3 BOARNSTERHIM
iïlS gemeente
BESLUITVORMEND RAADSVOORSTEL
Status:
Raadsvergadering:
Agendapunt:
Eerdere behandeling:
Portefeuillehouder:
Behandelend ambtenaar:
wethouder M. Scheweer
M. Kaspers
meningsvormend
21 mei 2013
3.5
Onderwerp: Toetsingscriteria reclame (welstand)
Programma: Volkshuisvesting en ruimtelijke ontwikkelingen
Product: Structuurvisies en bestemmingsplannen
Voorstel:
1Stem in met de reactienota Inspraak Toetsingscriteria reclame (welstand);
2. Stel de toetsingscriteria reclame (welstand) gewijzigd vast;
3. Stem in met de voorgestelde aanvullingen in de APV ten aanzien van losse reclameobjecten en recla
meobjecten langs toegangswegen.
In de programmabegroting 2012 is opgenomen dat reclamebeleid voor de gemeente Boarnsterhim wordt opge
steld. Dit voornemen vloeit voort uit de Detailhandelsstructuurvisie Grou welke op 10 januari 2010 door de
gemeenteraad is vastgesteld. In de DHS is een passage opgenomen over de wenselijkheid van beleid ten aan
zien van reclame, om de uitstraling van het winkelgebied op de bezoekers positief te houden en aandacht te
hebben voor de veel gevoelde behoefte aan authenticiteit. De onderhavige toetsingscriteria zijn toegespitst
op het gebied dat de meeste bezoekers trekt en qua ruimtelijke kwaliteit het meest kwetsbaar is, namelijk de
kernwinkelgebieden.
Het aanzien en de beleving van een gebied worden bepaald door reclames aan gevels of vrijstaand in de
openbare ruimte. Een aantrekkelijke en goed verzorgde openbare ruimte versterkt het vestigingsklimaat.
Daarmee is niet gezegd dat reclame geheel moet worden uitgebannen. Integendeel, geen of weinig reclame
leidt tot een saaie en onherkenbare omgeving. Reclame kan juist bijdragen tot gezelligheid en levendigheid.
De gemeente Boarnsterhim kent op dit moment geen algemeen toetsingskader voor reclame in kernwinkelge
bieden. De huidige welstandsnota gaat niet in op reclame-uitingen. Vanwege het ontbreken van een toet
singskader is het lastig om binnenkomende aanvragen te beoordelen. Directe aanleiding voor de toetsingscri
teria is de behoefte om duidelijkheid en helderheid te bieden en de aantrekkelijkheid van de winkelgebieden
te behouden. In dat kader zijn de toetsingscriteria reclame opgesteld om te komen tot een samenhangend be
leidskader. De criteria worden na vaststelling onderdeel van de welstandsnota.
De toetsingscriteria ten aanzien van reclame-uitingen gaan uit van het algemene belang om een winkelgebied
attractief te houden en de behoefte van ondernemers om reclame te maken. De gemeente Boarnsterhim is
zich er van bewust dat het aanbrengen van reclame-uitingen van toegevoegde waarde is voor het economische
klimaat van de ondernemer en tegelijkertijd is zij er ook van overtuigd dat een goed verzorgde omgeving ten
goede komt aan de aantrekkingskracht van een gebied.
Het doel van de toetsingscriteria is het bieden van duidelijkheid aan ondernemers over de wijze waarop re
clame als onderdeel van de buitenruimte kan bijdragen aan een hogere beeldkwaliteit door criteria voor de si
tuering van reclame-uitingen, de afmetingen, de aantallen, de vormgeving en de toepassing van buitenrecla
me op gemeentegrond. Het gaat erom dat een goede mix wordt gevonden. Dat de ondernemer reclame kan
uiten en dat deze reclame leidt tot een extra versterking van het gebied, zonder dat de reclame het gebied
gaan overschreeuwen/overheersen, wat ten goede komt van de kwaliteit van de openbare ruimte waar de
gemeente zorg voor draagt.
Inleiding