het gemiddelde per inwoner, zonder Boarnsterhim 299 bedraagt. Dit is een verschil van 222 per inwoner of 3,6 miljoen totaal. Deze kapitaallasten zijn vaste lasten, die de vrije bestedingsruimte in een begroting be perken. Om die reden hebben wij diverse keren de sanering van activa onder de aandacht gebracht van de in specteurs. Medio 2012 is een rapport van een extern bureau besproken in het TPO. Naar aanleiding daarvan is gevraagd naar een verdere uitwerking voor bepaalde onderdelen. Dat hebben we gedaan in de tweede helft van 2012. Zo is in de slotwijziging 2012 een aantal (te verlaten) schoolgebouwen afgewaardeerd met toe stemming van de inspecteurs. In onze vergadering van 15 januari 2013 is een nadere uitwerking van sanering activa wegen verstrekt. Dat voorstel is besproken in het TPO van 22 januari 2013. Daarna is het voorstel en de onderliggende gegevens door de inspecteurs nader onderzocht. Op grond van de onderbouwing in het betreffende collegevoorstel wordt in het rapport een bijdrage verstrekt van 2.048.255. Wij stellen u voor de afwaardering van deze ac tiva met terugwerkende kracht per 1 januari 2013 te realiseren. Dit betekent dat er kapitaallasten ad 230.000 vrijvallen. Zoals ook in het rapport vermeld staat (pagina 52/53) wordt deze vrijval weer ingezet voor onderhoud wegen. Derhalve stellen wij u voor deze vrijval te ver vangen door een last onder het product wegen voor uitbestede werkzaamheden. Daarnaast blijven er nog kapitaallasten in de begroting staan als uitvloeisel van terecht gedane investeringen. Dit betreft een last per jaar van circa 40.000. in aansluiting op het rapport stellen wij u voor het onder houdsbudget wegen met dit bedrag uit te breiden. Vijf water gerelateerde beheerplannen - algemeen In november/december 2011 zijn er vijf water gerelateerde beheerplannen voor bruggen, oevers, sluizen, steigers en duikers opgesteld. Toen was het Artikel 12 rapport 2011 reeds verschenen. Vandaar dat deze be heerplannen nu in het rapport 2012 zijn verwerkt. Gedurende 2012 is er uitvoerig met de inspecteurs over de uitkomst van de beheerplannen gesproken. De op stellers van de beheerplannen hebben de beheerplannen toegelicht. Volgens het beheerplan bruggen is een onderzoek naar de constructieve veiligheid van enige bruggen wenselijk. Voor dat onderzoek heeft u bij de Voorjaarsnota 2012 een krediet beschikbaar gesteld. Het onderzoek is gedaan en het rapport is medio 2012 verschenen. Op basis van het onderzoeksrapport is een investering van 5,3 miljoen noodzakelijk ter ver sterking van de constructieve veiligheid van enige bruggen. Uit een dergelijke investering vloeit een kapitaallast voort van 344.000 wanneer een afschrijvingstermijn van 40 jaar wordt gehanteerd. Wij stellen u voor deze kapitaallast in de begroting op te nemen onder de noemer van niet in te delen uitgaven. Er wordt een apart voorstel voorbereid met de aanvraag van het kre diet. Over deze investeringsbeslissingen dient vooraf te worden overlegd met de gemeente, die die brug na 1 januari 2014 moet beheren. Voor het onderdeel oevers zal ook een krediet worden aangevraagd in die situaties uit het beheerplan, waar bij een nieuwe oeververdediging wordt aangelegd. Nieuwe aanleg wordt gezien als investering, waarop wordt afgeschreven. De bijdrage voor het achterstallig onderhoud bruggen, oevers, sluizen en steigers ad 8,9 miljoen is verstrekt voor de jaarschijf 2012. Deze bijdrage is via de jaarstukken 2012 verwerkt en gestort in de betreffende (on- derhouds)voorziening. Uitzetting regulier onderhoudsbudget Dit voorstel betreft de wijziging in het regulier budget. Voor alle elementen dient het reguliere onderhouds budget aangepast te worden. De aanpassing van het budget is voor de onderdelen sluizen, steigers en duikers klein. De aanpassing van het regulier onderhoudsbudget voor bruggen en oevers is groter. De mutaties in de jaarschijven tot en met 2014 maken onderdeel uit van de berekening van het relevant te kort over die jaren. Vanaf jaarschijf 2015 moet de gemeente zelf dekking aangeven omdat op grond van het bijzonder voorschrift de gemeente dan moet beschikken over een sluitende begroting. In feite komt het er op neer dat wordt voorgesteld de uitzetting van het regulier onderhoudsbudget als last in de begroting op te ne men. In het raadsvoorstel over de eerste bijstelling begroting 2013, die u in uw vergadering van 26 februari 2013 heeft vastgesteld, heeft een tabel gestaan met het effect van de eerste bijstelling op het meerjarenperspec tief. In die tabel stond ook het effect van de beheerplannen op de begroting 2013 en het meerjarenperspec tief vermeld. Diezelfde tabel wordt hierna herhaald, waarbij wij u nu voorstellen de reguliere onderhoudsbe dragen van totaal 472.000 en de overige lasten als gevolg van de beheerplannen in de begroting te verwer ken. Pagina 2 3 02 bijstelling begroting 2013 nav Artikel 12 rapport 2012.doc/2 2/7

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2013 | | pagina 12