2. Bij het gedeeltelijk herzien van een papieren (analoog) bestemmingsplan mogen geen nieuwe bestemmin
gen worden vastgesteld.
3. Bij het gedeeltelijk herzien van een papieren bestemmingsplan mag een bestemming niet worden gewij
zigd.
Voor de hiervoor genoemde onderdelen geldt dat ze aan deze voorwaarden voldoen.
Voordeel van een analoge herziening is dat er geen digitale kaart gemaakt hoeft te worden waarop dan alle
percelen met de bestemming "Wonen" en "Natuur" moeten worden weergegeven. Dit scheelt aanzienlijk in
de kosten en de kans op fouten is zo kleiner, omdat als alle woon- en natuurpercelen opnieuw inbestemd
worden, er ook weer risico is dat er toch een paar percelen vergeten worden of net niet juist worden weerge
geven. Een analoge herziening is daarom efficiënter, terwijl alles inhoudelijk wel goed geregeld wordt. Het
resultaat is hetzelfde.
Achtergrondinformatie bij de aanpassingen naar aanleiding van discussie illegale bijgebouwen in de raad
Vanuit de raad is aangeven dat voor bouwwerken van voor 1 januari 1943 niet in alle gevallen goed is na te
gaan of er een vergunning voor is verleend. Vanuit het archief is aangegeven dat dit komt omdat de invoe
ringsdatum waarop de bouwvergunningen binnen dit systeem adresgewijze zijn gearchiveerd, per gemeente
verschilde. Utingeradeel is hiermee al in 1915 begonnen, Rauwerderhem in 1936 en Idaarderadeel in 1943. Dat
zijn dus de begincesuren, van waaraf de bouwvergunningen relatief eenvoudig - namelijk met gebruikmaking
van het huidige adres - zijn terug te vinden.
Uit de periode daarvóór is wel bouwinformatie aanwezig, die in alle gevallen teruggaat tot de invoering van
de Woningwet in 1901. Daarbij zijn wel enige kanttekeningen te plaatsen. De ervaring leert dat de eerste ja
ren na de invoering van de Woningwet (tot ca. 1910) niet alle gemeenten de nieuwe wet even goed uitvoer
den. In sommige gevallen is de verwachting dat er een bouwvergunning is, maar blijkt die dan niet opge
maakt, omdat men de nieuwe wetgeving niet juist interpreteerde.
Wat ook veel gebeurde, is dat er wel aanvragen en vergunningen zijn terug te vinden, maar geen bouwteke
ningen. Het maken van tekeningen was relatief duur en in de eerste jaren was het voor gemeenten niet ver
plicht om die in het archief op te nemen. Wat vaak gebeurde was dat de aanvrager de tekening ten gemeen
tehuize liet zien en een akkoord kreeg, maar daarna de tekening weer mee naar huis nam. Per voormalige
gemeente en zelfs per periode is het heel verschillend of er wel of geen tekeningen bij de aanvragen zitten.
Sowieso is de toegankelijkheid van de vergunningen in deze periode veel moeilijker dan bij het meer recente
materiaal. Vaak zijn de vergunningen opgenomen in grotere series en het komt frequent voor dat de locatie
alleen door een oud kadasternummer is aangeduid. Uiteraard is het mogelijk om die vergunningen weer naar
een huidige locatie te herleiden, maar dat is een zeer arbeidsintensief project, dat alleen in uitzonderingsge
vallen kan worden doorlopen.
Er is overleg gevoerd met
BOP-RO, Backoffice Vergunningen
Wettelijke/contractuele verplichting
Op grond van de Wro is het verplicht een bestemmingsplan elke 10 jaar te herzien. Het opstellen en het vast
stellen van bestemmingsplannen betreft een wettelijke taak/verplichting. Voor de afgekeurde percelen van
het bestemmingsplan Buitengebied 2008 geldt dat de plannen waar deze op terugvallen dateren uit 1998 en
de jaren '60 en '70. Actualisatie is derhalve noodzakelijk, ook om aansluiting met het bestemmingsplan "Bui
tengebied 2008" te behouden.
Financiële consequenties
De kosten voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan komen ten laste van het programma 'Volkshuisves
ting en Ruimtelijke Ontwikkelingen', het product 'Structuurvisie en bestemmingsplannen'.
ARHI
Niet van toepassing
Uitvoering
Niet van toepassing
Communicatie
Na de zienswijzenfase is de volgende stap in de bestemmingsplanprocedure het vaststellen van het bestem
mingsplan. Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan zal binnen zes weken na vaststelling bekend
worden gemaakt in Op 'e Hichte en in de Staatscourant.
4/5
4 01 Gewijzigde vaststelling bestemmignsplan buitengebied.doc/4