15
3.2.5 UWV
3.2.4 Hoofdindelingsprincipe segmentatie
De nieuwe werkgeversdienstverlening gaat uit van de volgende geografische indeling;
- DNoardwest bestaande uit de gemeenten Harlingen, Franekeradeel, Menameradiel,
Leeuwarderadeel, Ferwerderadiel, Het Bildt, Terschelling en Vlieland
Südwest bestaande uit de gemeenten Südwest-Fryslan, Skarsterlan, Gaasterlan-Sleat, Lemsterland
(De Friese Meren i.o.), Boarnsterhim en Littenseradiel
Deze indeling is gebaseerd op de volgende redenen:
Werkgevers zijn lokaal georganiseerd in netwerken die aansluiten bij de genoemde indeling.
De indeling maakt gebruik van de kennis en ervaring die huidige medewerkers hebben opgedaan in
hun eigen regio en zij kennen de specifieke (en vaak) branchegebonden problematiek. Noardwest
kent bijvoorbeeld de glastuinbouw beter dan Südwest, omdat deze branche ontbreekt in Südwest.
Südwest daarentegen is meer gericht op watersport recreatie.
Gezien de huisvesting van de huidige medewerkers beperkt deze indeling de reisafstanden,
waardoor meer netto tijd overblijft voor contacten met het bedrijfsleven.
Binnen de twee hoofdregio's worden de belangrijkste branches onderscheiden. Voor beide regio's geldt
dat het MKB, de zorg, de maakindustrie en groen/ food hoofdaandachtsgebieden zijn. De karakteristiek
in Noardwest is de glastuinbouw. Deze vraagt een aparte segmentbenadering met een specifieke
functionaris op die markt. Daarbij wordt aangesloten bij de kassen in Wier en Bertlsum van het huidige
werkbedrijf, die als leerwerkplek functioneren. In Südwest wordt specifieke aandacht besteed aan de
ontwikkeling van de waterrecreatie. Dit sterk ontwikkelende segment krijgt een specifieke
segmentfunctionaris binnen dit team. Ook hier wordt aangesloten bij activiteiten die nu in het
werkbedrijf plaatsvinden zoals de restauratie van het beurtschip "it Doarp Grou".
Het UWV doet een stap terug, daarom is het van belang dat de activiteiten richting werkgevers
aansluiten bij wat de gemeenten en hun uitvoeringsorganisaties aan dienstverlening organiseren.
Samenwerken op kennis van het werkgeversveld, landelijke ontwikkelingen, arbeidsmarktanalyses,
marketing en communicatie ligt voor de hand. Het overdragen van resultaatverantwoordelijkheid voor
uitplaatsing richting UWV door de gemeenten is niet gewenst.
Gemeenten en UWV kunnen hun lokale, regionale en landelijke activiteiten op elkaar afstemmen. Het
uitgangspunt blijft dat gemeenten en het UWV één opdracht hebben en samen met één gezicht richting
werkgevers optreden. Het UWV heeft de volgende uitgangspunten geformuleerd, die ook door het
project Werk Vermogen! worden bevestigd:
Perspectief op de samenwerking met diverse partijen dient helder geformuleerd te zijn.
Werkgevers en werknemers dienen inzicht te hebben in de vraag naar en aanbod van arbeid.
Verschillende klantgroepen vereisen verschillende benaderingen.
Diagnostiek en re-integratie dienen eenduidig en efficiënt te zijn.
3.2.6 Provinciale initiatieven
In de verplichte vorming van arbeidsmarktregio's is Friesland één regio. Op provinciaal, regionaal en
gemeentelijk niveau wordt gewerkt aan werkgeversdienstverleningen. In "Regionale
werkgeversdienstverlening Fryslan", een rapport opgesteld door de Vereniging Friese Gemeenten (VFG)