VüMay Pagina 2 Afbakening (wat hoort er wel bij en wat niet tot het resultaat) Na de aansluiting op de Oebele - om - wei kan het fietsverkeer haar weg vervolgen via de Stukloane richting Earnewald. Deze landbouwontsluitingsweg sluit nabij de Fonejachtbrug aan op de Stukenwei. Vandaar moet men nog ca. 150m. over deze weg rijden, alvorens op het aldaar bestaande fietspadennetwerk te komen. De ontbrekende schakel maakt geen onderdeel uit van deze planvorming. Beoogde neveneffecten Het fietspad wordt aangelegd voor het recreatieve fietsverkeer. De verbinding verkort de fietsafstand tussen Warten met Leeuwarden aanzienlijk. Verwacht word dat woon-werk verkeer en scholieren ook gebruik zullen gaan maken van de fietsverbinding. Randvoorwaarden (wettelijke en andere eisen moet worden voldaan) Rekening houden met de subsidievoorwaarden en de afspraken uit de overeenkomsten zo als door DLG namens de gemeente Boarnsterhim afgesloten met de agrariërs voor de aan koop van de ondergrond. Globaal programma van eisen (PvA) (eisen en wensen van opdrachtgever en andere be langhebbenden/participanten). Het oorspronkelijke globale ontwerp ging uit van een fietspad geheel uitgevoerd in schel pen. Destijds niet meegenomen is het gedeelte door het aquaduct en maatregelen ten aanzien van de ligging langs de Waldwei. Vanuit de wens van de gemeente Leeuwarden om een duurzaam fietspad aan te leggen, worden de volgende uitgangspunten voor het ontwerp geformuleerd: tracé Aquaduct - Oeble-om-sleat: in asfalt, 1.50m. breed met een strook graskeien van 1.00m breed. tracé langs Oeble-om-sleat: in schelpen, 1.00m. breed met daaronder een volwaardige fundering bestaande uit zand en menggranulaat t.b.v. een toekomstige verharding van asfalt/beton. In de vergunning van RWS/Waldweicombinatie voor aanleg van het fietspad door de berm van de Waldwei, zullen voorwaarden worden opgenomen om een fysieke afscheiding te maken tussen het fietspad en de rijbaan van de Waldwei. Tussen de gemeente Leeuwarden en RWS/Waldweicombinatie worden afspraken gemaakt over het toekomstige beheer- en onderhoud van het gedeelte langs de Waldwei. Financiële haalbaarheid (benodigd krediet, beschikbare dekking en budgettaire gevolgen) Op basis kengetallen zijn in 2005 de projectkosten geraamd op ca. 524.500,- excl. b.t.w. Dit bedrag vormde het uitgangspunt voor de aanvraag van bijdragen vanuit de Stadsregio, gemeente Leeuwarden, en de subsidie van PLP. Op basis van het Voorlopige Ontwerp met gewijzigde uitgangspunten (waaronder meer lengte, deels een ander type verharding/fundering en een afscheiding met de Waldwei), worden de projectkosten nu geraamd op ca. 639.549,- excl. b.t.w. incl. het al beschik baar gestelde krediet voor de aankoop van de ondergrond. De Dienst Landelijk Gebied heeft de uitplaatsing van het agrarische bedrijf en de kavelruil grotendeels voor rekening genomen. Echter hierbij heeft de gemeente Boarnsterhim zich verplicht maximaal 88.741,- bij te dragen in de verwachte lagere opbrengst bij de door verkoop van de boerderij. Het bedrag betreft een reservering, die komt uit de bijdrage van 226.890,- uit de Stadsregio, en dus niet aangewend kan worden als dekkingsbron voor de projectkosten. Startnotitie fietspad Langdeel/2 2/4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2013 | | pagina 22