rigens is het bestemmingsvlak met de bestemming "Woonboerderij" hetzelfde als in het bestemmingsplan Bui
tengebied 1998.
Vanuit de gemeente is aangegeven dat een ontsluitingsweg niet strijdig is met de bestemming "Natuur" (en
ook niet in de bestemming "Woonboerderij"). De bestemming "Woonboerderij" is niet passend voor de gron
den van de ontsluitingsweg; binnen de bestemming "Woonboerderij" is het mogelijk om in bepaalde gevallen
bijgebouwen op te richten. Het is landschappelijk niet wenselijk dat er bijgebouwen worden opgericht op de
gronden bij de toegangsweg, dus voor de woonboerderij. Dit tast het ruimtelijk beeld aan. De ontsluitingsweg
op zich is ruimtelijk geen probleem.
De Raad van State heeft echter geoordeeld dat de ontsluitingsweg van het perceel niet als zodanig is bestemd
binnen de bestemming "Natuurgebied" (en overigens ook niet binnen de bestemming "Woonboerderij""). Voor
de ontsluitingsweg vanaf de woonboerderij naar de weg is in de 1ste Partiële herziening de bestemming "Na-
tuur-Natuurgebied" opgenomen. In de bestemmingsomschrijving van de bestemming "Natuur-Natuurgebied" is
opgenomen dat deze tevens is bestemd voor open inritten en ontsluitingen ten behoeve van aangrenzende be
stemmingen. Op deze wijze is de ontsluitingsweg opgenomen in de bestemming "Natuur - Natuurgebied" en
zijn de rechten van de eigenaar om zijn ontsluitingsweg te gebruiken en te onderhouden geborgd.
Aangezien de op- en inritten en ontsluitingswegen niet zijn geregeld in de bestemming voor woonboerderijen,
is dit ook aangepast. In de bestemming "Wonen- Woonboerderij" is in de bestemmingsomschrijving daarom
opgenomen dat voor op- en inritten en ontsluitingen tevens zijn toegestaan.
Om te kunnen waarborgen dat de bovenstaande aanpassing voor alle percelen in het buitengebied geldt, is de
genoemde aanpassing ook verwerkt in het bestemmingsplan Buitengebied 2008 - 2de partiële herziening.
Daarnaast had de eigenaar van het perceel Burd 15 aangegeven dat het zuidelijk deel van de gronden in zijn
eigendom de bestemming "Woonboerderij" dienden te hebben. Deze gronden lopen ten zuiden van de woning
tot aan het meer. Deze gronden hebben in het bestemmingsplan Buitengebied 2008 de bestemming "Natuur
gebied". De Raad van State oordeelde dat onvoldoende is gemotiveerd waarom de bestemming "Woonboerde
rij" bij het perceel Burd 15 niet doorliep tot het meer, maar bij het perceel Burd 10 en enkele andere perce
len wel.
Op de verbeelding van de 1ste Partiële herziening wordt het zuidelijke deel van het perceel bestemd voor
'Wonen - Woonboerderij'. Dit naar aanle3iding van een inspraakreacite van eigenaar van het perceel.
Op de meest zuidelijke gevel van het hoofdgebouw wordt de aanduiding "gevellijn" opgenomen. Hiermee is
de voorzijde van het hoofdgebouw aangegeven. Dit heeft als gevolg dat het zuidelijke deel van het perceel als
voortuin wordt aangemerkt. Hierop mag volgens het bestemmingsplan geen gebouwen worden gebouwd. Om
dit te waarborgen zijn de bouwregels van 'Wonen - Woonboerderij' aangevuld op het punt van de situering
van aan- en uitbouwen en bijgebouwen. Omdat tevens geen sprake is van achtererfgebied, mag op het zuide
lijke deel van het perceel, gelegen voor de aanduiding "gevellijn", ook omgevingsvergunningvrij niet worden
gebouwd, (zie ook H 4.2 toelichting)
Voor de volledigheid en zorgvuldigheid zal nog inhoudelijk op het perceel Burd 15 worden ingegaan. In relatie
tot Burd 10 te Grou (ook woonperceel) geldt dat het perceel aan de Burd 10 van geringere omvang is dan het
perceel aan de Burd 15. Hier is geen sprake van een gelijke situatie. De kade behorende tot het perceel aan
Burd 15 is nadrukkelijker in het landschap aanwezig dan de kade langs de Burd 10. Het natuurlijke beeld van
de aanwezigheid van de kade is waardevol en karakteristiek voor het eiland De Burd. De kade heeft tevens
waarde in de zin van een waterkerende functie. Deze functie moet behouden blijven en om deze reden is het
dan ook niet gewenst dat de kade bebouwd raakt. Tevens is het zo dat het Waterschap ruimte nodig heeft
voor het onderhoud van de kade. Ook om deze reden is het toestaan van bebouwing op de kade ongewenst.
De omstandigheden dat het perceel aan De Burd 15 groter is in omvang dan het perceel aan De Burd 10, de
kade qua inrichting past in het natuurlijke en landschappelijke beeld van De Burd en de waterkerende functie
van de kade ter hoogte van het perceel De Burd 15, leidt ertoe dat het perceel Burd 10 en Burd 15 niet verge
lijkbaar zijn.
Daarnaast heeft de Raad de State goedkeuring onthouden aan het perceel naast Burd 20b te Grou, kadastraal
bekend als GRO OOC 1946. Het perceel had in het bestemmingsplan Buitengebied de bestemming "Natuurge
bied". Het perceel en de daarop aanwezige bouwwerken worden recreatief gebruikt. Dit was illegaal. Voor
het gebruik en de bouwwerken was nooit een vergunning verleend. Er waren al een aantal handhavingsproce-
dures doorlopen waarbij in beroep en hoger beroep uitspraken was gedaan. De uitkomsten hiervan waren dat
de caravan en vlonder konden blijven staan met uitsterfconstructie op basis van het handhavingsbeleid, maar
dat het schuurtje afgebroken diende te worden.
Met betrekking tot de bestemming van het perceel in het bestemmingsplan Buitengebied 2008 heeft de Raad
van State daarna echter als volgt geoordeeld. Op het perceel zijn een aantal bouwwerken aanwezig: een ca
ravan en de houten vlonder. De caravan betreft een legaal bouwwerk. Ook het gebruik van de gronden voor
recreatief gebruik is legaal gebruik. Uit de uitspraak blijkt dat de gronden en de bijbehorende bouwwerken
8/11
2 02 Raadsvoorstel ontwerp 1ste 2de part herz .doc/8