Jaarschijf 2015
- Incidenteel
124
20
- Structureel
100
143
Totaal
24
123
Geconcludeerd kan worden dat het negatief meerjarig perspectief zoals opgenomen in de voor
jaarsnota 2011 omgebogen is in een fors positief meerjarig perspectief. Verklaringen:
- Begrotingswijzigingen na vaststellen voorjaarsnota 2011
Na vaststelling van de voorjaarsnota 2011 hebben nog begrotingswijzigingen plaatsgevonden die
per saldo een positief structureel resultaat opleverden van per saldo 70.000. (o.a. privatisering
van de afvalinzameling en de verlaging van het tarief voor de afvalstoffenheffing zijn verwerkt.)
- Structurele doorwerking najaarsnota 2011
- Uitkeringen WWB
Begin augustus 2011 is door het ministerie bekendgemaakt dat het landelijke budget wordt ver
laagd door bijgestelde ramingen voor de werkloosheid. Dit betekent dat het macrobudget voor de
WWB lager uitvalt en alle gemeenten naar aanleiding van nieuwe CBS-cijfers minder geld van het
rijk ontvangen voor bijstandsuitkeringen dan hen eerder is gemeld. Het bijgestelde rijksbudget
voor Boarnsterhim is 59.377 minder dan de in eind 2010 bekendgemaakte gebundelde uitke
ring voor 2011
- Voorschoolse educatie Wet Oke (peuterspeelzalen)
De gemeente heeft een wettelijke verantwoordelijkheid om voor alle peuterspeelzalen:
een goede basiskwaliteit te garanderen;
een goed aanbod voor voorschoolse educatie te doen aan alle jonge kinderen met een risico
op achterstanden;
een dekkend aanbod van voorschoolse educatie in kinderdagverblijven en peuterspeelzalen te
organiseren voor doelgroepkinderen.
Verder krijgen gemeenten de wettelijke taak om in het kader van de landelijke kwaliteitseisen
toezicht te houden op de peuterspeelzalen en krijgen zij de regie om samen met peuterspeelzalen
(en evt. kinderopvang) afspraken te maken over de resultaten in de doorgaande leerlijn.
Structureel wordt in de begroting 70.507 opgenomen voor de wettelijke uitvoering van deze
doeluitkering.
- Begeleiding artikel 12
De rijksinspecteur zal in 2012 een derde rapport omtrent onze financiële positie opstellen. Van
wege de herindeling zal de gemeente ook in 2012 en verder onder preventief toezicht vallen. Dit
impliceert dat voortzetting van externe ondersteuning noodzakelijk is. De Rijksinspecteur heeft
toegezegd de extra lasten van 60.000 mee te nemen bij zijn berekening van het relevante te
kort.
- Algemene uitkering
In de voorjaarsnota 2011 zijn de gevolgen van de maartcirculaire 2011 meegenomen. Met de
herinvoering in 2012 van de 'trap op, trap af-systematiek', de koppeling van het gemeentefonds
aan de ontwikkeling van de netto-gecorrigeerde rijksuitgaven, bracht de meicirculaire 2011 weer
nieuws over het jaarlijkse accres. Deze circulaire liet een opmerkelijke stijging van het accres, ten
opzichte van de uitkomsten van de maartcirculaire 2011, zien. O.a. compensatie stijging lonen en
prijzen).
Gebruikelijk is dat voor het bepalen van de uitkering gemeentefonds de meest recente circulaire
van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties leidend is. Op dit moment is dat de
septembercirculaire 2011. In vergelijking met de meicirculaire 2011 is er voor 2012 nu sprake
van een afname van het accres. (Dus een neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering).
Echter de circulaire geeft ook nieuws over o.a. decentralisatie AWBZ begeleiding naar de Wmo,
Pagina 3
3 02 raadsvoorstel programmabegroting 2012/odcv/3