen leidt tot hogere schadelastbeperking op het Inkomensdeel.