3.2.3 Arbeidsmarkt Onderwijs 14 Potentiële werknemers dienen over minimale werkvaardigheden (discipline, motivatie, hygiëne, op tijd) komen te beschikken alvorens zij geplaatst worden bij de werkgever en dergelijke. DDe werkgever wil zo min mogelijk risico lopen (bijvoorbeeld het wegnemen van risico's gerelateerd aan ziektekosten van een werknemer). DEr dient administratieve ondersteuning te zijn bij het afhandelen van papierwerk. DDe werkgever wil graag ondersteuning bij de (interne en externe) weerstanden, bijvoorbeeld onbegrip van klanten, irritatie door andere werknemers e.d. DBegeleiding en/of ondersteuning van de medewerker(s) die de nieuwe (potentiële) medewerker begeleiden. DBeschikbaar stellen van een toolbox met tips en trucs. De gemeenten hebben zelf ook een belangrijke rol als werkgever binnen de werkgeversdienstverlening. Als werkgever dienen zij het juiste voorbeeld te geven door werkmogelijkheden te bieden aan mensen met een arbeidsbeperking of uitkeringsgerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt. De inzet van de Social Return on Investment (SROI) en het stellen van aanvullende eisen bij de subsidieverstrekking bieden een belangrijk potentieel voor de doelgroep met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Ten aanzien van de subsidieverstrekking vanuit de gemeenten kunnen bijvoorbeeld social return afspraken worden vereist tussen de gemeente en gesubsidieerde organisatie. De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is cruciaal als het gaat om het verbinden van de werkgeversvraag en het aanbod vanuit de werkzoekenden. De vergrijzing en vergroening, minder interesse voor techniekonderwijs, krimpende budgetten in verhouding tot personeel in het onderwijs en een dalend aantal mensen die in de zorg willen werken, zijn slechte enkele voorbeelden. Diverse sectoren binnen de arbeidsmarkt alsmede de samenleving hebben een grote behoefte aan goed opgeleide werknemers. Ondernemers, Onderwijs en Overheid (30's) bieden vanuit het regionaal arbeidsmarktbeleid projecten aan waardoor werkgevers lokaal kunnen worden bediend. De komende jaren worden in verschillende sectoren personeeltekorten verwacht. Om de verbinding tussen arbeidsmarkt en onderwijs te maken zullen aandachtgebieden zoals het leren en werken in diverse vraag sectoren (techniek, zorg, logistiek ed.), jongeren helpen met een goede loopbaanstart, ondernemerschap stimuleren via onderwijs en dynamiek op de arbeidsmarkt, stevig moeten worden ingezet. In de regio West Friesland is er in het bijzonder, naast techniek en zorg, een spanning tussen vraag en aanbod op het gebied van land- en tuinbouw, watersport, toerisme, horeca en de handel en industrie. Een nuancering van het regionale naar de lokale vraag (MKB, grote werkgevers, seizoensgebonden activiteiten) zal de verbinding compleet maken. Gebruik maken van het regionaal platform en vertalen naar de lokale arbeidsmarkt is daarin een methode. Dit in aanvulling op samenwerking met de educatie instituten, werkgevers en overige gemeentelijke diensten. Ditzelfde principe geldt voor het maken van verbinding met zorginstellingen in de regio die een eigen werkgeversdienstverlening opgezet hebben om hun doelgroep aan het werk te helpen. Kortom, we willen door te verbinden met minder geld meer presteren met elkaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2012 | | pagina 37