De toetsingscriteria zijn, na vaststelling door de raad en inwerkingtreding, geldend voor nieuwe reclame uitingen, vervanging van bestaande reclame-uitingen en bij constatering van niet vergunde situaties. Bestaan de legale reclame-uitingen worden door de toetsingscriteria niet aangetast. Daarnaast wordt voorgesteld om een aanvulling te doen in de APV ten aanzien van losse reclameobjecten en reclame langs toegangswegen. Op 30 oktober 2012 heeft het college ingestemd met de concept criteria en deze vrijgegeven voor inspraak. Tijdens de inspraakperiode is één reactie ontvangen waar onder argument 1.2 nader op wordt ingegaan. De volgende stap in de procedure is het vaststellen van de criteria. Argumenten 1.1 Reclame-uitingen zijn vergunningsplichtig met als toetsingskader welstand Op grond van de APV is het niet toegestaan zonder vergunning een onroerend goed (gebouw) te (laten) ge bruiken voor het maken van handelsreclame in wat voor vorm dan ook. De reden hiervoor is om de reclame uitingen te reguleren qua afmetingen, situering en tijdsduur. Voor een dergelijke reclame-uiting is een omge vingsvergunning, op grond van de Wabo, voor de activiteit "maken handelsreclame" benodigd. Indien de han delsreclame, hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving, niet voldoet aan redelijke eisen van wel stand kan deze vergunning geweigerd worden. Daarnaast kan een reclameobject door zijn omvang en constructie volgens de Wabo vergunningsplichtig voor de activiteit bouwen zijn. Op basis van artikel 2.1.1.a van de Wabo is het verboden om te bouwen zonder (of in afwijking) van een omgevingsvergunning van burgemeester en wethouders. In dit geval is een omgevings vergunning voor de activiteiten "maken handelsreclame" én "bouwen" vereist. Een van de toetsingscriteria bij de omgevingsvergunning is de toets aan redelijke eisen van welstand. In beide gevallen wordt voor vergunningverlening getoetst aan welstand. De gemeente Boarnsterhim kent geen welstandscriteria op het gebied van reclame, waardoor een toetsingskader voor vergunningverlening ontbreekt. Met onderhavige toetsingscriteria wordt voorzien in een helder kader. 1.2 De ontwerpcriteria hebben gedurende 6 weken voor inspraak ter inzage gelegen. De toetsingscriteria hebben van 14 november 2012 tot en met 25 december 2012 ter inzage gelegen. Er is tij dens de inspraakperiode één inspraakreactie ingediend door Verenigde Ondernemers Akkrum-Nes (VOA). Naar aanleiding van de inspraakreactie heeft op 18 februari 2013 overleg plaatsgevonden met de indieners. De ge meente Leeuwarden heeft mondeling (ambtelijk) gereageerd. Het beleid in de gemeente Leeuwarden is uit gebreider en stringenter dan het nu voorliggende beleid maar de gemeente Leeuwarden is van mening dat het goed is dat de gemeente Boarnsterhim beleid op stelt en het is straks aan de nieuwe gemeenten om te bepa len hoe hier mee om te gaan. De bijgaande toetsingscriteria zet de gemeente Leeuwarden aan het denken in zake hun eigen beleid. De ingediende inspraakreactie is zorgvuldig getoetst, beoordeeld en er heeft een gedegen belangenafweging plaatsgevonden. Bij de reactienota Inspraak Toetsingscriteria reclame (welstand) is de volledige reactie opge nomen. Voor een samenvatting van de reactie en de gemeentelijke reactie hierop verwijzen wij kortheidshal ve naar deze nota. De inspraakreactie en het daaropvolgende overleg hebben geleid tot wijzigingen op onder delen van de criteria. De wijzigingen hebben betrekking op: o het aanpassen van de criteria onder Plaatsing waarbij het aantal te plaatsen reclameobjecten is uit gebreid voor panden met een totale gevelbreedte van 10 meter en de wijze van meten is aangepast en daarmee verduidelijkt. In plaats van per zelfstandig pand is er voor gekozen de gevelbreedte als kader te nemen; o Het verruimen van de maatvoering voor reclameobjecten haaks op de gevel onder Hoofdvorm; o Het verduidelijken van de criteria onder Aanzicht en het opnemen van een afwijkingsmogelijkheid tot het verbod op het geheel of gedeeltelijk dichtplakken van ramen. 1.3 Vorm welstand in relatie tot herindelingspartners Bij de totstandkoming van het beleid ten aanzien van reclame is gekeken hoe de herindelingsgemeenten Hee renveen en Leeuwarden omgaan met reclame. Waar Leeuwarden (zeer) uitgebreid en strak beleid heeft, kent Heerenveen (concept) sneltoetscriteria. De criteria in Heerenveen zijn tot stand gekomen in het kader van deregulering. 2/4 Pagina 2 3 05 Reclamebeleid voorstel.doc/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2013 | | pagina 29