1.3 Planaanpassing
Tijdens de informatieavond op 12 maart 2013 en raadsvergadering op 26 maart 2013 zijn vragen gesteld over
het ontwerpbestemmingsptan en de daarin opgenomen wijzigingsbevoegdheid voor de winningsfase. Daarbij
ging het in het bijzonder om het gegeven dat per 1 januari 2014 de gemeenteraad van Leeuwarden bevoegd
gezag is en of het vanuit die optiek wel verstandig was om de huidige Raad over een bevoegdheid te laten be
slissen waar in 2014 misschien pas gebruik van gemaakt gaat worden.
Naar aanleiding van deze vragen en de ingediende zienswijze door de gemeente Tytsjerksteradiel heeft het
college besloten, en reeds toegezegd tijdens de raadvergadering van 26 maart 2013, de Raad voor te stellen
de wijzigingsbevoegdheid voor de winningsfase uit het ontwerpbestemmingsplan te halen en het bestem
mingsplan als zodanig gewijzigd vast te stellen. Op deze wijze wordt de proefboring gerechtvaardigd en dient
bij een succesvolle proefboring (er is sprake van winbaar gas) een nieuw bestemmingsplan ter vaststelling aan
de (dan bevoegde) gemeenteraad te worden voorgelegd. Dit betekent dat alleen de wijzigingsbevoegd ten be
hoeve van het verwijderen van de aanduiding waarmee de proefboring wordt toegestaan gehandhaafd blijft in
het bestemmingsplan. Met deze wijzigingsbepaling kan na een niet succesvolle proefboring de locatie weer in
originele agrarische staat worden teruggebracht.
1.4 Ontbrekende schakel fietspad Fonejacht in combinatie met aan- en afvoer materiaal en materieel
Bij de aanleg van de Fonejachtbrêge bij de verdubbeling van de Waldwei, is voorzien in een fietsstrook over
de brug tot aan de op- en afritten. De fietsstrook sluit aan op het fietspadennetwerk van de gemeente Tyt
sjerksteradiel. De resterende aansluiting op het fietspadennetwerk van de gemeente Boarnsterhim, via de
Stukloane, is mede door onze financiële situatie (artikel 12 status), nog niet gerealiseerd. Hierdoor is sprake
van een ontbrekende schakel in de (recreatieve) fietsroute tussen Leeuwarden - Warten en Earnewald.
In het kader van het onderhavige bestemmingsplan heeft initiatiefnemer een verkeersveiligheidsplan opge
steld waarin wordt ingegaan op de vrachtbewegingen en de transportroute. Uit het onderzoek blijkt dat het
doortrekken van het fietspad in beginsel (vanuit theorie beredeneerd) niet noodzakelijk is en dat volstaan kan
worden met (tijdelijke) aanpassingen in de huidige situatie. De verkeerskundigen zijn echter van mening dat
het verlengen van het fietspad de meest veilige oplossing is. De gemeente ziet dit onderzoek als mogelijkheid
om voor fietsers een duurzame verkeersoplossing te realiseren door de fietsstrook nabij de Fonejachtbrêge
met 150 meter te verlengen. Omdat Vermilion vanuit haar ontwikkeling verplicht is een verkeersveilige oplos
sing te realiseren zijn zij bereid een bijdrage te leveren. Middels een overeenkomst is dit vastgelegd.
Met deze bijdrage en subsidie vanuit de stadsregio kan de gemeente het ontbrekende stuk fietspad realiseren.
Ten tijde van de geplande proefboringen, mits het bestemmingsplan wordt vastgesteld, valt het (recreatieve)
fietsverkeer samen met de vrachtbewegingen. Het fietspad moet derhalve gerealiseerd zijn voor de eventuele
transportbewegingen gaan plaatsvinden. Uit planning blijkt dat dit realiseerbaar is.
1.5 Motie d.d. 27 november 2012
Ten aanzien van de voorgenomen activiteiten van Vermilion heeft uw Raad in de vergadering van 27 november
2012 een motie aangenomen. Met het aannemen van deze motie heeft u zich uitgesproken dat u, met in acht
neming van de gemeentelijke zorgplicht, de slechte bodemgesteldheid en de aanwezigheid van natuurgebie
den, ter plaatse geen gaswinning wenst tenzij Vermilion kan voldoen aan gestelde voorwaarden ten aanzien
van eventueel ontstane schade.
De voorwaarden die in de motie gesteld zijn hebben betrekking op die winningsfase en de afhandeling van
schade als gevolg van de verwachtte bodemdaling die daarbij optreedt. Met inachtneming van de voorgestelde
wijziging in het bestemmingsplan betekent dat Vermilion na het van kracht worden ervan recht heeft om een
proefboring uit te voeren naar een mogelijk aardgasvoorkomen. Bij een succesvolle proefboring dient opnieuw
een bestemmingsplanprocedure te worden gevoerd alvorens daadwerkelijk tot gaswinning kan worden overge
gaan. Dit bestemmingsplan zal opnieuw aan de dan bevoegde gemeenteraad van Leeuwarden worden voorge
legd.
Bij een proefboring is bodemdaling niet aan de orde. Mocht er economisch winbaar aardgas worden aange
toond dan zal Vermilion bij het voorbereiden van een nieuw bestemmingsplan zeer zorgvuldig omgaan met de
in de motie genoemde onderwerpen.
Kanttekeningen
Geen.
2/3
3 07 exploratieboring raadsvoorstel.doc/2