1.3 Planaanpassing Tijdens de informatieavond op 12 maart 2013 en raadsvergadering op 26 maart 2013 zijn vragen gesteld over het ontwerpbestemmingsptan en de daarin opgenomen wijzigingsbevoegdheid voor de winningsfase. Daarbij ging het in het bijzonder om het gegeven dat per 1 januari 2014 de gemeenteraad van Leeuwarden bevoegd gezag is en of het vanuit die optiek wel verstandig was om de huidige Raad over een bevoegdheid te laten be slissen waar in 2014 misschien pas gebruik van gemaakt gaat worden. Naar aanleiding van deze vragen en de ingediende zienswijze door de gemeente Tytsjerksteradiel heeft het college besloten, en reeds toegezegd tijdens de raadvergadering van 26 maart 2013, de Raad voor te stellen de wijzigingsbevoegdheid voor de winningsfase uit het ontwerpbestemmingsplan te halen en het bestem mingsplan als zodanig gewijzigd vast te stellen. Op deze wijze wordt de proefboring gerechtvaardigd en dient bij een succesvolle proefboring (er is sprake van winbaar gas) een nieuw bestemmingsplan ter vaststelling aan de (dan bevoegde) gemeenteraad te worden voorgelegd. Dit betekent dat alleen de wijzigingsbevoegd ten be hoeve van het verwijderen van de aanduiding waarmee de proefboring wordt toegestaan gehandhaafd blijft in het bestemmingsplan. Met deze wijzigingsbepaling kan na een niet succesvolle proefboring de locatie weer in originele agrarische staat worden teruggebracht. 1.4 Ontbrekende schakel fietspad Fonejacht in combinatie met aan- en afvoer materiaal en materieel Bij de aanleg van de Fonejachtbrêge bij de verdubbeling van de Waldwei, is voorzien in een fietsstrook over de brug tot aan de op- en afritten. De fietsstrook sluit aan op het fietspadennetwerk van de gemeente Tyt sjerksteradiel. De resterende aansluiting op het fietspadennetwerk van de gemeente Boarnsterhim, via de Stukloane, is mede door onze financiële situatie (artikel 12 status), nog niet gerealiseerd. Hierdoor is sprake van een ontbrekende schakel in de (recreatieve) fietsroute tussen Leeuwarden - Warten en Earnewald. In het kader van het onderhavige bestemmingsplan heeft initiatiefnemer een verkeersveiligheidsplan opge steld waarin wordt ingegaan op de vrachtbewegingen en de transportroute. Uit het onderzoek blijkt dat het doortrekken van het fietspad in beginsel (vanuit theorie beredeneerd) niet noodzakelijk is en dat volstaan kan worden met (tijdelijke) aanpassingen in de huidige situatie. De verkeerskundigen zijn echter van mening dat het verlengen van het fietspad de meest veilige oplossing is. De gemeente ziet dit onderzoek als mogelijkheid om voor fietsers een duurzame verkeersoplossing te realiseren door de fietsstrook nabij de Fonejachtbrêge met 150 meter te verlengen. Omdat Vermilion vanuit haar ontwikkeling verplicht is een verkeersveilige oplos sing te realiseren zijn zij bereid een bijdrage te leveren. Middels een overeenkomst is dit vastgelegd. Met deze bijdrage en subsidie vanuit de stadsregio kan de gemeente het ontbrekende stuk fietspad realiseren. Ten tijde van de geplande proefboringen, mits het bestemmingsplan wordt vastgesteld, valt het (recreatieve) fietsverkeer samen met de vrachtbewegingen. Het fietspad moet derhalve gerealiseerd zijn voor de eventuele transportbewegingen gaan plaatsvinden. Uit planning blijkt dat dit realiseerbaar is. 1.5 Motie d.d. 27 november 2012 Ten aanzien van de voorgenomen activiteiten van Vermilion heeft uw Raad in de vergadering van 27 november 2012 een motie aangenomen. Met het aannemen van deze motie heeft u zich uitgesproken dat u, met in acht neming van de gemeentelijke zorgplicht, de slechte bodemgesteldheid en de aanwezigheid van natuurgebie den, ter plaatse geen gaswinning wenst tenzij Vermilion kan voldoen aan gestelde voorwaarden ten aanzien van eventueel ontstane schade. De voorwaarden die in de motie gesteld zijn hebben betrekking op die winningsfase en de afhandeling van schade als gevolg van de verwachtte bodemdaling die daarbij optreedt. Met inachtneming van de voorgestelde wijziging in het bestemmingsplan betekent dat Vermilion na het van kracht worden ervan recht heeft om een proefboring uit te voeren naar een mogelijk aardgasvoorkomen. Bij een succesvolle proefboring dient opnieuw een bestemmingsplanprocedure te worden gevoerd alvorens daadwerkelijk tot gaswinning kan worden overge gaan. Dit bestemmingsplan zal opnieuw aan de dan bevoegde gemeenteraad van Leeuwarden worden voorge legd. Bij een proefboring is bodemdaling niet aan de orde. Mocht er economisch winbaar aardgas worden aange toond dan zal Vermilion bij het voorbereiden van een nieuw bestemmingsplan zeer zorgvuldig omgaan met de in de motie genoemde onderwerpen. Kanttekeningen Geen. 2/3 3 07 exploratieboring raadsvoorstel.doc/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 2013 | | pagina 39