13
Er is minder geld beschikbaar voor re-integratietrajecten. Door de bezuinigingen is directe plaatsing het
devies. De regio streeft naar een gezamenlijke bedrijfsmatige aanpak waarbij ze als eenheid hun
producten- en dienstverleningspakket aanbieden, zodat werkgevers hun weten te vinden. Bovendien
biedt een grotere schaal meer mogelijkheden tot specialisatie en zijn er meer werkgevers beschikbaar
waar een werknemer bij terecht kan met zijn/haar beperkingen. Hierbij past een planmatige en
gestructureerde benadering met concrete doelstellingen. Zo kan er goed gemonitord worden op budget
en prestaties en kan er een effectieve beleidscyclus worden doorgevoerd.
Op verzoek van bestuurders is de werkgeversdienstverlening nader uitgewerkt in een aanvullende
notitie "Werkgeversdienstverlening"3. De portefeuillehouders Sociale Zaken en Economische Zaken zijn
akkoord met de lijn zoals beschreven in deze notitie.
3.2.2 Arbeidsmarkt de wens van de werkgever
De gemeenten hebben de werkgevers nodig en stellen de individuele werkgever centraal. De gemeenten
dienen te begrijpen wat de wensen en mogelijkheden van de werkgever zijn en hierop inspelen om voor
de uitkeringsgerechtigden een werkplek te realiseren. Als onderdeel van de uitwerking van de
werkgeversdienstverlening heeft het CAB4 onderzoek gedaan naar de arbeidsmarktregio Fryslan-West.
Het CAB-onderzoek heeft de ontwikkeling op de arbeidsmarkt in kaart gebracht, met bijzondere
aandacht voor de volgende onderwerpen: aantal vestigingen en werkzame personen in sectoren en
regio's, de ontwikkeling van de werkgelegenheidsstructuur en de uitbreidings- en vervangingsvraag bij
de sectoren/branches in de regio. De belangrijkste conclusies zijn:
De werkgelegenheid gaat licht groeien; de vervangingsvraag groeit op middellange termijn met
ruim 10% te verwachten.
De vraag verschuift naar de sectoren Zorg en Dienstverlening, de Maak-industrie blijft ongeveer
stabiel en de Financiële dienstverlening neemt af.
De mobiliteit van werknemers binnen de regio is aanzienlijk.
Verder zijn er ook gesprekken gevoerd met werkgevers in de regio. Uit deze gesprekken blijkt dat deze
groep op basis van drie drijfveren bereid is om mensen met een langere afstand tot de arbeidsmarkt een
kans te geven. De drie redenen zijn: 1) financiële voordelen die te behalen zijn; 2) maatschappelijk
verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven en 3) persoonlijk
maatschappelijke betrokkenheid van ondernemers om een bijdrage te leveren aan het welzijn van hun
omgeving. Tegelijkertijd hebben de ondernemers enkele voorwaarden genoemd, die zij essentieel
achten:
Er dient één aanspreekpunt te zijn die goed bereikbaar is waar de werkgever heen kan als hij
vragen heeft.
Er dient een persoonlijke vertrouwensrelatie te zijn met de jobmatcher/ jobcoach die als
aanspreekpunt fungeert.
De werkgever wil snel een duidelijk antwoord op zijn vraag.
Er dient informatie beschikbaar te zijn over de uitkeringsgerechtigde c.q. potentiële werknemer
(niveau van kennis, vaardigheden, motivatie, beperkingen e.d.) om mismatches te voorkomen.
3 De notitie "Werkgeversdienstverlening" is eerder aan de Gemeenteraad verstrekt in het kader van de Startnotitie Werk Vermogen!
4 CAB, Arbeidsmarktschets West Fryslan, 5 december 2011