2.) Plan voldoet aan door raad vastgestelde voorwaarden verkoop Raadhuis en voormalig terrein
hellinggebouw aan de Hellingshaven.
De voorgestane functies zoals wonen met detailhandel en maatschappelijke voorzieningen en een
horecavoorziening passen binnen de randvoorwaarden zoals door de raad vastgesteld. Ook de
vormgeving van het gebouw voldoet aan de voorwaarden. Het glas in de voorgevels vormt een
doortrekking van het water op het land.
Daarnaast is functiemenging van oudsher karakteristiek voor dit gebied langs het water, tegen
de dorpskern aan. Van oorsprong vond in dit gebied ambachtelijke en industriële bedrijvigheid
samen met de woonfunctie plaats. In het voorliggende plan wordt nu weer bedrijvigheid, maar
dan aangepast naar deze tijd, nl. detailhandel, maatschappelijke dienstverlening en horeca, samen
met wonen mogelijk gemaakt. De afstand tussen het gebouw en de woningen aan de Kerkstraat
zal 3 meter bedragen.
Ook voor het overige voldoet het plan dus aan de door de raad gestelde voorwaarden zoals in de
inleiding beschreven.
Voorts zal er, conform de voorwaarden, een sanitaire voorziening worden opgericht met douche
en toilet en een nachttoilet dat 24-uur per dag open is. Deze eenheid zal op het parkeerterrein op
de kop van de Volmaweg worden gerealiseerd. Het toiletgebouw zal dan ook via het parkeerter
rein ontsloten worden. Aan de noordkant van het parkeer terrein, naast het toiletgebouw, zal een
groene hof gerealiseerd worden. Dit wordt een soort semi-openbare tuin waar bezoekers en be
woners van de Hellingshaven en het dorp even kunnen zitten.
Het is wenselijk dat de ingang niet aan de openbare weg, de Volmaweg/kerkstraat, gesitueerd
wordt, maar juist aan de kant van het parkeerterrein om een aantal redenen. Ten eerste zou de
situering van de ingang van het gebouwtje aan de Volmaweg/Kerkstraat leiden tot een negatieve
uitstraling naar de geplande woningen aan de Volmaweg. Deze kijken dan uit op de ingang en
krijgen steeds de bezoekers van de sanitaire voorziening vlakbij hun woning. Daarnaast zijn er
ook vanuit de gemeente bekeken een aantal redenen om de ingang niet aan de openbare weg te
situeren, maar juist aan de parkeerplaats zijde. Qua veiligheid van de bezoekers, m.n. kinderen, is
het beter dat men niet meteen vanuit het toiletgebouw de openbare weg op kan lopen. De kin
deren lopen dan zo de doorgaande straat op. De ingang op het parkeerterrein is derhalve veiliger.
Ook is het niet wenselijk dat de doorgaande verkeersroute gemengd wordt met de bezoekers
stroom naar het toiletgebouw. Qua ruimtelijke uitstraling is het wenselijk dat de Volmaweg een
duidelijke functie als hoogwaardige routing tussen haven en oude dorpskern krijgt. Voor de door
gaande voorbijgangers is het echter niet prettig als men langs de ingang van het toiletgebouw
moet lopen. Omgekeerd is het voor de bezoekers van het gebouwtje niet prettig om steeds tus
sen het doorgaande publiek door te lopen. Het mixen van beide verkeersstromen (doorgaand en
naar het sanitaire gebouwtje) doet derhalve afbreuk aan het concept van deze hoogwaardige rou
ting.
Gelet de schaal van het sanitaire gebouw zal het situeren van de ingang niet leiden tot een blinde
muur langs de Volmaweg/Kerkstraat. Bovendien zou deze wand juist ook gebruikt kunnen wor
den als info-paneel voor de toeristen waarop de activiteiten van Grou en belangrijke gegevens
(dokter, etc) staan vermeld. Hierdoor zou er niet nog aan apart info-paneel, die vaak toch een ne
gatieve ruimtelijke impact hebben, geplaatst hoeven te worden. Ook zouden er b.v. kunstwerken
neergehangen kunnen worden of de muur anderszins versierd kunnen worden.
3) Exploitatieplan cq anterieure overeenkomst
Door middel van de grondexploitatieregeling in de Wet ruimtelijke ordening (Wro) en het Besluit
ruimtelijke ordening (Bro) beschikken gemeenten over mogelijkheden voor het verhalen van kos
ten. Hierbij valt te denken aan kosten voor het bouw- en woonrijp maken en kosten voor het be
stemmingsplan. Daarnaast hebben gemeenten sturingsmogelijkheden, omdat in het geval van
grondexploitatie door derden diverse eisen en regels gesteld kunnen worden.
Pagina 3
2 02 Informerend raadsvoorstel Hellingshaven.doc/bptb/3