3 BOARNSTERHIM iïlS gemeente BESLUITVORMEND RAADSVOORSTEL Status: Raadsvergadering: Agendapunt: Eerdere behandeling: Portefeuillehouder: Behandelend ambtenaar: wethouder M. Scheweer M. Kaspers meningsvormend 21 mei 2013 3.5 Onderwerp: Toetsingscriteria reclame (welstand) Programma: Volkshuisvesting en ruimtelijke ontwikkelingen Product: Structuurvisies en bestemmingsplannen Voorstel: 1Stem in met de reactienota Inspraak Toetsingscriteria reclame (welstand); 2. Stel de toetsingscriteria reclame (welstand) gewijzigd vast; 3. Stem in met de voorgestelde aanvullingen in de APV ten aanzien van losse reclameobjecten en recla meobjecten langs toegangswegen. In de programmabegroting 2012 is opgenomen dat reclamebeleid voor de gemeente Boarnsterhim wordt opge steld. Dit voornemen vloeit voort uit de Detailhandelsstructuurvisie Grou welke op 10 januari 2010 door de gemeenteraad is vastgesteld. In de DHS is een passage opgenomen over de wenselijkheid van beleid ten aan zien van reclame, om de uitstraling van het winkelgebied op de bezoekers positief te houden en aandacht te hebben voor de veel gevoelde behoefte aan authenticiteit. De onderhavige toetsingscriteria zijn toegespitst op het gebied dat de meeste bezoekers trekt en qua ruimtelijke kwaliteit het meest kwetsbaar is, namelijk de kernwinkelgebieden. Het aanzien en de beleving van een gebied worden bepaald door reclames aan gevels of vrijstaand in de openbare ruimte. Een aantrekkelijke en goed verzorgde openbare ruimte versterkt het vestigingsklimaat. Daarmee is niet gezegd dat reclame geheel moet worden uitgebannen. Integendeel, geen of weinig reclame leidt tot een saaie en onherkenbare omgeving. Reclame kan juist bijdragen tot gezelligheid en levendigheid. De gemeente Boarnsterhim kent op dit moment geen algemeen toetsingskader voor reclame in kernwinkelge bieden. De huidige welstandsnota gaat niet in op reclame-uitingen. Vanwege het ontbreken van een toet singskader is het lastig om binnenkomende aanvragen te beoordelen. Directe aanleiding voor de toetsingscri teria is de behoefte om duidelijkheid en helderheid te bieden en de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden te behouden. In dat kader zijn de toetsingscriteria reclame opgesteld om te komen tot een samenhangend be leidskader. De criteria worden na vaststelling onderdeel van de welstandsnota. De toetsingscriteria ten aanzien van reclame-uitingen gaan uit van het algemene belang om een winkelgebied attractief te houden en de behoefte van ondernemers om reclame te maken. De gemeente Boarnsterhim is zich er van bewust dat het aanbrengen van reclame-uitingen van toegevoegde waarde is voor het economische klimaat van de ondernemer en tegelijkertijd is zij er ook van overtuigd dat een goed verzorgde omgeving ten goede komt aan de aantrekkingskracht van een gebied. Het doel van de toetsingscriteria is het bieden van duidelijkheid aan ondernemers over de wijze waarop re clame als onderdeel van de buitenruimte kan bijdragen aan een hogere beeldkwaliteit door criteria voor de si tuering van reclame-uitingen, de afmetingen, de aantallen, de vormgeving en de toepassing van buitenrecla me op gemeentegrond. Het gaat erom dat een goede mix wordt gevonden. Dat de ondernemer reclame kan uiten en dat deze reclame leidt tot een extra versterking van het gebied, zonder dat de reclame het gebied gaan overschreeuwen/overheersen, wat ten goede komt van de kwaliteit van de openbare ruimte waar de gemeente zorg voor draagt. Inleiding

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2013 | | pagina 28